Aim: The research
was done to determine postgraduate education and career preferences of
midwifery students.
Material and Methods: The research was done in mixed method. The sample was constituted by
270 students suitable for the research inclusion criteria and accepting to
attend the study. The sample of the qualitative part was formed by 8 students
chosen through purposeful sampling method. The research data was collected
through “Personal Information Form”, “Career Futures Inventory” and “Semi-Structured
Interview Form”. Descriptive statistics, independent samples t-test and one-way
analysis of variance (Bonferroni test) were used in quantitative data analysis,
and content analysis was used in qualitative data analysis.
Results: A
significant difference was found between total mean scores of Career Futures
Inventory and grade level of students (p<0.05) and this stemmed from
freshmen midwifery students. Statistically significant differences were
identified in the sub-dimension mean scores of career adaptability for loving
the profession and in career optimism sub-dimension for choosing the profession
of midwifery (p<0.001). It was identified that this difference stemmed from
the states of loving the profession much and university entrance exam scores.
In qualitative data it was found that the most effective factors in graduate
education and career plan formation of the students were respectively family,
society, perceived level of income and instructors.
Conclusion: The common results gained from the research revealed that the students
did not have adequate knowledge about their career plans; however, they had a
modern attitude towards their professional roles.
Amaç: Araştırma,
ebelik öğrencilerinin lisansüstü eğitim ve kariyer tercihlerinin belirlenmesi
amacıyla yapılmıştır.
Gereç ve
Yöntemler:
Araştırma, karma yöntem ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmaya dâhil edilme
kriterlerine uyan ve araştırmaya katılmayı kabul eden 270 öğrenci araştırmanın
örneklemini oluşturmuştur. Nitel örneklemi amaçlı örneklem metoduyla seçilen 8
öğrenci oluşturmuştur. Araştırmanın verileri, “Kişisel Bilgi Formu”, “Kariyer
Geleceği Ölçeği” ve “Yarı Yapılandırılmış Görüşme Formu” ile toplanmıştır.
Verilerin istatistiksel analizinde nicel veriler için tanımlayıcı
istatistikler, bağımsız örneklemlerde t testi, tek yönlü varyans analizi
(Bonferroni testi); nitel verilerin analizinde ise içerik analizi
kullanılmıştır.
Bulgular: Öğrencilerin
Kariyer Geleceği Ölçek toplam ortalaması açısından öğrenim görülen sınıflar
arasında anlamlı bir farkın şekillendiği (p<0,05) ve bu farkın ebelik
birinci sınıf öğrencilerinden kaynaklandığı bulunmuştur. Araştırmada mesleği
sevme durumuna göre kariyer uyumluluğu alt boyut puan ortalamaları açısından ve
ebelik mesleğini seçme durumuna göre kariyer iyimserliği alt boyutundan alınan
puanlar bakımından istatistiksel olarak anlamlı farklar saptanmıştır
(p<0,001). Bu farkların öğrencilerin mesleği çok sevme ve üniversite taban
puanı durumlarından kaynaklandığı tespit edilmiştir. Nitel desende öğrencilerin
kariyer ve lisansüstü eğitim planlarının şekillenmesindeki en etkili
faktörlerin sırasıyla; aile, toplum, algılanan gelir düzeyi ve öğretim
elemanları olduğu tespit edilmiştir.
Sonuç: Araştırmanın
nitel ve nicel verilerindeki ortak sonuçlar; öğrencilerin kariyer planlarına
ilişkin yeterli bilgilerinin olmadığı, ancak mesleki rollerine ilişkin modern
tutuma sahip olduklarıdır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | January 31, 2020 |
Submission Date | March 7, 2019 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 10 Issue: 1 |