Since its invention, television has been a means of mass communication that has maintained its importance in terms of social impact. The most important function of television, which has different functions for the society, is to provide news and information. The news function started to interfere with the entertainment function, one of the other functions for television, and news presentations began to take shape on a server basis. In this context, the concept of or anchor, which appeared in the USA first, brought a new breath to the main news bulletins. Main newsletters, which are frequently preferred by individuals to learn what is happening at the end of the day, are also a prestige indicator for television channels. For this reason, it is seen that the main news bulletins in which individuals make judgments against the television channel are very important. The news topics, news rankings, presentation style of the presenter and news items in the main news bulletin can be decisive in terms of watching the television channel. The aim of this study is to determine whether the news topics covered in the main news bulletins and the style of presentation of the news are related to the rating. This study is important in terms of revealing the reasons of choosing the main newsletters by society in Turkey. In this context, the most watched news bulletins in Turkey (news topics, news number of administrations as well, in terms of presentation by taking shape) were investigated qualitatively and quantitatively.
Televizyon, icat edildiği tarihten bu yana toplumsal etkisi açısından önemini koruyan bir kitle iletişim aracı olmuştur. Topluma yönelik farklı fonksiyonları olan televizyonun en önemli işlevi haber ve bilgi vermedir. Haber verme işlevi, televizyon için sonraları diğer işlevlerden biri olan eğlendirme işlevi ile karışmaya başlamış ve haber sunumları sunucu temelinde şekillenmeye başlamıştır. Bu bağlamda ilk olarak ABD’de ortaya çıkan “anchor” kavramı ana haber bültenlerine yeni bir soluk getirmiştir.
Gün sonunda olup bitenleri öğrenmek için bireyler tarafından sıklıkla tercih edilen ana haber bültenleri aynı zamanda televizyon kanalları için de bir prestij göstergesidir. Bu nedenle televizyon kanalına karşı bireylerin birtakım yargılara varacağı ana haber bültenleri oldukça önemli görülmektedir. Ana haber bülteninde işlenen haber konuları, haber sıralaması, sunucunun haberi sunuş tarzı gibi unsurlar televizyon kanalının izlenmesi açısından belirleyici olabilmektedir. Bu çalışmanın amacı da ana haber bültenlerinde işlenen haber konuları ve haberin sunum tarzının reyting ile bir ilişkisi olup olmadığını belirtmektir. Çalışma, Türkiye’deki ana haber bültenlerinin toplum tarafından tercih edilme sebeplerini ortaya koyma açısından önem taşımaktadır. Bu bağlamda, Türkiye’de en çok izlenen ana haber bültenleri (haber konusu, haber sayısı, sunum şekli açısından ele alınarak) nitelik ve nicelik olarak içerik çözümlemesi yöntemiyle incelenmiş, ana haber bültenlerinde yayınlanan haberlerin konusu ve sunum şekli ile reyting oranları arasında bağlantı olduğu tespit edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 28, 2020 |
Submission Date | November 14, 2019 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 8 Issue: 1 |