Research Article
BibTex RIS Cite

Development and Validity of The Reflective Thinking Skills for Preschool Teacher Candidates Scale (REFT-TECS)

Year 2024, Issue: 61, 1862 - 1880, 27.09.2024
https://doi.org/10.53444/deubefd.1391583

Abstract

Reflective thinking, which is a high-level way of thinking, allows pre-service teachers to make inquiries, to review their behaviours and actions, and to make inferences by making analysis. Considering all these, a measurement tool is needed to determine the reflective thinking skills of pre-service preschool teachers. In this study, it is aimed to develop a reflective thinking skills scale for pre-service preschool teachers and to verify the validity and reliability of the measurement tool. The participants of the study consisted of 282 pre-service preschool teachers who were in their final year and had taken or were taking a Teaching Practicum course. The data were collected online in the 2020-2021 academic year and exploratory and confirmatory factor analyses were used to analyse the data. Cronbach Alpha internal consistency and two-half reliability analyses of the dimensional structure of the measurement tool were performed, and as a result of the reliability analysis of the scale, it was determined that the Cronbach Alpha value was .91. As a result of EFA conducted to determine the latent structure and the number of factors, KMO=.88 and Bartlett's test= 3813,860, p<.01 were found significant. The total variance of the scale was found to be 47.80%. When the values used in the CFA analysis, in which the factor structure fit of the scale was checked (χ2/sd=1.84, RMSEA=.061, RMR: .057, NFI=.98, CFI=.98, GFI=.96), it was determined that all fit indices were within the recommended values. The result of the two-half reliability analysis was found to be .70. In this way, the scale was completed as four factors and 33 items that fulfilled the reliability criteria after the construct validity. The items and factors of the scale are specific to the field of preschool education and are thought to contribute to the field.

References

  • Akcanca, N. & Ozsevgec, L.C. (2019). Okul öncesi öğretmen adaylarının yansıtıcı günlüklerin değerlendirilmesine yönelik görüşleri. Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi, 13(28), 214-233.
  • Alp, S., & Taşkın, Ç. (2010). Sınıf öğretmenlerinin öğrenme-öğretme sürecinde yansıtıcı düşünceyi uygulamaları hakkındaki düşünceleri. Milli Eğitim, 39 (188), 99-108.
  • Alsinaa, Á., Ayllón, S., & Colomer, J. (2019). Validating the Narrative Reflection Assessment Rubric (NARRA) for reflective narratives in higher education. Assessment & Evaluation in Higher Education, 44(1), 155-168.
  • Altın, G. (2020). Okul öncesi öğretmen adaylarının öğretmenlik uygulamalarına yönelik öz değerlendirme ve yansıtıcı düşünme becerilerinin incelenmesi. Yayınlanmamış doktora tezi. Uludağ Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bursa.
  • Aykar, A. (2019). Okul öncesi öğretmenlerinin yansıtıcı düşünmeleri ve öğretim uygulamalarındaki gelişiminin incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Onsekiz Mart Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Çanakkale.
  • Başol, G., & Evin Gencel, İ. (2013). Yansıtıcı düşünme düzeyini belirleme ölçeği: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 13(2), 929-946.
  • Bilen, S. (2021). Müzik öğretmeni ve müzik öğretmeni adaylarına yönelik yansıtıcı düşünme eğilimi ölçeği geçerlik güvenirlik çalışması. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 51, 433-449.
  • Bollen, K. A. (1989). A new incremental fit index for general structural equation models. Sociological Methods & Research, 17(3), 303–316.
  • Buehl, M. M., & Fives, H. (2009). Exploring teachers' beliefs about teaching knowledge: Where does it come from? Does it change? The Journal of Experimental Education, 77(4), 367-407.
  • Burgoyne, M. B., & Chuppa-Cornell, K. (2018). If I tried this idea again: Developing faculty professional growth through reflective practice. Reflective Practice, 19(6), 818–831.
  • Büyüköztürk, Ş. (2021). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı (29.baskı). Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. (7. Baskı). Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Choy, S. C., Lee, M. Y., & Sedhu, D. S. (2019). Reflective thinking among teachers: Development and preliminary validation of reflective thinking for teachers questionnaire. Alberta Journal of Educational Research, 65(1), 37-50.
  • Choy, S. C., & Oo, P. S. (2012). Reflective thinking and teaching practices: A precursor for incorporating critical thinking into the classroom. International Journal of Instruction, 5(1), 167-182.
  • Creswell, J. (2014). Araştırma Deseni. (Çev. S. B. Demir). Eğiten Kitap.
  • Crichton, H., & Valdera Gil, F. (2015). Student teachers’ perceptions of feedback as an aid to reflection for developing effective practice in the classroom. European Journal of Teacher Education, 38(4), 512-524.
  • Çiğdem, H., & Kurt, A. A. (2012). Yansıtıcı düşünme ölçeğinin Türkçeye uyarlanması. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(2), 475-493.
  • Dalgıç, G. (2011). Okul yöneticilerinin yansıtıcı düşünme beceri ve uygulamalarının incelenmesi: İstanbul ve Kopenhag örneği. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Dervent, F. (2015). The effect of reflective thinking on the teaching practices of preservice physical education teachers. Issues in Educational Research, 25(3), 260-275.
  • Dewey, J. (1910). How we think. Prometheus Books.
  • Dolapçıoğlu, S. D. (2007). Sınıf öğretmenlerinin yansıtıcı düşünme düzeylerinin değerlendirilmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Mustafa Kemal Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Hatay.
  • Domino, G. & Domino, M. L. (2006). Psychological testing: An introduction. Cambridge University Press.
  • Donegan-Ritter, M., Zan, B., & Pattee, A. (2023). Reflections on project work in early childhood teacher education. Early Childhood Education Journal, 51(3), 407-418.
  • Downey, J. (2008). It’s not as easy as it looks”: Preservice teachers’ insights about teaching emerging from an innovative assignment in educational psychology. Teaching Educational Psychology, 3(1), 1-13.
  • Erdoğan, F. (2020). The relationship between prospective middle school mathematics teachers’ critical thinking skills and reflective thinking skills. Participatory Educational Research, 7(1), 220-241.
  • Erkuş, A. (2016). Psikolojide Ölçme ve Ölçek Geliştirme-I (3baskı). Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Field, A. (2009). Discovering statistics using SPSS for windows. (3rd edition). Sage Publications.
  • Finlay, L. (2008). Reflecting on ‘reflective practice’. Practice-based professional learning paper 52. The Open University, 0-27.
  • Foong, L., Binti, M., & Nolan, A. (2018). Individual and collective reflection: Deepening early childhood pre-service teachers’ reflective thinking during practicum. Australasian Journal of Early Childhood, 43(1), 43-51.
  • Fraenkel, J. R., Wallen, N. E., & Hyun, H. H. (2012). How to design and evaluate research in education. The McGraw-Hill Companies.
  • Fullana, J., Pallisera, M., Colomer, J., Fernández Peña, R. & Pérez-Burriel, M. (2016). Reflective learning in higher education: A qualitative study on students’ perceptions. Studies in Higher Education, 41(6), 1008-1022.
  • Ghanizadeh, A. (2017). The interplay between reflective thinking, critical thinking, self-monitoring, and academic achievement in higher education. Higher Education, 74, 101-114.
  • Güney, K. (2008). Mikro-yansıtıcı öğretim yönteminin öğretmen adaylarının sunu performansı ve yansıtıcı düşünmesine etkisi. Yayımlanmamış doktora tezi. Fırat Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Elazığ.
  • Helm, J. K. (2015). Becoming young thinkers: Deep project work in the classroom. Teachers College Press.
  • Hong, S. Y., Hamel, E., Joo, Y., & Burton, A. (2022). Enhancing preschool teachers’ reflective thinking on science teaching and learning using video reflections. Journal of Early Childhood Teacher Education, 1-21.
  • Jay, J. K., & Johnson, K. L. (2002). Capturing complexity: A typology of reflective practice for teacher education. Teaching on Teacher Education, 18, 73-85.
  • Kalk, K., Luik, P., Taimalu, M., & Täht, K. (2014). Validity and reliability of two instruments to measure reflection: A confirmatory study. TRAMES, 18, 121–135.
  • Karnita, R., Woodcock, A., Bell, S., & Super, K. (2017). Approachability as a prerequisite of student reflection. In J. J. Kantola et al. (Eds.), Advances in Human Factors, Business Management, Training and Education, pp. 493-502.
  • Kızılkaya, G. & Aşkar, P. (2009). Problem çözmeye yönelik yansıtıcı düşünme becerisi ölçeğinin geliştirilmesi. Eğitim ve Bilim, 34(154), 82-92.
  • Landis, J. R., & Koch, G. G. (1977). An application of hierarchical kappa-type statistics in the assessment of majority agreement among multiple observers. Biometrics, 33, 363-374.
  • Larrivee, B. (2006). An educator’s guide to teacher reflection. Houghton Mifflin.
  • Larrivee, B. (2008). Development of a tool to assess teachers’ level of reflective practice, Reflective Practice, 9(3), 341-360,
  • Millî Eğitim Bakanlığı (MEB). (2016). Düşünme Eğitimi Dersi Öğretim Programı. https://reyhanli.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2016_05/13031301_dusunme_egitimi_dersi.pdf
  • Nolan, A., & Sim, J. (2011). Exploring and evaluating levels of reflection in pre-service early childhood teachers. Australasian Journal of Early Childhood, 36(3), 122–130.
  • Nunnally, B., & Bernstein, I. R. (1994). Psychometric theory. Oxford Univer.
  • Orland-Barak, L., & Yinon, H. (2007). When theory meets practice: What student teachers learn from guided reflection on their own classroom discourse. Teaching and Teacher Education, 23(6), 957-969.
  • Pendrey, A. (2022). The little book of reflective practice: A practical guide to the early years. Routledge.
  • Rantatalo, O., & Karp, S. (2016). Collective reflection in practice: An ethnographic study of Swedish police training. Reflective Practice, 17(6), 708-723.
  • Robinson, J. P., Shaver, P. R., & Wrightsman, L. S. (1991). Criteria for scale selection and evaluation. Measures Of Personality and Social Psychological Attitudes, 1(3), 1-16.
  • Samur, E. & Altun Yalçın, S. (2021). STEM etkinliklerinin okul öncesi öğretmenlerinin yansıtıcı düşünme becerileri üzerine etkisi. Bilge Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 5(1), 65-76.
  • Schumacker, R. E., & Lomax, R. G. (2004). A beginner's guide to structural equation modeling. Psychology Press.
  • Seçer, İ. (2015). Psikolojik test geliştirme ve uyarlama süreci: SPSS ve LISREL uygulamaları. Anı Yayıncılık.
  • Semerci, Ç. (2007). Öğretmen ve öğretmen adayları için yansıtıcı düşünme eğilimi (YANDE) ölçeğinin geliştirilmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 7(3), 1351-1377.
  • Seng, T. W. (2004). Measuring practicum student teachers' reflectivity: The reflective pedagogical thinking scale. http://www2.moe.gov.my/‐mpbl/Research/2001_toh.htm
  • Sezer, Ş. (2018). Öğretmenlerin sınıf yönetimi tutumlarının öğrencilerin gelişimi üzerindeki etkileri: Fenomenolojik bir çözümleme. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33(2), 534-549.
  • Shoffner, M. (2009). The place of personal: exploring the affective domain through reflection in teacher preparation. Teaching and Teacher Education, 25, 783–789.
  • Slade, M. L., Burnham, T. J., Catalana, S. M., & Waters, T. (2019). The ımpact of reflective practice on teacher candidates' learning. International Journal for the Scholarship of Teaching and Learning, 13(2), 1-8.
  • Stenberg, K., Rajala, A., & Hilppo, J. (2016). Fostering theory–practice reflection in teaching practicums. Asia-Pacific Journal of Teacher Education, 44(5), 470–485.
  • Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2013). Using multivariate statistics (6th ed.). Pearson.
  • Tabachnick, B. G., Fidell, L. S., & Ullman, J. B. (2018). Using multivariate statistics (5.th edition). Pearson.
  • Temel, M. (2021). Okul öncesi öğretmenlerinin bilişsel kontrol ve esneklik ile yansıtıcı düşünme becerilerinin incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Necmettin Erbakan Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Tok, Ş. (2008). Yansıtıcı düşünmeyi geliştirici etkinliklerin öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarına, performanslarına ve yansıtmalarına etkisi. Eğitim ve Bilim, 33(149), 104-117.
  • Toom, A., Husu, J., & Patrikainen, S. (2014). Student teachers’ patterns of reflection in the context of teaching practice. European Journal of Teacher Education, 38(3), 320–340.
  • Tunç, Y. (2019). Okul öncesi öğretmenlerinin yansıtıcı düşünme eğilimleri ile öz yeterlik inançları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Atatürk Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Woolfolk, A. (2019). Educational psychology. Pearson.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (8.baskı). Seçkin Yayıncılık.
  • Yilmaz, F. G. K., & Keser, H. (2016). The impact of reflective thinking activities in e-learning: A critical review of the empirical research. Computers & Education, 95, 163-173.
  • Yu, W. M., & Chiu, M. M. (2019). Influences on the reflection quality of journal writing: An exploratory study. Reflective Practice, 20(5), 584-603. doi: 10.1080/14623943.2019.1651712.
  • Yumuşak, G. K. (2015). Öğretmen adaylarının yansıtıcı düşünme eğilimleri ve mesleğe yönelik tutumları. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(2), 466-481.
  • Yükseköğretim Kurulu (YÖK). (2018). Yeni Öğretmen Yetiştirme Lisans Programları: Öğretmen Yetiştirme Programların Güncelleme Gerekçeleri, Getirdiği Yenilikler ve Uygulama Esasları. https://www.yok.gov.tr/kurumsal/idaribirimler
  • Yükseköğretim Kurulu (YÖK). (2021). Yükseköğretim Program Atlası. https://yokatlas.yok.gov.tr/
  • Zembat, R., Yılmaz, H., & Küsmüş, G. İ. (2019). Okul öncesi öğretmen adaylarının yansıtıcı düşünme eğilimleri ile öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Eğitim Kuram ve Uygulama Araştırmaları Dergisi, 5(2), 172-186.
  • Zhang, J.& Dempsey, P.(2019). Exploration and confirmation of a reflective-thinking scale to measure transformative learning in online courses. Assessment & Evaluation in Higher Education, 44(3), 463-475.
  • Zulfikar, T., & Mujiburrahman. (2018). Understanding own teaching: becoming reflective teachers through reflective journals. Reflective Practice, 19(1), 1-13.

Okul Öncesi Öğretmen Adayları İçin Yansıtıcı Düşünme Becerileri Ölçeğinin (YADÖ) Geliştirilmesi ve Doğrulanması

Year 2024, Issue: 61, 1862 - 1880, 27.09.2024
https://doi.org/10.53444/deubefd.1391583

Abstract

Üst düzey bir düşünme biçimi olan yansıtıcı düşünme, öğretmen adaylarının sorgulama yapabilmesine, yaptıkları davranışları ve eylemleri yeniden gözden geçirmelerine, analizde bulunarak çıkarımlar gerçekleştirmelerine fırsat vermektedir. Tüm bunlar göz önüne alındığında okul öncesi öğretmen adaylarının yansıtıcı düşünme becerilerinin belirlenmesi için bir ölçme aracına ihtiyaç duyulmaktadır. Bu çalışmada okul öncesi öğretmen adayları için yansıtıcı düşünme becerileri ölçeğini geliştirilmesi ve ölçme aracının geçerli ve güvenilir olduğunun doğrulanması amaçlanmaktadır. Çalışmanın katılımcıları son sınıfa devam eden ve Öğretmenlik Uygulaması dersi almış veya alıyor olan 282 okul öncesi öğretmen adayından oluşmaktadır. Veriler 2020-2021 eğitim-öğretim yılında çevrimiçi ortamda toplanmış ve verilerin çözümlenmesinde, açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizleri kullanılmıştır. Ölçme aracının boyutlu yapısının Cronbach Alpha iç tutarlık ve iki yarı güvenirlik analizleri yapılmış, ölçeğin güvenirlik analizi sonucunda Cronbach Alpha değerinin .91 olduğu belirlenmiştir. Örtük yapının ve faktör sayısının belirlenmesi amacıyla yapılan AFA sonucunda KMO=.88 ve Bartlett testi= 3813,860, p<.01 anlamlı bulunmuştur. Ölçeğin toplam varyansının %47.80 olduğu görülmüştür. Ölçeğin faktör yapı uyumunun kontrol edildiği DFA analizinde kullanılan değerler incelendiğinde ise (χ2/sd=1,84, RMSEA=.061, RMR: .057, NFI=.98, CFI=.98, GFI=.96) söz konusu tüm uyum indekslerinin önerilen değerler arasında olduğu belirlenmiştir. İki yarı güvenirlik analizi sonucunun .70 olduğu bulunmuştur. Bu haliyle ölçek yapı geçerliğinden sonra güvenirlik kriterlerini de sağlamış dört faktör ve 33 madde olarak tamamlanmıştır. Ölçeğin maddeleri ve faktörleri okul öncesi eğitimi alanına özgüdür ve alana katkı sağlayacağı düşünülmektedir.

References

  • Akcanca, N. & Ozsevgec, L.C. (2019). Okul öncesi öğretmen adaylarının yansıtıcı günlüklerin değerlendirilmesine yönelik görüşleri. Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi, 13(28), 214-233.
  • Alp, S., & Taşkın, Ç. (2010). Sınıf öğretmenlerinin öğrenme-öğretme sürecinde yansıtıcı düşünceyi uygulamaları hakkındaki düşünceleri. Milli Eğitim, 39 (188), 99-108.
  • Alsinaa, Á., Ayllón, S., & Colomer, J. (2019). Validating the Narrative Reflection Assessment Rubric (NARRA) for reflective narratives in higher education. Assessment & Evaluation in Higher Education, 44(1), 155-168.
  • Altın, G. (2020). Okul öncesi öğretmen adaylarının öğretmenlik uygulamalarına yönelik öz değerlendirme ve yansıtıcı düşünme becerilerinin incelenmesi. Yayınlanmamış doktora tezi. Uludağ Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bursa.
  • Aykar, A. (2019). Okul öncesi öğretmenlerinin yansıtıcı düşünmeleri ve öğretim uygulamalarındaki gelişiminin incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Onsekiz Mart Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Çanakkale.
  • Başol, G., & Evin Gencel, İ. (2013). Yansıtıcı düşünme düzeyini belirleme ölçeği: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 13(2), 929-946.
  • Bilen, S. (2021). Müzik öğretmeni ve müzik öğretmeni adaylarına yönelik yansıtıcı düşünme eğilimi ölçeği geçerlik güvenirlik çalışması. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 51, 433-449.
  • Bollen, K. A. (1989). A new incremental fit index for general structural equation models. Sociological Methods & Research, 17(3), 303–316.
  • Buehl, M. M., & Fives, H. (2009). Exploring teachers' beliefs about teaching knowledge: Where does it come from? Does it change? The Journal of Experimental Education, 77(4), 367-407.
  • Burgoyne, M. B., & Chuppa-Cornell, K. (2018). If I tried this idea again: Developing faculty professional growth through reflective practice. Reflective Practice, 19(6), 818–831.
  • Büyüköztürk, Ş. (2021). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı (29.baskı). Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. (7. Baskı). Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Choy, S. C., Lee, M. Y., & Sedhu, D. S. (2019). Reflective thinking among teachers: Development and preliminary validation of reflective thinking for teachers questionnaire. Alberta Journal of Educational Research, 65(1), 37-50.
  • Choy, S. C., & Oo, P. S. (2012). Reflective thinking and teaching practices: A precursor for incorporating critical thinking into the classroom. International Journal of Instruction, 5(1), 167-182.
  • Creswell, J. (2014). Araştırma Deseni. (Çev. S. B. Demir). Eğiten Kitap.
  • Crichton, H., & Valdera Gil, F. (2015). Student teachers’ perceptions of feedback as an aid to reflection for developing effective practice in the classroom. European Journal of Teacher Education, 38(4), 512-524.
  • Çiğdem, H., & Kurt, A. A. (2012). Yansıtıcı düşünme ölçeğinin Türkçeye uyarlanması. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(2), 475-493.
  • Dalgıç, G. (2011). Okul yöneticilerinin yansıtıcı düşünme beceri ve uygulamalarının incelenmesi: İstanbul ve Kopenhag örneği. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Dervent, F. (2015). The effect of reflective thinking on the teaching practices of preservice physical education teachers. Issues in Educational Research, 25(3), 260-275.
  • Dewey, J. (1910). How we think. Prometheus Books.
  • Dolapçıoğlu, S. D. (2007). Sınıf öğretmenlerinin yansıtıcı düşünme düzeylerinin değerlendirilmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Mustafa Kemal Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Hatay.
  • Domino, G. & Domino, M. L. (2006). Psychological testing: An introduction. Cambridge University Press.
  • Donegan-Ritter, M., Zan, B., & Pattee, A. (2023). Reflections on project work in early childhood teacher education. Early Childhood Education Journal, 51(3), 407-418.
  • Downey, J. (2008). It’s not as easy as it looks”: Preservice teachers’ insights about teaching emerging from an innovative assignment in educational psychology. Teaching Educational Psychology, 3(1), 1-13.
  • Erdoğan, F. (2020). The relationship between prospective middle school mathematics teachers’ critical thinking skills and reflective thinking skills. Participatory Educational Research, 7(1), 220-241.
  • Erkuş, A. (2016). Psikolojide Ölçme ve Ölçek Geliştirme-I (3baskı). Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Field, A. (2009). Discovering statistics using SPSS for windows. (3rd edition). Sage Publications.
  • Finlay, L. (2008). Reflecting on ‘reflective practice’. Practice-based professional learning paper 52. The Open University, 0-27.
  • Foong, L., Binti, M., & Nolan, A. (2018). Individual and collective reflection: Deepening early childhood pre-service teachers’ reflective thinking during practicum. Australasian Journal of Early Childhood, 43(1), 43-51.
  • Fraenkel, J. R., Wallen, N. E., & Hyun, H. H. (2012). How to design and evaluate research in education. The McGraw-Hill Companies.
  • Fullana, J., Pallisera, M., Colomer, J., Fernández Peña, R. & Pérez-Burriel, M. (2016). Reflective learning in higher education: A qualitative study on students’ perceptions. Studies in Higher Education, 41(6), 1008-1022.
  • Ghanizadeh, A. (2017). The interplay between reflective thinking, critical thinking, self-monitoring, and academic achievement in higher education. Higher Education, 74, 101-114.
  • Güney, K. (2008). Mikro-yansıtıcı öğretim yönteminin öğretmen adaylarının sunu performansı ve yansıtıcı düşünmesine etkisi. Yayımlanmamış doktora tezi. Fırat Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Elazığ.
  • Helm, J. K. (2015). Becoming young thinkers: Deep project work in the classroom. Teachers College Press.
  • Hong, S. Y., Hamel, E., Joo, Y., & Burton, A. (2022). Enhancing preschool teachers’ reflective thinking on science teaching and learning using video reflections. Journal of Early Childhood Teacher Education, 1-21.
  • Jay, J. K., & Johnson, K. L. (2002). Capturing complexity: A typology of reflective practice for teacher education. Teaching on Teacher Education, 18, 73-85.
  • Kalk, K., Luik, P., Taimalu, M., & Täht, K. (2014). Validity and reliability of two instruments to measure reflection: A confirmatory study. TRAMES, 18, 121–135.
  • Karnita, R., Woodcock, A., Bell, S., & Super, K. (2017). Approachability as a prerequisite of student reflection. In J. J. Kantola et al. (Eds.), Advances in Human Factors, Business Management, Training and Education, pp. 493-502.
  • Kızılkaya, G. & Aşkar, P. (2009). Problem çözmeye yönelik yansıtıcı düşünme becerisi ölçeğinin geliştirilmesi. Eğitim ve Bilim, 34(154), 82-92.
  • Landis, J. R., & Koch, G. G. (1977). An application of hierarchical kappa-type statistics in the assessment of majority agreement among multiple observers. Biometrics, 33, 363-374.
  • Larrivee, B. (2006). An educator’s guide to teacher reflection. Houghton Mifflin.
  • Larrivee, B. (2008). Development of a tool to assess teachers’ level of reflective practice, Reflective Practice, 9(3), 341-360,
  • Millî Eğitim Bakanlığı (MEB). (2016). Düşünme Eğitimi Dersi Öğretim Programı. https://reyhanli.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2016_05/13031301_dusunme_egitimi_dersi.pdf
  • Nolan, A., & Sim, J. (2011). Exploring and evaluating levels of reflection in pre-service early childhood teachers. Australasian Journal of Early Childhood, 36(3), 122–130.
  • Nunnally, B., & Bernstein, I. R. (1994). Psychometric theory. Oxford Univer.
  • Orland-Barak, L., & Yinon, H. (2007). When theory meets practice: What student teachers learn from guided reflection on their own classroom discourse. Teaching and Teacher Education, 23(6), 957-969.
  • Pendrey, A. (2022). The little book of reflective practice: A practical guide to the early years. Routledge.
  • Rantatalo, O., & Karp, S. (2016). Collective reflection in practice: An ethnographic study of Swedish police training. Reflective Practice, 17(6), 708-723.
  • Robinson, J. P., Shaver, P. R., & Wrightsman, L. S. (1991). Criteria for scale selection and evaluation. Measures Of Personality and Social Psychological Attitudes, 1(3), 1-16.
  • Samur, E. & Altun Yalçın, S. (2021). STEM etkinliklerinin okul öncesi öğretmenlerinin yansıtıcı düşünme becerileri üzerine etkisi. Bilge Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 5(1), 65-76.
  • Schumacker, R. E., & Lomax, R. G. (2004). A beginner's guide to structural equation modeling. Psychology Press.
  • Seçer, İ. (2015). Psikolojik test geliştirme ve uyarlama süreci: SPSS ve LISREL uygulamaları. Anı Yayıncılık.
  • Semerci, Ç. (2007). Öğretmen ve öğretmen adayları için yansıtıcı düşünme eğilimi (YANDE) ölçeğinin geliştirilmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 7(3), 1351-1377.
  • Seng, T. W. (2004). Measuring practicum student teachers' reflectivity: The reflective pedagogical thinking scale. http://www2.moe.gov.my/‐mpbl/Research/2001_toh.htm
  • Sezer, Ş. (2018). Öğretmenlerin sınıf yönetimi tutumlarının öğrencilerin gelişimi üzerindeki etkileri: Fenomenolojik bir çözümleme. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33(2), 534-549.
  • Shoffner, M. (2009). The place of personal: exploring the affective domain through reflection in teacher preparation. Teaching and Teacher Education, 25, 783–789.
  • Slade, M. L., Burnham, T. J., Catalana, S. M., & Waters, T. (2019). The ımpact of reflective practice on teacher candidates' learning. International Journal for the Scholarship of Teaching and Learning, 13(2), 1-8.
  • Stenberg, K., Rajala, A., & Hilppo, J. (2016). Fostering theory–practice reflection in teaching practicums. Asia-Pacific Journal of Teacher Education, 44(5), 470–485.
  • Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2013). Using multivariate statistics (6th ed.). Pearson.
  • Tabachnick, B. G., Fidell, L. S., & Ullman, J. B. (2018). Using multivariate statistics (5.th edition). Pearson.
  • Temel, M. (2021). Okul öncesi öğretmenlerinin bilişsel kontrol ve esneklik ile yansıtıcı düşünme becerilerinin incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Necmettin Erbakan Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Tok, Ş. (2008). Yansıtıcı düşünmeyi geliştirici etkinliklerin öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarına, performanslarına ve yansıtmalarına etkisi. Eğitim ve Bilim, 33(149), 104-117.
  • Toom, A., Husu, J., & Patrikainen, S. (2014). Student teachers’ patterns of reflection in the context of teaching practice. European Journal of Teacher Education, 38(3), 320–340.
  • Tunç, Y. (2019). Okul öncesi öğretmenlerinin yansıtıcı düşünme eğilimleri ile öz yeterlik inançları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Atatürk Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Woolfolk, A. (2019). Educational psychology. Pearson.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (8.baskı). Seçkin Yayıncılık.
  • Yilmaz, F. G. K., & Keser, H. (2016). The impact of reflective thinking activities in e-learning: A critical review of the empirical research. Computers & Education, 95, 163-173.
  • Yu, W. M., & Chiu, M. M. (2019). Influences on the reflection quality of journal writing: An exploratory study. Reflective Practice, 20(5), 584-603. doi: 10.1080/14623943.2019.1651712.
  • Yumuşak, G. K. (2015). Öğretmen adaylarının yansıtıcı düşünme eğilimleri ve mesleğe yönelik tutumları. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(2), 466-481.
  • Yükseköğretim Kurulu (YÖK). (2018). Yeni Öğretmen Yetiştirme Lisans Programları: Öğretmen Yetiştirme Programların Güncelleme Gerekçeleri, Getirdiği Yenilikler ve Uygulama Esasları. https://www.yok.gov.tr/kurumsal/idaribirimler
  • Yükseköğretim Kurulu (YÖK). (2021). Yükseköğretim Program Atlası. https://yokatlas.yok.gov.tr/
  • Zembat, R., Yılmaz, H., & Küsmüş, G. İ. (2019). Okul öncesi öğretmen adaylarının yansıtıcı düşünme eğilimleri ile öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Eğitim Kuram ve Uygulama Araştırmaları Dergisi, 5(2), 172-186.
  • Zhang, J.& Dempsey, P.(2019). Exploration and confirmation of a reflective-thinking scale to measure transformative learning in online courses. Assessment & Evaluation in Higher Education, 44(3), 463-475.
  • Zulfikar, T., & Mujiburrahman. (2018). Understanding own teaching: becoming reflective teachers through reflective journals. Reflective Practice, 19(1), 1-13.
There are 74 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Early Childhood Education
Journal Section Articles
Authors

Zehra Fırat 0000-0002-6893-3427

Çağlayan Dinçer 0000-0001-5468-9155

Publication Date September 27, 2024
Submission Date November 15, 2023
Acceptance Date July 26, 2024
Published in Issue Year 2024 Issue: 61

Cite

APA Fırat, Z., & Dinçer, Ç. (2024). Okul Öncesi Öğretmen Adayları İçin Yansıtıcı Düşünme Becerileri Ölçeğinin (YADÖ) Geliştirilmesi ve Doğrulanması. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi(61), 1862-1880. https://doi.org/10.53444/deubefd.1391583