This study aims to investigate ELT textbooks from the perspective of gender ideology underlying the representations of female and male figures, considering that coursebooks play an important role in children’s development of ‘gender’. The 7th grade English coursebook published by the Turkish Ministry of Education has been selected as the object of investigation, mainly because they are used by a large population at state schools. Both verbal and non verbal features of the textbooks have been analyzed through the content analysis, and discourse analysis has been applied to the verbal components to depict any possible power assymmetries reflected through language between two genders
Okul eğitiminin önemli bir aracı olan ders kitaplarının bireylerin birçok toplumsal rolllerinin yanı sıra cinsiyet rollerini de kazanmalarında etkin rol oynadığı görüşünden yola çıkan bu çalışma, Milli Eğitim Bakanlığı tarafından yayınlanan Let’s Speak English adlı 7. sınıf İngilizce ders kitabını cinsiyet ideolojisi yönünden incelemeyi amaçlamaktadır. Bu ders kitabının seçilmesindeki temel neden, kitabın hedef kitlesi olan öğrenci grubunun yaklaşık ergenlik çağına denk gelmesidir. Kitaptaki tüm metinler taranarak sözel olmayan ögeler içerik çözümlemesi yöntemiyle incelenmiş, sözel verilere ise söylem çözümlemesi uygulanmış, sonuçlar niceliksel ve niteliksel olarak betimlenmiştir
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Language Studies |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | September 1, 2007 |
Submission Date | January 1, 2007 |
Published in Issue | Year 2007 Issue: 137 |