Dünyada milyonlarca kişi iletişim kurmak, öğrenmek, bir bilgi veya konuyu araştırmak üzere interneti kullanmaktadır. İnternette herhangi bir konuya ait birçok kaynak yer almaktadır. Şüpheli ve yanıltıcı olanların yanında mükemmel kaynaklar da mevcuttur. Fakat bu konudaki temel sorun elektronik ortamda erişilen bilgilerin ne kadar güvenilir, objektif, doğru ve kaliteli olup olmadığına karar vermektir. Bu araştırmanın amacı Wu ve Tsai (2005)’nin geliştirdikleri web ortamında bilgi arama ve yorumlama stratejileri ölçeğinin Türkçe’ye uyarlanmasıdır. Araştırmaya 676 öğrenci katılmıştır. Ölçek uyarlanırken, ölçeğin Türk öğrencilerde nasıl bir yapı gösterdiğini incelemek için açımlayıcı faktör analizi, ölçeğin yapısının toplanan verilerle uyumunu incelemek için doğrulayıcı faktör analizi yapılmıştır. Yapılan faktör analizi sonucunda toplam varyansın %53.80’ini açıklayan ve özdeğeri (eigenvalue) 1,00’ın üzerinde 6 faktörlü bir yapı elde edilmiştir. Ölçeğin tamamından elde edilen puanlar için hesaplanan alfa iç tutarlılık katsayısı .75’dir. Web Ortamında Bilgi Arama ve Yorumlama Stratejileri Ölçeği’ni oluşturan 23 madde ve 6 faktörün istenen niteliklere sahip olması ve yapılan açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizleri sonucunda geçerliliğinin ve güvenirliliğinin yüksek olması aynı zamanda orijinal haliyle benzerlik göstermesi ölçeğin Türkiye’de kullanılabileceğini göstermektedir.
Millions of people around the world use internet to communicate, learn, and search for information. There are many resources about many subjects on the internet. Some of these resources are controversial and fallacious, while others of them are valid and well-prepared. The main problem regarding this issue is to determine whether the information presented is credible, objective, accurate and well-prepared. This research was conducted in order to adapting the Scale for Information Searching and Commitment Strategies on the Web created by Wu and Tsai (2005). 676 students participated in the study. Exploratory and confirmatory factor analyses were used to examine the effect of the scale structure on the Turkish students, and to assess the adaptation of the scale structure in relation to the data obtained. In the exploratory factor analysis 24 topics were used. After completion of the analysis, a six-factor structure explaining 53.80% of the total variance with an eigenvalue over 1.00 was obtained. The alpha coefficient for internal consistency which was calculated for the points obtained from the overall scale was determined to be .75. The scale was determined to be practical in Turkey; since 23 topics and 6 factors constituting the Scale for Information Searching and Commitment Strategies on the Web were of desired quality. The validity and credibility of the scale were high according to the exploratory and confirmatory factor analyses, and the adapted scale was found to be very similar to the original scale created by Wu and Tsai (2007).
Other ID | JA44TD95TR |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 1, 2014 |
Published in Issue | Year 2014 Issue: 38 |