Thomas Bernhard (1931-1989), Avusturya savaş sonrası edebiyatının en önemli yazarlarından birisidir. Yazarın tüm yapıtları dönemin karakteristik özelliklerini taşır. ‘Bernhardesk’ edebiyat (tıpkı “Kafkaesk” gibi) her zaman dille oynar. Bunu, onun semantik ve stilistik ifade olanaklarını en uç sınırlarına dek zorlayarak yapar. Bernhard daha ziyade ironik, absürd, grotesk ve biraz da komik unsurlar barındıran yapıtlarında, genellikle ruhsal açıdan rahatsız modern bireylerin iç dünyasını ve onların, (ileri derecede) teknolojikleşmiş, iletişimsiz ve düşmancıl çevrelerini tasvir eder.
Dünya çapında ünlü bir yazar, şair ve dramaturg olan Thomas Bernhard, 1957 yılında hem birbirleriyle bir bütün oluşturan hem de birbirinden bağımsız metinler olarak okunabilirliği olan toplamda otuzbir sıra dışı öykü barındıran Ereignisse (Olaylar) adlı düzyazı bir eser yazdı. Bu çalışmada biz, bu kısa metinlerden “Der Anstreicher” (Boyacı) başlıklı olan, önemli ölçüde ‘kara mizah’ içeren on ikinci metni eklektik yöntem ışığında inceleyeceğiz.
‘Kara mizah’ genel olarak ölüm, hastalık, ayrılık vb. insana rahatsızlık hissi veren, boğucu ve karanlık konuları korkunç, sinik bir komik ve absürd bir korku etkisi yaratarak anlatmak biçiminde tanımlanır. Bernhard’ın bu kısa öyküsü, günlük yaşamdan alınan ve basit bir “iş kazası” olarak nitelendirilebilecek olan, ancak ana figürüne ölüm getiren bir Olay’ı konu edinmiştir. Anlatıcı bu ölümcül, ‘sıradan’ olayı korkunç, grotesk ve acı veren bir gülünçlükle anlatır ve bu bağlamda “Boyacı”, bu çalışmada göstermeye çalışacağımız gibi, ‘kara mizah’ içerir.
lack Humor, Brimstone Grotesque and A Terrifying
Scenery in the work of Thomas Bernhard named “The Painter”. Thomas Bernhard
(1931-1989) is one of the most important writers of the Austrian postwar literature.
All of his works reflect the characteristics of that period. “Bernhardesque” literature (just as the “Kafkaesque”) always shapes the language and brings it
out forcing the maximum limits of the semantics and stylistics expression
facilities of the language. Bernhard generally figures out the inner world of
the modern people psychologically disturbed and represents their wholly
technological, noncommunicative and hostile environment in his works,
especially features ironic, absurd, and grotesque and a little bit comic
elements.
Thomas
Bernhard, a worldwide famous writer, poet and playwright, wrote a prose novel
entitled “Ereignisse” (Events) that includes thirty-one extraordinary stories
in 1957. These are the stories can be read both independently from each other
and also in coherence. This study is aimed to analyses one of these works, the
twelfth one in the light of eclectical way, mostly involves ‘black humor’ which
is named “Der Anstreicher” (The Painter).
The term
Black Humor is generally defined for the works characterized by a desperate,
sardonic humor intended to induce laughter as the appropriate
response to the apparent meaninglessness and absurdity of existence. This short story of Bernhard
tells about an “Event” derived its theme from the daily life and can be thought as a simple work
accident but it brings a death to his main character. Narrator narrates this fatal and ordinary event with a
horrific, grotesque and agonizing absurdity and as we try to figure out in this study; The Painter
includes ‘Black Humor’ in this context.
Primary Language | German |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2015 |
Submission Date | October 3, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 3 Issue: 2 |
www.gerder.org.tr/diyalog