Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi öğretim programları ve ders kitaplarında İslam dini dışında farklı din, inanç, kültür ve yorumlarla ilgili bilgilere yer verilerek öğrencilerde farklılıklara karşı anlayış, saygı ve hoşgörü kültürünün gelişmesi, ayrımcılık ve nefret oluşturacak düşünce ve davranışların önlenmesi amaçlanmaktadır. Türkiye'de özellikle 2000 yılından sonra uygulanan programlarda ve ders kitaplarında çoğulcu din eğitimi bağlamında diğer dinlerin ve İslam düşüncesindeki yorumların daha nesnel ve objektif bir bakış açısıyla öğretimine yönelik önemli düzenlemeler yapılmıştır. Bu çalışmada lise öğrencilerinin İslam düşüncesindeki itikadi, fıkhi ve tasavvufi yorum farklılıkları ve bunların öğretimine yönelik düşüncelerinin incelenmesi amaçlanmaktadır. Bu kapsamda Sakarya ili merkez ilçelerinde farklı lise türlerinde öğrenim gören 956 öğrenciye anket uygulanmış ve sonuçları değerlendirilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre İslam düşüncesindeki yorumların öğretimine öğrencilerin çoğunluğu olumlu bakmakla birlikte, ders kitaplarının yeterliği, Alevilik-Bektaşiliğin öğretimi, herhangi bir itikadi, fıkhi veya tasavvufi yoruma bağlı olmanın gerekliliği gibi birçok konuda kararsız kaldıkları ve net bir fikir belirtmedikleri tespit edilmiştir.
It was aimed to raise an understanding, respect, culture of tolerance and to prevent thoughts and behaviors which can cause hatred and discrimination in students by giving
place for different religions, beliefs, and cultures apart from Islam and interpretations
of Islamic thought in religious culture and moral knowledge curriculums and textbooks.
In the context of pluralist religious education, significant regulations have been made
after the year 2000 curriculum and textbooks in Turkey for teaching other religions and
interpretations of Islamic thought with more objective perspective. This study aims to
examine the views of high school students on faith (Itikad), Islamic jurisprudence (Fıqh)
and mystic (Tasavvuf) interpretation diversities and their teaching. For this purpose, a
questionnaire was applied with 956 students who were enrolled in high schools in the central districts of the province of Sakarya, and the results were analyzed. According to
the results, while most of the students had positive attitudes towards the teaching of interpretations in Islamic thought, they had undecided and could not state a clear comment
about various subjects such as the adequacy of textbooks, teaching of Alevism-Bektashism and the necessity of being connected to any faith, Islamic jurisprudence or mystic
interpretation.
Religious education Religious culture and ethical knowledge Pluralist religious teaching Sect (Madhab) Sufi path (Tariqat)
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 5, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 16 Issue: 35 |