Deneyimin öğrenmenin temel bir bileşeni olduğu görüşünden hareketle bu çalışma, eğitim süreçlerinde deneyimin nasıl daha etkili bir şekilde tasarlanabileceğini incelemektedir. Özellikle, eğitimde deneyim seçimi ve hazırlama sürecinde felsefenin oynadığı kritik role odaklanılmaktadır.
Eğitimin en temel amacı, bireyleri gelecekte karşılaşacakları çeşitli deneyimlere hazırlamaktır. Bu amaçla, geçmiş deneyimlerden yola çıkarak geleceğe dair öngörülerde bulunmak ve bu öngörülere uygun eğitim deneyimleri tasarlamak gerekmektedir. Bu sürecin, sadece geçmiş deneyimlerin biçimsel bir tekrarı olmaması için geçmişin, şimdinin ve geleceğin felsefi bir sorgulama ile analizi gerekmektedir.
Felsefe, geçmiş deneyimlerin derinlemesine incelenmesi ve bu deneyimlerden elde edilen verilerin genel geçer ilkeler haline getirilmesi için gerekli olan bir disiplindir. Felsefi bir bakış açısıyla yapılan analizler, eğitimin tüm alanlarında, örneğin saygı, yardımlaşma ve empati gibi kavramların anlaşılmasında ve bu kavramların eğitim süreçlerine nasıl entegre edileceğinin belirlenmesinde büyük önem taşımaktadır.
Bu çalışmada, müze örneği üzerinden felsefenin eğitimdeki rolü daha somut bir şekilde ortaya konulmaktadır. Müze ile ilişkili eğitsel bir deneyim oluşturmak istendiğinde ilk düşünülen müze ziyaretleri olsa da, müzenin sunduğu deneyimlerin sadece ziyaretlerle sınırlı olmadığı vurgulanmaktadır. İnsanlığın müzede yer alan parçaların taşıdığı özellikle bilgisel değeri diğer insanlarla paylaşmak istemesi de oldukça önemli bir deneyimdir. Müze üzerine yapılan felsefi bir analiz, eğitimde müze olgusunun bu yanıyla ilgili deneyim oluşturulmasının önemini ortaya çıkartmakta ve bu doğrultuda yeni deneyim tasarımlarına zemin hazırlamaktadır.
Sonuç olarak, bu çalışma, eğitimde deneyimin önemini vurgulamakta ve felsefenin bu süreçte oynadığı kritik role dikkat çekmektedir. Felsefi bir bakış açısıyla yapılan analizler, eğitimcilerin öğrencilere daha anlamlı ve etkili öğrenme deneyimleri sunmalarına yardımcı olacaktır. Özellikle müze örneği üzerinden yapılan inceleme, felsefenin eğitimdeki pratik uygulamalarına dair önemli ipuçları sunmaktadır.
Based on the view that experience is an essential component of learning, this study examines how experience can be designed more effectively in educational processes. In particular, it focuses on the critical role of philosophy in the process of selecting and preparing experiences in education.
The main purpose of education is to prepare individuals for the various experiences they will encounter in the future. For this purpose, it is necessary to make predictions about the future based on past experiences and to design educational experiences in accordance with these predictions. In order to ensure that this process is not just a formal repetition of past experiences, it is necessary to analyze the past, present and future through philosophical inquiry.
Philosophy is a discipline that is necessary for the in-depth analysis of past experiences and the translation of the data obtained from these experiences into generally valid principles. Analyses from a philosophical perspective are of great importance in all areas of education, for example, in understanding concepts such as respect, cooperation and empathy, and in determining how to integrate these concepts into educational processes.
In this study, the role of philosophy in education is more concretely demonstrated through the example of a museum. Although museum visits are the first thing that comes to mind when one wants to create an educational experience related to the museum, it is emphasized that the experiences offered by the museum are not limited to visits. The fact that humanity wants to share with other people especially the informational value of the pieces in the museum is also a very important experience. A philosophical analysis of the museum reveals the importance of creating experiences related to this aspect of the museum phenomenon in education and paves the way for new experience designs in this direction.
In conclusion, this study emphasizes the importance of experience in education and draws attention to the critical role of philosophy in this process. Analyses from a philosophical perspective will help educators to provide students with more meaningful and effective learning experiences. In particular, the examination of the museum example provides important clues about the practical applications of philosophy in education.
| Primary Language | Turkish |
|---|---|
| Subjects | Philosophy of Education |
| Journal Section | Articles |
| Authors | |
| Early Pub Date | October 23, 2025 |
| Publication Date | October 26, 2025 |
| Submission Date | January 10, 2025 |
| Acceptance Date | June 11, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 12 Issue: 2 |