Research Article
BibTex RIS Cite

Year 2025, Volume: 12 Issue: 2, 592 - 611
https://doi.org/10.69878/deuefad.1617330

Abstract

References

  • Abdulwahed, M., & Nagy, Z. K. (2009). Applying Kolb's experiential learning cycle for laboratory education. Journal of Engineering Education, 98(3), 283–294.
  • Arslan, M. (2007). Eğitimde yapılandırmacı yaklaşımlar. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 40(1), 41–61.
  • Brooks, J. G., & Brooks, M. G. (1999). The courage to be constructivist. Educational Leadership, 57(3), 18–24.
  • Can, T. (2004). Yabancı dil olarak İngilizce öğretmenlerinin yetiştirilmesinde kuram ve uygulama boyutuyla oluşturmacı yaklaşım [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Çelik Şahin, Ç. (2022). Öğretmenlerin deneyimsel öğrenme ile ilgili görüşlerinin incelenmesi. Çağdaş Yönetim Bilimleri Dergisi, 9(2), 60–71.
  • Deleuze, G., & Guattari, F. (1994). What is philosophy? Columbia University Press.
  • Dewey, J. (2014). Deneyim ve eğitim (S. Akıllı, Çev.). ODTÜ Yayıncılık.
  • Doğanay, A., & Sarı, M. (2012). Yapılandırmacı öğrenme ortamı özelliklerinin düşünme dostu sınıf özelliklerini yordama düzeyi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21(1), 21–36.
  • Fosnot, C. T. (1996). Constructivism: Theory, perspectives, and practice. Teachers College Press.
  • Garrett, L. (1997). Dewey, Dale, and Bruner: Educational philosophy, experiential learning, and library school cataloging instruction. Journal of Education for Library and Information Science, 38(2), 129–136.
  • Gencel, İ. E. (2008). Sosyal Bilgiler Dersinde Kolb'un Deneyimsel Öğrenme Kuramına Dayalı Eğitimin Tutum, Akademik Başarı ve Öğrenmenin Kalıcılığına Etkisi. İlköğretim Online, 7(2), 401–420.
  • Guo, F., Yao, M., Wang, C., Yang, W., & Zong, X. (2016). The effects of service learning on student problem solving: The mediating role of classroom engagement. Teaching of Psychology, 43(1), 16–21.
  • Gutek, G. L. (2001). Eğitime felsefi ve ideolojik yaklaşımlar (N. Kale, Çev.). Ütopya Yayınları.
  • Hanley, S. (2005). On constructivism. Maryland Collaborative for Teacher Preparation, University of Maryland. Hannon, M., Nguyen, J. (2022). Understanding philosophy. Inquiry, Inquiry. 1-37. 10.1080/0020174X.2022.2146186.
  • Harden, S. M., Allen, K. C., Chau, C. N., Parks, S. L., & Zanko, A. L. (2012). Experiential learning in graduate education: Development, delivery, and analysis of an evidence-based intervention. Creative Education, 3(5), 649–657. Itin, C. M. (1999). Reasserting the philosophy of experiential education as a vehicle for change in the 21st century. The Journal of Experiential Education, 22(2), 91–98.
  • International Council of Museums. (2022, August 24). ICOM approves a new museum definition. ICOM. https://icom.museum/en/news/icom-approves-a-new-museum-definition/
  • Kandemir, Ö., & Uçar, Ö. (2015). Değişen Müze Kavramı ve Çağdaş Müze Mekanlarının Oluşturulmasına Yönelik Tasarım Girdileri. Sanat ve Tasarım Dergisi, 5(2), 17–47.
  • Kennedy, N., & Kennedy, D. (2011). Community of philosophical inquiry as a discursive structure, and its role in school curriculum design. Journal of Philosophy of Education, 45(2), 265–283.
  • Kolb, A. Y., & Kolb, D. A. (2006). Learning styles and learning spaces: A review of the multidisciplinary application of experiential learning theory in higher education. In R. R. Sims & S. J. Sims (Eds.), Learning styles and learning: A key to meeting the accountability demands in education (pp. 45–92). Nova Science Publishers.
  • Kolb, D. A. (1984). Experiential learning: Experience as the source of learning and development. Prentice-Hall. Kökten, H. (2023). Eğitimde felsefi sorgulama ve çocuklar için felsefe (P4C). Kaygı: Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Felsefe Dergisi, 22(Özel Sayı 3), 1–33.
  • Lipman, M. (1998). Teaching students to think reasonably: Some findings of the philosophy for children program. The Clearing House, 71(5), 277–280.
  • Mezirow, J. (1997). Transformative learning: Theory to practice. New Directions for Adult and Continuing Education, 1997(74), 5–12.
  • Naylor, S., & Keogh, B. (1999). Constructivism in classroom: Theory into practice. Journal of Science Teacher Education, 10(2), 93–106.
  • Okur, E. (2012). Sınıf dışı deneyimsel öğretim: Ekoloji uygulaması [Yayımlanmamış doktora tezi]. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi.
  • Pardales, M. J., & Girod, M. (2006). Community of inquiry: Its past and present future. Educational Philosophy and Theory, 38(3), 299–309.
  • Perkins, D. N. (1999). The many faces of constructivism. Educational Leadership, 57(3), 6–11.
  • Philips, D. C. (1995). The good, the bad and the ugly: The many faces of constructivism. Educational Researcher, 24(7), 5–12.
  • Piaget, J. (1977). The development of thought: Equilibration of cognitive structures. Basil Blackwell.
  • Platon. (1986). Diyaloglar (M. Gökberk, Çev.). Remzi Kitabevi.
  • Powell, A. G., Farrar, E., & Cohen, D. K. (1985). The shopping mall high school: Winners and losers in the educational marketplace. Houghton Mifflin.
  • Rogers, C. R., Lyon, H. C., & Tausch, R. (2013). On becoming an effective teacher: Person-centered teaching, psychology, philosophy, and dialogues with Carl R. Rogers and Harold Lyon. Routledge.
  • Senemoğlu, N. (2000). Gelişim, öğrenme ve öğretim. Gazi Kitabevi.
  • Sherman, T. M., & Kurshan, B. L. (2005). Constructing learning. Learning & Leading with Technology, 32(5).
  • Solomon, R. C., & Higgins, K. M. (2016). The big questions: A short introduction to philosophy (9. bs.). Wadsworth Cengage Learning.
  • Tezci, E., & Gürol, A. (2003). Oluşturmacı öğretim tasarımı ve yaratıcılık. TOJET: The Turkish Online Journal of Educational Technology, 2(1).
  • Vadeboncoeur, J. A. (1997). Child development and the purpose of education: A historical context for constructivism in teacher education. In V. Richardson (Ed.), Constructivist teacher education: Building new understandings (pp. 15–37). The Falmer Press.
  • Voukelatou, G. (2019). The contribution of experiential learning to the development of cognitive and social skills in secondary education: A case study. Education Sciences, 9(2), 127.
  • Westerblad, O. (2022). Deweyan conceptual engineering: Reconstruction, concepts, and philosophical inquiry. Synthese, 200(1), 2.
  • Yager, R. E. (1991). The constructivist learning model: Towards real reform in science education. The Science Teacher, 58(6), 52–57.

EĞİTİCİ DENEYİM HAZIRLAMADA FELSEFENİN YERİ VE ÖNEMİ

Year 2025, Volume: 12 Issue: 2, 592 - 611
https://doi.org/10.69878/deuefad.1617330

Abstract

Deneyimin öğrenmenin temel bir bileşeni olduğu görüşünden hareketle bu çalışma, eğitim süreçlerinde deneyimin nasıl daha etkili bir şekilde tasarlanabileceğini incelemektedir. Özellikle, eğitimde deneyim seçimi ve hazırlama sürecinde felsefenin oynadığı kritik role odaklanılmaktadır.
Eğitimin en temel amacı, bireyleri gelecekte karşılaşacakları çeşitli deneyimlere hazırlamaktır. Bu amaçla, geçmiş deneyimlerden yola çıkarak geleceğe dair öngörülerde bulunmak ve bu öngörülere uygun eğitim deneyimleri tasarlamak gerekmektedir. Bu sürecin, sadece geçmiş deneyimlerin biçimsel bir tekrarı olmaması için geçmişin, şimdinin ve geleceğin felsefi bir sorgulama ile analizi gerekmektedir.
Felsefe, geçmiş deneyimlerin derinlemesine incelenmesi ve bu deneyimlerden elde edilen verilerin genel geçer ilkeler haline getirilmesi için gerekli olan bir disiplindir. Felsefi bir bakış açısıyla yapılan analizler, eğitimin tüm alanlarında, örneğin saygı, yardımlaşma ve empati gibi kavramların anlaşılmasında ve bu kavramların eğitim süreçlerine nasıl entegre edileceğinin belirlenmesinde büyük önem taşımaktadır.
Bu çalışmada, müze örneği üzerinden felsefenin eğitimdeki rolü daha somut bir şekilde ortaya konulmaktadır. Müze ile ilişkili eğitsel bir deneyim oluşturmak istendiğinde ilk düşünülen müze ziyaretleri olsa da, müzenin sunduğu deneyimlerin sadece ziyaretlerle sınırlı olmadığı vurgulanmaktadır. İnsanlığın müzede yer alan parçaların taşıdığı özellikle bilgisel değeri diğer insanlarla paylaşmak istemesi de oldukça önemli bir deneyimdir. Müze üzerine yapılan felsefi bir analiz, eğitimde müze olgusunun bu yanıyla ilgili deneyim oluşturulmasının önemini ortaya çıkartmakta ve bu doğrultuda yeni deneyim tasarımlarına zemin hazırlamaktadır.
Sonuç olarak, bu çalışma, eğitimde deneyimin önemini vurgulamakta ve felsefenin bu süreçte oynadığı kritik role dikkat çekmektedir. Felsefi bir bakış açısıyla yapılan analizler, eğitimcilerin öğrencilere daha anlamlı ve etkili öğrenme deneyimleri sunmalarına yardımcı olacaktır. Özellikle müze örneği üzerinden yapılan inceleme, felsefenin eğitimdeki pratik uygulamalarına dair önemli ipuçları sunmaktadır.

References

  • Abdulwahed, M., & Nagy, Z. K. (2009). Applying Kolb's experiential learning cycle for laboratory education. Journal of Engineering Education, 98(3), 283–294.
  • Arslan, M. (2007). Eğitimde yapılandırmacı yaklaşımlar. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 40(1), 41–61.
  • Brooks, J. G., & Brooks, M. G. (1999). The courage to be constructivist. Educational Leadership, 57(3), 18–24.
  • Can, T. (2004). Yabancı dil olarak İngilizce öğretmenlerinin yetiştirilmesinde kuram ve uygulama boyutuyla oluşturmacı yaklaşım [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Çelik Şahin, Ç. (2022). Öğretmenlerin deneyimsel öğrenme ile ilgili görüşlerinin incelenmesi. Çağdaş Yönetim Bilimleri Dergisi, 9(2), 60–71.
  • Deleuze, G., & Guattari, F. (1994). What is philosophy? Columbia University Press.
  • Dewey, J. (2014). Deneyim ve eğitim (S. Akıllı, Çev.). ODTÜ Yayıncılık.
  • Doğanay, A., & Sarı, M. (2012). Yapılandırmacı öğrenme ortamı özelliklerinin düşünme dostu sınıf özelliklerini yordama düzeyi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21(1), 21–36.
  • Fosnot, C. T. (1996). Constructivism: Theory, perspectives, and practice. Teachers College Press.
  • Garrett, L. (1997). Dewey, Dale, and Bruner: Educational philosophy, experiential learning, and library school cataloging instruction. Journal of Education for Library and Information Science, 38(2), 129–136.
  • Gencel, İ. E. (2008). Sosyal Bilgiler Dersinde Kolb'un Deneyimsel Öğrenme Kuramına Dayalı Eğitimin Tutum, Akademik Başarı ve Öğrenmenin Kalıcılığına Etkisi. İlköğretim Online, 7(2), 401–420.
  • Guo, F., Yao, M., Wang, C., Yang, W., & Zong, X. (2016). The effects of service learning on student problem solving: The mediating role of classroom engagement. Teaching of Psychology, 43(1), 16–21.
  • Gutek, G. L. (2001). Eğitime felsefi ve ideolojik yaklaşımlar (N. Kale, Çev.). Ütopya Yayınları.
  • Hanley, S. (2005). On constructivism. Maryland Collaborative for Teacher Preparation, University of Maryland. Hannon, M., Nguyen, J. (2022). Understanding philosophy. Inquiry, Inquiry. 1-37. 10.1080/0020174X.2022.2146186.
  • Harden, S. M., Allen, K. C., Chau, C. N., Parks, S. L., & Zanko, A. L. (2012). Experiential learning in graduate education: Development, delivery, and analysis of an evidence-based intervention. Creative Education, 3(5), 649–657. Itin, C. M. (1999). Reasserting the philosophy of experiential education as a vehicle for change in the 21st century. The Journal of Experiential Education, 22(2), 91–98.
  • International Council of Museums. (2022, August 24). ICOM approves a new museum definition. ICOM. https://icom.museum/en/news/icom-approves-a-new-museum-definition/
  • Kandemir, Ö., & Uçar, Ö. (2015). Değişen Müze Kavramı ve Çağdaş Müze Mekanlarının Oluşturulmasına Yönelik Tasarım Girdileri. Sanat ve Tasarım Dergisi, 5(2), 17–47.
  • Kennedy, N., & Kennedy, D. (2011). Community of philosophical inquiry as a discursive structure, and its role in school curriculum design. Journal of Philosophy of Education, 45(2), 265–283.
  • Kolb, A. Y., & Kolb, D. A. (2006). Learning styles and learning spaces: A review of the multidisciplinary application of experiential learning theory in higher education. In R. R. Sims & S. J. Sims (Eds.), Learning styles and learning: A key to meeting the accountability demands in education (pp. 45–92). Nova Science Publishers.
  • Kolb, D. A. (1984). Experiential learning: Experience as the source of learning and development. Prentice-Hall. Kökten, H. (2023). Eğitimde felsefi sorgulama ve çocuklar için felsefe (P4C). Kaygı: Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Felsefe Dergisi, 22(Özel Sayı 3), 1–33.
  • Lipman, M. (1998). Teaching students to think reasonably: Some findings of the philosophy for children program. The Clearing House, 71(5), 277–280.
  • Mezirow, J. (1997). Transformative learning: Theory to practice. New Directions for Adult and Continuing Education, 1997(74), 5–12.
  • Naylor, S., & Keogh, B. (1999). Constructivism in classroom: Theory into practice. Journal of Science Teacher Education, 10(2), 93–106.
  • Okur, E. (2012). Sınıf dışı deneyimsel öğretim: Ekoloji uygulaması [Yayımlanmamış doktora tezi]. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi.
  • Pardales, M. J., & Girod, M. (2006). Community of inquiry: Its past and present future. Educational Philosophy and Theory, 38(3), 299–309.
  • Perkins, D. N. (1999). The many faces of constructivism. Educational Leadership, 57(3), 6–11.
  • Philips, D. C. (1995). The good, the bad and the ugly: The many faces of constructivism. Educational Researcher, 24(7), 5–12.
  • Piaget, J. (1977). The development of thought: Equilibration of cognitive structures. Basil Blackwell.
  • Platon. (1986). Diyaloglar (M. Gökberk, Çev.). Remzi Kitabevi.
  • Powell, A. G., Farrar, E., & Cohen, D. K. (1985). The shopping mall high school: Winners and losers in the educational marketplace. Houghton Mifflin.
  • Rogers, C. R., Lyon, H. C., & Tausch, R. (2013). On becoming an effective teacher: Person-centered teaching, psychology, philosophy, and dialogues with Carl R. Rogers and Harold Lyon. Routledge.
  • Senemoğlu, N. (2000). Gelişim, öğrenme ve öğretim. Gazi Kitabevi.
  • Sherman, T. M., & Kurshan, B. L. (2005). Constructing learning. Learning & Leading with Technology, 32(5).
  • Solomon, R. C., & Higgins, K. M. (2016). The big questions: A short introduction to philosophy (9. bs.). Wadsworth Cengage Learning.
  • Tezci, E., & Gürol, A. (2003). Oluşturmacı öğretim tasarımı ve yaratıcılık. TOJET: The Turkish Online Journal of Educational Technology, 2(1).
  • Vadeboncoeur, J. A. (1997). Child development and the purpose of education: A historical context for constructivism in teacher education. In V. Richardson (Ed.), Constructivist teacher education: Building new understandings (pp. 15–37). The Falmer Press.
  • Voukelatou, G. (2019). The contribution of experiential learning to the development of cognitive and social skills in secondary education: A case study. Education Sciences, 9(2), 127.
  • Westerblad, O. (2022). Deweyan conceptual engineering: Reconstruction, concepts, and philosophical inquiry. Synthese, 200(1), 2.
  • Yager, R. E. (1991). The constructivist learning model: Towards real reform in science education. The Science Teacher, 58(6), 52–57.

THE ROLE AND IMPORTANCE OF PHILOSOPHY IN PREPARING EDUCATIONAL EXPERIENCES

Year 2025, Volume: 12 Issue: 2, 592 - 611
https://doi.org/10.69878/deuefad.1617330

Abstract

Based on the view that experience is an essential component of learning, this study examines how experience can be designed more effectively in educational processes. In particular, it focuses on the critical role of philosophy in the process of selecting and preparing experiences in education.
The main purpose of education is to prepare individuals for the various experiences they will encounter in the future. For this purpose, it is necessary to make predictions about the future based on past experiences and to design educational experiences in accordance with these predictions. In order to ensure that this process is not just a formal repetition of past experiences, it is necessary to analyze the past, present and future through philosophical inquiry.
Philosophy is a discipline that is necessary for the in-depth analysis of past experiences and the translation of the data obtained from these experiences into generally valid principles. Analyses from a philosophical perspective are of great importance in all areas of education, for example, in understanding concepts such as respect, cooperation and empathy, and in determining how to integrate these concepts into educational processes.
In this study, the role of philosophy in education is more concretely demonstrated through the example of a museum. Although museum visits are the first thing that comes to mind when one wants to create an educational experience related to the museum, it is emphasized that the experiences offered by the museum are not limited to visits. The fact that humanity wants to share with other people especially the informational value of the pieces in the museum is also a very important experience. A philosophical analysis of the museum reveals the importance of creating experiences related to this aspect of the museum phenomenon in education and paves the way for new experience designs in this direction.
In conclusion, this study emphasizes the importance of experience in education and draws attention to the critical role of philosophy in this process. Analyses from a philosophical perspective will help educators to provide students with more meaningful and effective learning experiences. In particular, the examination of the museum example provides important clues about the practical applications of philosophy in education.

References

  • Abdulwahed, M., & Nagy, Z. K. (2009). Applying Kolb's experiential learning cycle for laboratory education. Journal of Engineering Education, 98(3), 283–294.
  • Arslan, M. (2007). Eğitimde yapılandırmacı yaklaşımlar. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 40(1), 41–61.
  • Brooks, J. G., & Brooks, M. G. (1999). The courage to be constructivist. Educational Leadership, 57(3), 18–24.
  • Can, T. (2004). Yabancı dil olarak İngilizce öğretmenlerinin yetiştirilmesinde kuram ve uygulama boyutuyla oluşturmacı yaklaşım [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Çelik Şahin, Ç. (2022). Öğretmenlerin deneyimsel öğrenme ile ilgili görüşlerinin incelenmesi. Çağdaş Yönetim Bilimleri Dergisi, 9(2), 60–71.
  • Deleuze, G., & Guattari, F. (1994). What is philosophy? Columbia University Press.
  • Dewey, J. (2014). Deneyim ve eğitim (S. Akıllı, Çev.). ODTÜ Yayıncılık.
  • Doğanay, A., & Sarı, M. (2012). Yapılandırmacı öğrenme ortamı özelliklerinin düşünme dostu sınıf özelliklerini yordama düzeyi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21(1), 21–36.
  • Fosnot, C. T. (1996). Constructivism: Theory, perspectives, and practice. Teachers College Press.
  • Garrett, L. (1997). Dewey, Dale, and Bruner: Educational philosophy, experiential learning, and library school cataloging instruction. Journal of Education for Library and Information Science, 38(2), 129–136.
  • Gencel, İ. E. (2008). Sosyal Bilgiler Dersinde Kolb'un Deneyimsel Öğrenme Kuramına Dayalı Eğitimin Tutum, Akademik Başarı ve Öğrenmenin Kalıcılığına Etkisi. İlköğretim Online, 7(2), 401–420.
  • Guo, F., Yao, M., Wang, C., Yang, W., & Zong, X. (2016). The effects of service learning on student problem solving: The mediating role of classroom engagement. Teaching of Psychology, 43(1), 16–21.
  • Gutek, G. L. (2001). Eğitime felsefi ve ideolojik yaklaşımlar (N. Kale, Çev.). Ütopya Yayınları.
  • Hanley, S. (2005). On constructivism. Maryland Collaborative for Teacher Preparation, University of Maryland. Hannon, M., Nguyen, J. (2022). Understanding philosophy. Inquiry, Inquiry. 1-37. 10.1080/0020174X.2022.2146186.
  • Harden, S. M., Allen, K. C., Chau, C. N., Parks, S. L., & Zanko, A. L. (2012). Experiential learning in graduate education: Development, delivery, and analysis of an evidence-based intervention. Creative Education, 3(5), 649–657. Itin, C. M. (1999). Reasserting the philosophy of experiential education as a vehicle for change in the 21st century. The Journal of Experiential Education, 22(2), 91–98.
  • International Council of Museums. (2022, August 24). ICOM approves a new museum definition. ICOM. https://icom.museum/en/news/icom-approves-a-new-museum-definition/
  • Kandemir, Ö., & Uçar, Ö. (2015). Değişen Müze Kavramı ve Çağdaş Müze Mekanlarının Oluşturulmasına Yönelik Tasarım Girdileri. Sanat ve Tasarım Dergisi, 5(2), 17–47.
  • Kennedy, N., & Kennedy, D. (2011). Community of philosophical inquiry as a discursive structure, and its role in school curriculum design. Journal of Philosophy of Education, 45(2), 265–283.
  • Kolb, A. Y., & Kolb, D. A. (2006). Learning styles and learning spaces: A review of the multidisciplinary application of experiential learning theory in higher education. In R. R. Sims & S. J. Sims (Eds.), Learning styles and learning: A key to meeting the accountability demands in education (pp. 45–92). Nova Science Publishers.
  • Kolb, D. A. (1984). Experiential learning: Experience as the source of learning and development. Prentice-Hall. Kökten, H. (2023). Eğitimde felsefi sorgulama ve çocuklar için felsefe (P4C). Kaygı: Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Felsefe Dergisi, 22(Özel Sayı 3), 1–33.
  • Lipman, M. (1998). Teaching students to think reasonably: Some findings of the philosophy for children program. The Clearing House, 71(5), 277–280.
  • Mezirow, J. (1997). Transformative learning: Theory to practice. New Directions for Adult and Continuing Education, 1997(74), 5–12.
  • Naylor, S., & Keogh, B. (1999). Constructivism in classroom: Theory into practice. Journal of Science Teacher Education, 10(2), 93–106.
  • Okur, E. (2012). Sınıf dışı deneyimsel öğretim: Ekoloji uygulaması [Yayımlanmamış doktora tezi]. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi.
  • Pardales, M. J., & Girod, M. (2006). Community of inquiry: Its past and present future. Educational Philosophy and Theory, 38(3), 299–309.
  • Perkins, D. N. (1999). The many faces of constructivism. Educational Leadership, 57(3), 6–11.
  • Philips, D. C. (1995). The good, the bad and the ugly: The many faces of constructivism. Educational Researcher, 24(7), 5–12.
  • Piaget, J. (1977). The development of thought: Equilibration of cognitive structures. Basil Blackwell.
  • Platon. (1986). Diyaloglar (M. Gökberk, Çev.). Remzi Kitabevi.
  • Powell, A. G., Farrar, E., & Cohen, D. K. (1985). The shopping mall high school: Winners and losers in the educational marketplace. Houghton Mifflin.
  • Rogers, C. R., Lyon, H. C., & Tausch, R. (2013). On becoming an effective teacher: Person-centered teaching, psychology, philosophy, and dialogues with Carl R. Rogers and Harold Lyon. Routledge.
  • Senemoğlu, N. (2000). Gelişim, öğrenme ve öğretim. Gazi Kitabevi.
  • Sherman, T. M., & Kurshan, B. L. (2005). Constructing learning. Learning & Leading with Technology, 32(5).
  • Solomon, R. C., & Higgins, K. M. (2016). The big questions: A short introduction to philosophy (9. bs.). Wadsworth Cengage Learning.
  • Tezci, E., & Gürol, A. (2003). Oluşturmacı öğretim tasarımı ve yaratıcılık. TOJET: The Turkish Online Journal of Educational Technology, 2(1).
  • Vadeboncoeur, J. A. (1997). Child development and the purpose of education: A historical context for constructivism in teacher education. In V. Richardson (Ed.), Constructivist teacher education: Building new understandings (pp. 15–37). The Falmer Press.
  • Voukelatou, G. (2019). The contribution of experiential learning to the development of cognitive and social skills in secondary education: A case study. Education Sciences, 9(2), 127.
  • Westerblad, O. (2022). Deweyan conceptual engineering: Reconstruction, concepts, and philosophical inquiry. Synthese, 200(1), 2.
  • Yager, R. E. (1991). The constructivist learning model: Towards real reform in science education. The Science Teacher, 58(6), 52–57.
There are 39 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Philosophy of Education
Journal Section Articles
Authors

Murat Öztürk 0000-0001-9855-9782

Early Pub Date October 23, 2025
Publication Date October 26, 2025
Submission Date January 10, 2025
Acceptance Date June 11, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 12 Issue: 2

Cite

APA Öztürk, M. (2025). EĞİTİCİ DENEYİM HAZIRLAMADA FELSEFENİN YERİ VE ÖNEMİ. Dokuz Eylül Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, 12(2), 592-611. https://doi.org/10.69878/deuefad.1617330
AMA Öztürk M. EĞİTİCİ DENEYİM HAZIRLAMADA FELSEFENİN YERİ VE ÖNEMİ. Dokuz Eylül Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi. October 2025;12(2):592-611. doi:10.69878/deuefad.1617330
Chicago Öztürk, Murat. “EĞİTİCİ DENEYİM HAZIRLAMADA FELSEFENİN YERİ VE ÖNEMİ”. Dokuz Eylül Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi 12, no. 2 (October 2025): 592-611. https://doi.org/10.69878/deuefad.1617330.
EndNote Öztürk M (October 1, 2025) EĞİTİCİ DENEYİM HAZIRLAMADA FELSEFENİN YERİ VE ÖNEMİ. Dokuz Eylül Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi 12 2 592–611.
IEEE M. Öztürk, “EĞİTİCİ DENEYİM HAZIRLAMADA FELSEFENİN YERİ VE ÖNEMİ”, Dokuz Eylül Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, vol. 12, no. 2, pp. 592–611, 2025, doi: 10.69878/deuefad.1617330.
ISNAD Öztürk, Murat. “EĞİTİCİ DENEYİM HAZIRLAMADA FELSEFENİN YERİ VE ÖNEMİ”. Dokuz Eylül Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi 12/2 (October2025), 592-611. https://doi.org/10.69878/deuefad.1617330.
JAMA Öztürk M. EĞİTİCİ DENEYİM HAZIRLAMADA FELSEFENİN YERİ VE ÖNEMİ. Dokuz Eylül Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi. 2025;12:592–611.
MLA Öztürk, Murat. “EĞİTİCİ DENEYİM HAZIRLAMADA FELSEFENİN YERİ VE ÖNEMİ”. Dokuz Eylül Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, vol. 12, no. 2, 2025, pp. 592-11, doi:10.69878/deuefad.1617330.
Vancouver Öztürk M. EĞİTİCİ DENEYİM HAZIRLAMADA FELSEFENİN YERİ VE ÖNEMİ. Dokuz Eylül Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi. 2025;12(2):592-611.