Although students make a great effort
to learn a foreign language, it is an undeniable fact that they have some
difficulties of understanding during communication. One of the prominent
reasons of this situation is their having lack of vocabulary rather than
grammar knowledge. This situation also effects the motivation of students in
the process of learning negatively. Especially, words that have morphological
similarities, but semantically different ones cause a problem in the process of
learning, which can not be overcome without getting help professionally. The
morphological similarities of the words lead students fail to understand
different meanings of these kinds of words. For this reason, the purpose of
this study is to investigate the words which cause difficulties because of the
morphological similarities for the students to learn. As the study handles the
subject in this concrete perspective, it contributes to the teachers having
problems in teaching aforementioned difficult words.
Öğrenciler bir yabancı dili öğrenmek için yoğun çaba harcasalar da iletişim
esnasında anlama zorlukları yaşadıkları yadsınamaz bir gerçektir.Yaşanan bu
zorlukların başlıca sebepleri arasında grameri eksikliklerden ziyade edinilen
kelime hazinesinin yetersizliği gelmektedir. Bu durum öğrencinin öğrenme
sürecindeki motivasyonunu da olumsuz etkilemektedir. Özellikle morfolojik
açıdan birbirine çok benzeyen ancak anlam bakımından farklılıklar gösteren
kelimeler öğrenim sürecinde, profesyonel yardım alınmadan üstesinden
gelinemeyecek sorunlara yol açmaktadır. Kelimelerin morfolojik benzerlikleri,
öğrencilerin bu tip kelimelerin farklı anlamlarını algılayamamalarına sebebiyet
vermektedir. Bu sebepten dolayı çalışmanın amacı, şekli (morfolojik)
benzerlikleri yüzünden öğrencilere zorluk çıkaran kelimeleri mercek altına
almaktır. Çalışma bu haliyle konuyu somut bir çerçevede ele aldığı için bu tür
zor kelimelerin öğretiminde çeşitli güçlüklerle karşılaşan öğreticilere de
katkı sağlayabilecek niteliktedir.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | June 30, 2017 |
Submission Date | May 19, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 5 Issue: 1 |
www.gerder.org.tr/diyalog