DENETİMİN DENETİŞİME EVRİLMESİ
Yıl 2011,
Sayı: 6, 41 - 49, 13.07.2016
Yasin Sezer
Tamer Kavakoğlu
Öz
5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu kamu yönetimimize çağdaş bir denetim uygulaması olan iç denetim sistemini getirmiştir. Bu sistemle birlikte uluslararası denetim standartları ve etik kuralları olan ve mevcut geleneksel denetim ve teftiş sistemini esaslı bir şekilde değiştiren yeni bir denetim anlayışı Türk kamu yönetimi sistemine girmiştir. Uluslararası boyutta kabul gören iç denetim; bir kurumun faaliyetlerini geliştirmek ve onlara değer katmak amacını güden bağımsız ve objektif bir güvence ve danışmanlık faaliyetidir. Yönetimin temel fonksiyonlarından birisi olan denetim,
kamu kaynaklarının etkin, ekonomik ve verimli
olarak kullanılmasında kontrol aracı olarak risklerin
arttığı günümüz dünyasında son derece önemli bir
unsur haline gelmiştir.
Kaynakça
- 1. Abdioğlu H. (2008) “İç Denetim Alanında Mesleki Yetkinliklerin Güçlendirilmesi Arayışları ve İngiltere ve İrlanda İç Denetçiler Enstitüsünün Yetkinlik Tanımlamaları”, Sayıştay Dergisi, Sayı:68, 2008, s.93.
- 2. Acar İ.A. (2008) İç Denetim-Stratejik Plan-Performans Yö- netimi Çerçevesinde Kavramsal Değerlendirmeler, Yerel Siyaset Dergisi, S:26, s.79-83
- 3. Alptürk E. (2008) İç Denetim Rehberi, Maliye ve Hukuk Yay., Ankara
- 4. Aksoy T. (2008). Kamuda İç Kontrol ve İç Denetim, Muhasebat Kontrolörleri Derneği Yayını, Ankara.
- 5. Akşam A. (2005) İç Denetim Mesleği, İlkeleri, Uluslararası İç Denetim Standartları ve Değerlendirilmesi, Yeterlilik Tezi, Hazine Müsteşarlığı Hazine Kontrolörleri Kurulu Başkanlığı, Ankara
- 6. Arcagök M.S. ve Erüz E. (2006). Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Sistemi, Maliye Hesap Uzmanları Derneği Yayını, İstanbul.
- 7. Avrupa İç Denetim Enstitüleri Konfederasyonu. (2005) Durum Raporu, Avrupa’da İç Denetim, Fransa 8. Başpınar A. (2006) Kamuda İç Denetim ve Merkezi Uyumlaştırma Fonksiyonu, Maliye Dergisi, S:151, s.24
- 9. Burr T. (2007). Sayıştay’ın Denetim Kapasitesinin Güçlendirilmesi Eşleştirme Projesinin Kapanış Töreni, Sayıştay Dergisi.
- 10. Dinçer Ö. ve Yılmaz C. (2003) Kamu Yönetiminde Yeniden Yapılanma:1 Değişimin Yönetimi İçin Yönetimde Değişim, T.C. Başbakanlık, Ankara.
- 11. Gezmiş H. (2008) Yüksek Denetim ve Türkiye Uygulaması, Kamutürk Dergisi, S:1
- 12. İç Denetim Koordinasyon Kurulu (2009) 2008 Yılı Kamu İç Denetim Genel Raporu, Ankara, http://www.idkk.gov.tr/ web/guest/home.
- 13. Kamu iç Denetçileri Derneği, http://www.kidder.org.tr/ HaberOku.php?Haber
- 14. Kamu İç Denetimi Strateji Belgesi 2011-2013, http:// www.idkk.gov.tr/web/ guest/home.
- 15. Kavakoğlu T. 2010, Yerel Yönetimlerde İç Denetim Modeli: Denizli İl Özel İdaresi Örneği, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Denizli, Pamukkale Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, s.8.
- 16. Koçberber S. (2008) Dünyada ve Türkiye’de Denetim Eti- ği, Sayıştay Dergisi, S:68
- 17. Maliye Bakanlığı Kotrolörleri Derneği (2003) Kamu Denetiminin Yeniden Yapılandırılması Raporu, http://www. ceterisparibus.net/maliye/kamu.htm.
- 18. Memiş M. Ü. (2006) İç Denetimin Yönetim Fonksiyonlarının Yerine Getirilmesindeki Rolü: Türkiye’deki Büyük İşletmeler Üzerinde Bir saha Araştırması, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Adana http://sosyalbilimler.cu.edu.tr/tezler/ 1262.pdf.
- 19. Midyat C. S. (2007) Teftiş ve Geleneksel Denetimden İç Denetime: Yapılan Düzenlemeler, Sorunlar ve Tereddütlü Hususlara İlişkin Değerlendirmeler, http://www.stratejikboyut.com/article_detail.php?id=43.
- 20. Okur Y. (2007) Türkiye’de Kamu Denetimi; Değişim Süreci ve Performans Denetimi, Nobel Yay., Ankara
- 21. Önder M.F. (2008) Türk Hukukunda İç Denetim ve Uluslararası Standartlara Uyumu, Asil Yayın Dağıtım, Ankara
- 22. Özer H. (1997) Kamu Kesiminde Performans Denetimi ve Türkiye Açısından Değerlendirilmesi, Sayıştay Yay., Ankara
- 23. Özgür B. (2010) Kamu Yönetimi Denetçilerinde Etik Kültürün Geliştirilmesi, Denetişim Dergisi, S:5.
- 24. Tamer M. (2009). Açıklamalı-Yorumlu-İçtihatlı İl Özel İdareleri, Mustafa Tamer Stratejik Araştırmalar Vakfı Yay., İzmir.
- 25. Türk Dil Kurumu resmi web sitesi, http://www.tdk.gov.tr . 26. Yılmazöz M. (2009). Türkiye’de Kamu Personel Yönetimi Sorunu, Maliye Dergisi, S.157.
- 27. Yücel B. (2009) Amaç ve Unsurları Bakımından Maliye Teftiş Kurulu Uygulamalarında Klasik Anlamda Teftiş, Sayıştay Dergisi, Sayı:157.
- 28. Uluslararası Şeffaflık Örgütü, http://www.transparency. org/publications/gcr/gcr_2009
Yıl 2011,
Sayı: 6, 41 - 49, 13.07.2016
Yasin Sezer
Tamer Kavakoğlu
Kaynakça
- 1. Abdioğlu H. (2008) “İç Denetim Alanında Mesleki Yetkinliklerin Güçlendirilmesi Arayışları ve İngiltere ve İrlanda İç Denetçiler Enstitüsünün Yetkinlik Tanımlamaları”, Sayıştay Dergisi, Sayı:68, 2008, s.93.
- 2. Acar İ.A. (2008) İç Denetim-Stratejik Plan-Performans Yö- netimi Çerçevesinde Kavramsal Değerlendirmeler, Yerel Siyaset Dergisi, S:26, s.79-83
- 3. Alptürk E. (2008) İç Denetim Rehberi, Maliye ve Hukuk Yay., Ankara
- 4. Aksoy T. (2008). Kamuda İç Kontrol ve İç Denetim, Muhasebat Kontrolörleri Derneği Yayını, Ankara.
- 5. Akşam A. (2005) İç Denetim Mesleği, İlkeleri, Uluslararası İç Denetim Standartları ve Değerlendirilmesi, Yeterlilik Tezi, Hazine Müsteşarlığı Hazine Kontrolörleri Kurulu Başkanlığı, Ankara
- 6. Arcagök M.S. ve Erüz E. (2006). Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Sistemi, Maliye Hesap Uzmanları Derneği Yayını, İstanbul.
- 7. Avrupa İç Denetim Enstitüleri Konfederasyonu. (2005) Durum Raporu, Avrupa’da İç Denetim, Fransa 8. Başpınar A. (2006) Kamuda İç Denetim ve Merkezi Uyumlaştırma Fonksiyonu, Maliye Dergisi, S:151, s.24
- 9. Burr T. (2007). Sayıştay’ın Denetim Kapasitesinin Güçlendirilmesi Eşleştirme Projesinin Kapanış Töreni, Sayıştay Dergisi.
- 10. Dinçer Ö. ve Yılmaz C. (2003) Kamu Yönetiminde Yeniden Yapılanma:1 Değişimin Yönetimi İçin Yönetimde Değişim, T.C. Başbakanlık, Ankara.
- 11. Gezmiş H. (2008) Yüksek Denetim ve Türkiye Uygulaması, Kamutürk Dergisi, S:1
- 12. İç Denetim Koordinasyon Kurulu (2009) 2008 Yılı Kamu İç Denetim Genel Raporu, Ankara, http://www.idkk.gov.tr/ web/guest/home.
- 13. Kamu iç Denetçileri Derneği, http://www.kidder.org.tr/ HaberOku.php?Haber
- 14. Kamu İç Denetimi Strateji Belgesi 2011-2013, http:// www.idkk.gov.tr/web/ guest/home.
- 15. Kavakoğlu T. 2010, Yerel Yönetimlerde İç Denetim Modeli: Denizli İl Özel İdaresi Örneği, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Denizli, Pamukkale Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, s.8.
- 16. Koçberber S. (2008) Dünyada ve Türkiye’de Denetim Eti- ği, Sayıştay Dergisi, S:68
- 17. Maliye Bakanlığı Kotrolörleri Derneği (2003) Kamu Denetiminin Yeniden Yapılandırılması Raporu, http://www. ceterisparibus.net/maliye/kamu.htm.
- 18. Memiş M. Ü. (2006) İç Denetimin Yönetim Fonksiyonlarının Yerine Getirilmesindeki Rolü: Türkiye’deki Büyük İşletmeler Üzerinde Bir saha Araştırması, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Adana http://sosyalbilimler.cu.edu.tr/tezler/ 1262.pdf.
- 19. Midyat C. S. (2007) Teftiş ve Geleneksel Denetimden İç Denetime: Yapılan Düzenlemeler, Sorunlar ve Tereddütlü Hususlara İlişkin Değerlendirmeler, http://www.stratejikboyut.com/article_detail.php?id=43.
- 20. Okur Y. (2007) Türkiye’de Kamu Denetimi; Değişim Süreci ve Performans Denetimi, Nobel Yay., Ankara
- 21. Önder M.F. (2008) Türk Hukukunda İç Denetim ve Uluslararası Standartlara Uyumu, Asil Yayın Dağıtım, Ankara
- 22. Özer H. (1997) Kamu Kesiminde Performans Denetimi ve Türkiye Açısından Değerlendirilmesi, Sayıştay Yay., Ankara
- 23. Özgür B. (2010) Kamu Yönetimi Denetçilerinde Etik Kültürün Geliştirilmesi, Denetişim Dergisi, S:5.
- 24. Tamer M. (2009). Açıklamalı-Yorumlu-İçtihatlı İl Özel İdareleri, Mustafa Tamer Stratejik Araştırmalar Vakfı Yay., İzmir.
- 25. Türk Dil Kurumu resmi web sitesi, http://www.tdk.gov.tr . 26. Yılmazöz M. (2009). Türkiye’de Kamu Personel Yönetimi Sorunu, Maliye Dergisi, S.157.
- 27. Yücel B. (2009) Amaç ve Unsurları Bakımından Maliye Teftiş Kurulu Uygulamalarında Klasik Anlamda Teftiş, Sayıştay Dergisi, Sayı:157.
- 28. Uluslararası Şeffaflık Örgütü, http://www.transparency. org/publications/gcr/gcr_2009