Almanca dil bilgisinin temel tartışmalı konularından biri sözcük türlerinin tanımlanması ve hangi ilkeler doğrultusunda tasnif edilmesi mevzudur. Bilhassa ‘edatlar’ ve edatların içinde yer alan ‘pekiştirme edatların’ tanımlanması hakkında farklı görüşler bulunmaktadır. Bu bağlamda dilbilim araştırmalarının en ilginç araştırma konularından birisi gerçek anlamlarını kısmen veya tamamen yitirmiş, farklı bir dilbilimsel işlev kazanarak ‘pekiştirme edatı’ özelliği taşıyamaya başlayan sözcüklerdir.
Bu makalenin ilk bölümünde ‘edat’ ve ‘pekiştirme edatı’ kavramlarının tanımlanması ve sınıflandırılması hakkında genel bilgi verilmiştir. Çalışmanın ikinci bölümünde Alman dil dilbilimci Hentschel’in (1998) ‘pekiştirme edatları’ (Intensivpartikel) olarak ele aldığı, kısmen birer metaforik özellik taşıyan sözcükler irdelenmiştir. Söz konusu sözcüklerin belli alanlardaki kullanımı Almanca ve Türkçe örneklerle incelenmiş, iki dil arasındaki farklılıklar ve benzerlikler ortaya konmuştur.
One of the main controversial topics of German language is the definition of word types and the classification of the principles. There are different views on the definition of ‘particle’ and ‘intensive particle’. An interesting object of study of linguistics in this context are primarily grammaticalized words that lose their actual lexical meaning, assume grammatical functions and act as lexical intensifiers.
In the first part of this article, general information is given about the definition and classification of the concepts of ‘particle’ and ‘intensive particle’. The second part of the study handles the ‘intensive particle’, so called form the German language linguist Hentschel (1998), which have partly metaphorical features. The use of these words as ‘intensive particle’ in certain areas has been examined with German and Turkish examples and the differences and similarities have been revealed in two languages.
Primary Language | German |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | July 1, 2019 |
Submission Date | March 3, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 7 Issue: 1 |
www.gerder.org.tr/diyalog