Research Article
BibTex RIS Cite

THE CONCEPT OF GENDER IN 7th. GRADE ELT COURSE BOOKS

Year 2007, Issue: 137, 7 - 19, 01.09.2007
https://doi.org/10.1501/Dilder_0000000076

Abstract

This study aims to investigate ELT textbooks from the perspective of gender ideology underlying the representations of female and male figures, considering that coursebooks play an important role in children’s development of ‘gender’. The 7th grade English coursebook published by the Turkish Ministry of Education has been selected as the object of investigation, mainly because they are used by a large population at state schools. Both verbal and non verbal features of the textbooks have been analyzed through the content analysis, and discourse analysis has been applied to the verbal components to depict any possible power assymmetries reflected through language between two genders

References

  • Arslan, Ş. A. (2000) Ders Kitaplarında Cinsiyetçilik. Ankara:T.C. Başbakanlık Kadının Statüsü ve Sorunları Genel Müdürlüğü Yayınları.
  • Beal, C.R.(1994). Boys and girls: the development of gender roles. USA:mcGraw Hill,Inc.
  • Brown. H. D. (1994). Principles of Language Learning and Teaching. New York:Prentice Hall.
  • Cincotta, M. S. (1978). Textbooks and their influence on sexrole stereotype formation. BABEL: Journal of the Australian Federation of MLTS Associations, 14(3), 24-29.
  • Çubukçu, H.. Poweracts: towards the fourth layer in conversation. Bildiri.International Conference on Pragmatics, Riva del Garda, Italya, 9. Haziran, 2005.
  • Davies, B.(1995). Gender bias in school textbooks. London: Commonwealth Secreteriat. Erdoğan,A. 12-14 yaş Başdöndürücü değişim. Çevrimiçi: http://www.aile.org.tr/ergenlik_donemi_haberler_detay.aspx?haber_id=974& habalt_baslik=Gelişim. Erişim tarihi :10.05.2005 .
  • Fairclough, N. (1989). Language and Power. New York: Longman.
  • Freeman, R.& B. McElhinny. (1996). Language and gender. In McKay, S.L. & Hornberger, N.H. (Eds.), Sociolinguistics and Language Teaching (218-280) USA: Cam- bridge University
  • Gençay, S. Gençlik döneminde kimlik ve arkadaşlık. Çevrimiçi: http://www.rehberlik.com/uzman.php#. Erişim tarihi:05.08.2005.
  • Gökalp, N. (1994). Female revolt in American drama: 1960-1980. Uprising: Protests & The Arts: The Journal of American Culture and Literature, Issue, 97-107.
  • Hellinger, M. (1980). For men must work, and women must weep: sexism in English lan- guage textbooks used in German schools. Women’s Studies International Quarterly, 3, 267-275
  • Hartman, P. L.& E. L. Judd, (1978) Sexism and TESOL materials. TESOL Quarterly, 12, 383-393
  • Helvacıoğlu, F. (1996). Ders Kitaplarında Cinsiyetçilik 1928-1995. Istanbul:Kaynak Yayınları.
  • Kızılçeli, S. ve Y.Erjem.(1994).Sosyoloji terimleri sözlüğü. Ankara: Atilla Yayıncılık.
  • Körpez, E. (1997). Revenge: The confinement of the female self. 15th Anniversary Special
  • Issue: The Journal of American Culture and Literature, 1997 Issue, 100-106.
  • Mardin, Ş. (1995). İdeoloji. İletişim Yayınları.
  • McCarthy, M.&R. Carter. (1994). Language as Discourse: Perspectives for Language Teaching. New York: Longman Publishing.
  • Özdağ, U. (1995-1996). Dickinson: The romantic rebel of feminine awareness. Romanti- cism: The Persistent Impulse: The Journal of American Culture and Litera- ture, 1995-1996 Issue, 105-111.
  • Pauwels, A. (1998). Women Changing Language. London: Longman.
  • Searle, J. (1969). Speech Acts. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Tasmajian,D. (n.d).Socialization Skills acquired by elementary school children. Çevrimiçi:http://www.kon.org/urc/tasmajian.html. Erişim tarihi:13.06.2006.
  • Yalçınkaya ve ark. (2005).Let’s Speak English 7.Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Wharton, S. (2005). Invisible females, incapable males: gender construction in a children’s reading scheme. [Electronic version] Language and Education, 19, 238-251

7. SINIF İNGİLİZCE DERS KİTAPLARINDA CİNSİYET KAVRAMI

Year 2007, Issue: 137, 7 - 19, 01.09.2007
https://doi.org/10.1501/Dilder_0000000076

Abstract

Okul eğitiminin önemli bir aracı olan ders kitaplarının bireylerin birçok toplumsal rolllerinin yanı sıra cinsiyet rollerini de kazanmalarında etkin rol oynadığı görüşünden yola çıkan bu çalışma, Milli Eğitim Bakanlığı tarafından yayınlanan Let’s Speak English adlı 7. sınıf İngilizce ders kitabını cinsiyet ideolojisi yönünden incelemeyi amaçlamaktadır. Bu ders kitabının seçilmesindeki temel neden, kitabın hedef kitlesi olan öğrenci grubunun yaklaşık ergenlik çağına denk gelmesidir. Kitaptaki tüm metinler taranarak sözel olmayan ögeler içerik çözümlemesi yöntemiyle incelenmiş, sözel verilere ise söylem çözümlemesi uygulanmış, sonuçlar niceliksel ve niteliksel olarak betimlenmiştir

References

  • Arslan, Ş. A. (2000) Ders Kitaplarında Cinsiyetçilik. Ankara:T.C. Başbakanlık Kadının Statüsü ve Sorunları Genel Müdürlüğü Yayınları.
  • Beal, C.R.(1994). Boys and girls: the development of gender roles. USA:mcGraw Hill,Inc.
  • Brown. H. D. (1994). Principles of Language Learning and Teaching. New York:Prentice Hall.
  • Cincotta, M. S. (1978). Textbooks and their influence on sexrole stereotype formation. BABEL: Journal of the Australian Federation of MLTS Associations, 14(3), 24-29.
  • Çubukçu, H.. Poweracts: towards the fourth layer in conversation. Bildiri.International Conference on Pragmatics, Riva del Garda, Italya, 9. Haziran, 2005.
  • Davies, B.(1995). Gender bias in school textbooks. London: Commonwealth Secreteriat. Erdoğan,A. 12-14 yaş Başdöndürücü değişim. Çevrimiçi: http://www.aile.org.tr/ergenlik_donemi_haberler_detay.aspx?haber_id=974& habalt_baslik=Gelişim. Erişim tarihi :10.05.2005 .
  • Fairclough, N. (1989). Language and Power. New York: Longman.
  • Freeman, R.& B. McElhinny. (1996). Language and gender. In McKay, S.L. & Hornberger, N.H. (Eds.), Sociolinguistics and Language Teaching (218-280) USA: Cam- bridge University
  • Gençay, S. Gençlik döneminde kimlik ve arkadaşlık. Çevrimiçi: http://www.rehberlik.com/uzman.php#. Erişim tarihi:05.08.2005.
  • Gökalp, N. (1994). Female revolt in American drama: 1960-1980. Uprising: Protests & The Arts: The Journal of American Culture and Literature, Issue, 97-107.
  • Hellinger, M. (1980). For men must work, and women must weep: sexism in English lan- guage textbooks used in German schools. Women’s Studies International Quarterly, 3, 267-275
  • Hartman, P. L.& E. L. Judd, (1978) Sexism and TESOL materials. TESOL Quarterly, 12, 383-393
  • Helvacıoğlu, F. (1996). Ders Kitaplarında Cinsiyetçilik 1928-1995. Istanbul:Kaynak Yayınları.
  • Kızılçeli, S. ve Y.Erjem.(1994).Sosyoloji terimleri sözlüğü. Ankara: Atilla Yayıncılık.
  • Körpez, E. (1997). Revenge: The confinement of the female self. 15th Anniversary Special
  • Issue: The Journal of American Culture and Literature, 1997 Issue, 100-106.
  • Mardin, Ş. (1995). İdeoloji. İletişim Yayınları.
  • McCarthy, M.&R. Carter. (1994). Language as Discourse: Perspectives for Language Teaching. New York: Longman Publishing.
  • Özdağ, U. (1995-1996). Dickinson: The romantic rebel of feminine awareness. Romanti- cism: The Persistent Impulse: The Journal of American Culture and Litera- ture, 1995-1996 Issue, 105-111.
  • Pauwels, A. (1998). Women Changing Language. London: Longman.
  • Searle, J. (1969). Speech Acts. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Tasmajian,D. (n.d).Socialization Skills acquired by elementary school children. Çevrimiçi:http://www.kon.org/urc/tasmajian.html. Erişim tarihi:13.06.2006.
  • Yalçınkaya ve ark. (2005).Let’s Speak English 7.Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Wharton, S. (2005). Invisible females, incapable males: gender construction in a children’s reading scheme. [Electronic version] Language and Education, 19, 238-251
There are 24 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Language Studies
Journal Section Research Article
Authors

Hatice Çubukçu This is me

Pınar Sivaslıgil This is me

Publication Date September 1, 2007
Submission Date January 1, 2007
Published in Issue Year 2007 Issue: 137

Cite

APA Çubukçu, H., & Sivaslıgil, P. (2007). THE CONCEPT OF GENDER IN 7th. GRADE ELT COURSE BOOKS. Dil Dergisi(137), 7-19. https://doi.org/10.1501/Dilder_0000000076