To sustain interest and provide motivation with the young adult learners of English as a second/foreign language at tertiary classroom settings, this paper argues for the inclusion of one teacher-specific motivation factor, namely, INTERACTION. A questionnaire comprising 15 item statements to elicit learners’ views on the efficacy of interaction was administered to 363 participants with an age range of 18-24. Findings indicate, in general, that the phenomenon of interaction is favored as a device for motivation. Certain psychological dimensions are identified for interaction factor. Identifying and quantifying this factor within the teacher-specific motivational area as conceptualized by Dörnyei (1994), the paper finally suggests that appropriately higher level of interaction between teachers and students positively contribute to foreign language learning in varying degrees
foreign language learning in-class interaction motivation young adult learners teacher-specific
Bu makale, İngilizceyi yabancı veya ikinci dil olarak öğrenen genç yetişkin (üniversite) öğrencilerin sınıf ortamındaki güdülemesini sağlamak ve ilgiyi devamlı kılabilmek amacıyla, ETKİLEŞİM olarak adlandırılan öğretmen kaynaklı güdüleme faktörünün mevcut güdüleme literatürüne dahil edilmesi gerektiğini savunur. Etkileşimin yararları üzerine öğrenci görüşlerini ortaya çıkaran 15 maddelik bir anket, 18-24 yaşları arasındaki 363 deneğe uygulanmıştır. Bulgular, etkileşim olgusunun güdülemeye yardımcı bir araç olarak kabul gördüğünü öne sürer. Etkileşim faktörünü açıklamak amacıyla belirli psikolojik boyutlar ortaya konmuştur. Makalenin öne sürdüğü tartışma, bu faktörün Dörnyei (1994) tarafından öngörülen öğretmen kaynaklı güdüleme alanına dahil edilip, istatistiksel olarak değerlenirilmesinden sonra, öğretmen ve öğrenciler arasında uygun olarak gelişen yüksek seviyedeki etkileşimin, değişik düzeylerde yabancı dil öğrenimine olumlu katkıları olduğudur
yabancı dil öğrenimi sınıf içi etkileşim güdüleme genç yetişkin öğrenciler öğretmen kaynaklı
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Language Studies |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | September 1, 2004 |
Submission Date | January 1, 2004 |
Published in Issue | Year 2004 Issue: 125 |