Kompozit yama uygulaması, hafifliği, esnek tasarımı ve düşük fiyatı nedeniyle rüzgâr türbinleri, hava araçları, basınçlı tanklar gibi hasarlı yapıları onarmak için faydalı bir teknik olup daha birçok endüstride yaygın bir uygulama alanı bulmuştur. Onarılan bölgenin aşırı ağırlığından ve gereksiz malzeme tüketiminden kaçınmak için kompozit yamaların şekil, boyut ve malzeme özelliklerine göre optimize edilmesi gerekir. Bu makale, belirli şekil ve malzeme özelliklerine sahip kompozitten kompozite yamalarda boyut ve malzeme etkisinin sayısal bir değerlendirmesini sunmaktadır. Yapıştırılarak uygulanmış yuvarlak uçlu kompozit yama parçaları, iç basınçla yüklenen dörtgen şeklinde delinme hasarlı silindirik ince duvarlı içi boş kompozit tüpleri onarmak için kullanılmaktadır. Beş farklı istifleme dizisine ve on farklı boyuta sahip cam elyaf / epoksi yamalar, en iyi kompozit yama çözümlerini elde etmek için sayısal olarak incelenmiştir. Onarılan tüplerin güvenlik faktörü, uç yarıçaplarını ve dolayısıyla yapışma alanlarını artırarak yükselse de güvenlik faktörü üzerinde önemli bir rol oynayan fiber oryantasyonu nedeniyle yama işleminin tam güvenli olmasını sağlamak adına yeterli olmadığı bulunmuştur. [0˚]4, [0˚, -45˚,45˚,90˚] ve [0 ˚,90 ˚]2 istifleme dizisine sahip ve yeterli yama alanlarına sahip olan yamaların DNV'nin Offshore Standardında (DNV-OS-C501) normal güvenlik sınıfı ve %5'in altındaki varyasyon katsayısı (COV) değeri için tanımlanan “1.15” değeri için güvenlik katsayısını sağlayabildiği bulunmuştur.
Application of composite patches is a useful technique to repair damaged structures such as wind turbines, air vehicles, pressure tanks because of lightweight, flexible design, and low price, and have found a widespread application area in many more industries. To avoid excessive weight of the repaired region as well as unnecessary material consumption composite patches need to be optimized according to shape, size and material specifications. This paper introduces a numerical assessment of size and material effect in composite-to-composite patches having specific shape and material properties. Adhesively bonded round-tipped composite patch pieces are utilized to repair a quadrilateral puncture damaged cylindrical thin-walled hollow composite tubes loaded by internal pressure. Glass fiber / epoxy patches with five different kinds of stacking sequence and ten different sizes are numerically investigated to achieve the best composite patch solutions. Although the safety factor of repaired tubes enhances by increasing tip radiuses and hence their sticking area, it is found to be not sufficient to ensure that the patching process is completely safe because of the fiber orientation playing an important role on the factor of safety. The patches having [0˚]4, [0˚, -45˚,45˚,90˚], and [0 ˚,90 ˚]2 stacking sequences and having adequate patch areas are found to be able to provide the safety value of “1.15” which is defined for normal safety class and below 5% coefficients of variation (COV) value in DNV’s Offshore Standard (DNV-OS-C501).
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Engineering |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | January 26, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 |
Dokuz Eylül Üniversitesi, Mühendislik Fakültesi Dekanlığı Tınaztepe Yerleşkesi, Adatepe Mah. Doğuş Cad. No: 207-I / 35390 Buca-İZMİR.