The aim of this research is to determine the effectiveness of scenario based-learning approaches on student achievement in upper elementary school Turkish grammar classes. For the experimentation part, an elementary school in Ataşehir,Istanbul was chosen and two groups, a control group and an experimental group,each consisting of 23 students, were formed among the 6th grade students.Quantitative research was obtained with experimental data qualitative data fromstudents in the experimental group and the video camera images with the script tocreate a work. A scenario based-learning approach, by contrast to classicalmethod, improves success in teaching Turkish Grammar. The motivation levels ofstudents boosted. Consequently cooperation in the class has also increased
Bu araştırmanın amacı, ilköğretim ikinci kademe Türkçe dilbilgisi derslerinde,senaryo tabanlı öğrenme yaklaşımının, öğrenci başarısına etkisini belirlemektir.Uygulama, İstanbul ili Ataşehir ilçesindeki bir ilköğretim okulunda altıncı sınıföğrencilerinden oluşturulmuş biri deney, diğeri kontrol olmak üzere iki gruplayapılmıştır. Gruplar yirmi üçer öğrenciden oluşmaktadır. Araştırmanın nicel verileri deneysel araştırmayla; nitel verileri ise deney grubu öğrencilerinin video kamera görüntüleri ve senaryo metni oluşturma çalışmalarıyla elde edilmiştir.Araştırma sonucunda senaryo tabanlı öğrenme yaklaşımının, geleneksel yönteme(düz anlatım) göre öğrencilerin Türkçe dilbilgisi öğrenme başarılarını artırdığı,onların derse güdülenmesine ve derse katılımlarının artmasına yardımcı olduğubelirlenmiştir
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Language Studies |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2009 |
Submission Date | January 1, 2009 |
Published in Issue | Year 2009 Issue: 144 |