Söylem belirleyicileri (discourse markers)
sözlü ve yazılı söylemde sıkça kullanılan birimlerdir ve bildirişimde önemli
işlevler üstlenmektedirler (Schiffrin, 1987, 2001). Söylem belirleyicileri,
konuşma içerisindeki bölümleri gösteren ve bu bölümler arasında tutarlığı
sağlayan "yani", "işte", "şimdi",
"evet", "ama", "şey" ve "tamam" gibi
dilsel öğelerdir (Özbek, 1998). Sınıf içi söylemde pek çok farklı dilsel
yapılarla birlikte, söylem belirleyicileri de önemli bir yere sahiptir. Bu
yapılar aracılığıyla öğretmenler, sınıf içinde öğrencileri
yönlendirebilmekte, konuya yönelik
ilgilerini canlı tutabilmekte ve dersin evrelerine ilişkin değişimlere dikkati
çekebilmektedir. Diğer bir deyişle, söylem belirleyicileri, sınıf içi
etkileşimindeki ya da öğrenme döngüsündeki değişiklikleri ortaya
koyabilmektedir. Bu doğrultuda bu araştırmanın amacı, günlük yaşamda
kullandığımız söylem belirleyicilerinin sınıf içi iletişimde ne sıklıkla
kullanıldığını ve iletişimdeki işlevlerini ortaya koymaktır. Schiffrin'in
(1987) söylem modeli çerçevesinde oluşturduğu sınıflandırma, çalışmanın
kuramsal çerçevesini oluşturmaktadır.
Kesitsel
olarak planlanan bu çalışmada, Türkçe öğretmenlerinin söylem belirleyicileri
kullanımı üzerine odaklanılmıştır. Veri tabanının oluşturulma sürecinde,
mesleksel deneyim süreleri farklılaşan ve farklı ortaokullarda görev yapan 4’ü
kadın, 4’ü erkek olmak üzere toplam 8 Türkçe öğretmeni ve 7. sınıf
öğrencileriyle çalışılmıştır. 2012-2013 Eğitim Öğretim yılı güz döneminde 16
ders saati kayda alınmıştır. Öncelikle, öğretmenlere araştırmanın konusu ile
ayrıntılı bilgi verilmeden, öğrencileriyle ders sırasındaki tüm etkileşimleri
kamera ile kaydedilmiştir. Daha sonra da bu öğretmen-öğrenci etkileşimleri
yazıya dökülerek çözümlenmiş ve söylem belirleyicisi kullanımı incelenmiştir. Elde
edilen bulgulara göre, söylem belirleyicilerinin kullanım sıklığı öğretmenin
cinsiyetine, yaşına ve deneyimine göre değişiklik göstermektedir.
Bu araştırmanın uygulanması sırasında gerekli kolaylığı gösteren, Nevşehir İl Milli Eğitim Müdürlüğü ve okul müdürlüklerine, araştırmaya katılan gönüllü öğretmenlere teşekkür ederim.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Language Studies, Linguistics |
Journal Section | Review Article |
Authors | |
Publication Date | February 7, 2020 |
Submission Date | November 19, 2019 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 1 Issue: 171 |