BibTex RIS Cite

HİZMET İŞLETMELERİNDE ÇALIŞANLARIN ETİK OLMAYAN DAVRANIŞLARA İLİŞKİN DEĞERLENDİRMELERİ OTEL İŞLETMELERİNDE BİR UYGULAMA

Year 2004, Volume: 4 Issue: 1, 44 - 53, 01.05.2004

Abstract

Konaklama sektörünün ülke ekonomisine ve istihdama katkılarını göz ardı etmek mümkün değildir. Bu denli önemli bir sektördeki işletmelerin başarını yönlendiren iki önemli konu ise kalite ve etiktir. Bu çalışmada, otel işletmelerinde çeşitli düzeylerde çalışanların etik olmayan uygulamalara ilişkin kanaatleri öğrenilmeye çalışılmıştır. Kapadokya Bölgesi’nde faaliyet gösteren üç ve dört yıldızlı otel çalışanlarına yapılan anket uygulaması sonucunda, genel olarak cevaplayıcıların etik olmayan uygulamaları tasvip etmedikleri ortaya çıkmıştır. Ayrıca, çalışanların işletmedeki pozisyonlarına göre değerlendirmelerinin farklı olduğu bulunmuştur. Çalışmanın önemli bulgularından biri de, işletme ölçeğine göre çalışanların bazı etik olmayan uygulamalarda biraz daha esnek olmalarıdır

References

  • DALTON, D. R. And KESNER I. F. (1988), “On the Dynamics of Corporate Size and Illegal Activity: An Empirical Assessment”, Journal of Business Ethics, 7, ss.861-870.
  • DAMİTİO, J. W. and SCHMIDGALL, R. S. (1993), “Hospitality Professionals’ Responses to Ethical Situations”, Cornell Hotel and Restaurant Administrations Quarterly; August, 34, 4, ss.40-43.
  • FOX, J., (2000). “Approaching Managerial Ethical Standards in Croatia’s Hotel Industry”, International Journal of Contemporary Hospitality Management, 12, 1, ss.70-74.
  • KILINÇ, İ. (2000). “İş Etiği Kapsamında Otel Yöneticilerinin Çalışanlara Karşı Etik Sorumluluklarının İzmir’de Turizm İşletmeciliği ve Otelcilik Öğrenimi Gören Öğrencilerin Bakış Açıları ile Değerlendirilmesi”, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2, (3), http://www.sbe.deu.edu.tr/Yayinlar/dergi/ dergi06/kilinc.html: Erişim Tarihi: 14 Şubat 2005.
  • MUCUK, İ., (2001). Pazarlama İlkeleri, 13.Basım, Türkmen Kitabevi, İstanbul.
  • MURPHY, P. R., SMITH, J. E. and DALEY, J. M. (1992), “Executive Attitudes, Organizational Size and Ethical Issues: Perspectives on a Service Industry”, Journal of Business Ethics, 11, ss.11-19.
  • MUNCY, J.A. and VITELL, S.J. (1992). “Consumer Ethics: An Investigation of the Ethical Beliefs of the Final Consumer”, Journal of Business Research, 24, ss.297-311.
  • PAYNE, D. and DIMANCHE, F. (1996), “Towards a Code of Conduct for the Tourism Industry”, Journal of Business Ethics, 15, ss.997-1007.
  • RAO, C. P., and SINGHAPAKDI, A. (1997), “Marketing Ethics: A Comparison Between Services and Other Marketing Professionals”, The Journal of Services Marketing, 11, 6, ss.409-418.
  • SINGAPAKDI A., RAO, C. P. and VITELL, S. C. (1996), “Ethical Decison Making: An Investigation of Services Marketing Professionals”, Journal of Business Ethics, 15, ss.635-644.
  • STEVENS, B. (1999), “Communicating Ethical Values: A Study of Employee Perceptions”, Journal of Business Ethics, 20, ss.113-120.
  • STEVENS, B. and FLECKENSTEIN, A. (1999), “Comparative Ethics: How Students and HumanResources Directors React to Real-life Situations”, Cornell Hotel and Restaurant Administrations Quarterly; April, 40, 2, ss.69-75.
  • STEVENS B. and BROWNELL, J. (2000), “Ethics: Communicating Standards and InfluencingBehavior”, Cornell Hotel and Restaurant Administrations Quarterly, April, 41, 2, ss.39-43.
  • TÜRKER, N. (2000). “Turizm-Otelcilik ve Restorasyon Programı Öğrencilerinin Etik Davranışlarının Karşılaştırılması”. Turizmde Seçme Makaleler, 33, ss.1-19.
  • UPCHURCH, R. S. (1998), “Ethics in the Hospitality Industry: An Applied Model”, International Journal of Contemporary Hospitality Management, 10, 6, ss.227-233.
  • VALLEN, G. and CASADO M. (2000), “Ethical Principles for the Hospitality Curriculum”, Cornell Hotel and Restaurant Administrations Quarterly, April, ss.44-51.
  • WONG S. C. K. (1998). “Staff Job-Related Ethics of Hotel Employees in Hong Kong”, International Journal of Contemporary Hospitality Management, 10, 3, ss.107-115.
  • YEUNG, S. (2004), “Hospitality Ethics Curriculum: An Industry Perspective”, International Journal of Contemporary Hospitality Management, 16, 4, ss.253-262.
Year 2004, Volume: 4 Issue: 1, 44 - 53, 01.05.2004

Abstract

It is not possible to ignore the benefit of accommodation sector to the economy of country and employment . The two main factors that affect the success of companies in such an important sector are quality and ethics. In this study, it was tried to find out employees’ beliefs on non-ethical applications who work in different positions in hotels. As a result of the survey applied to the employees in three and four star hotels in Cappadocia, it was found out that respondents generally disapproved the non-ethical applications. Besides it was found out that the employees’ evaluation was different depending on their positions. One of the important findings of this study is that employees were more flexible in some of the non-ethical applications depending on
company size.

References

  • DALTON, D. R. And KESNER I. F. (1988), “On the Dynamics of Corporate Size and Illegal Activity: An Empirical Assessment”, Journal of Business Ethics, 7, ss.861-870.
  • DAMİTİO, J. W. and SCHMIDGALL, R. S. (1993), “Hospitality Professionals’ Responses to Ethical Situations”, Cornell Hotel and Restaurant Administrations Quarterly; August, 34, 4, ss.40-43.
  • FOX, J., (2000). “Approaching Managerial Ethical Standards in Croatia’s Hotel Industry”, International Journal of Contemporary Hospitality Management, 12, 1, ss.70-74.
  • KILINÇ, İ. (2000). “İş Etiği Kapsamında Otel Yöneticilerinin Çalışanlara Karşı Etik Sorumluluklarının İzmir’de Turizm İşletmeciliği ve Otelcilik Öğrenimi Gören Öğrencilerin Bakış Açıları ile Değerlendirilmesi”, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2, (3), http://www.sbe.deu.edu.tr/Yayinlar/dergi/ dergi06/kilinc.html: Erişim Tarihi: 14 Şubat 2005.
  • MUCUK, İ., (2001). Pazarlama İlkeleri, 13.Basım, Türkmen Kitabevi, İstanbul.
  • MURPHY, P. R., SMITH, J. E. and DALEY, J. M. (1992), “Executive Attitudes, Organizational Size and Ethical Issues: Perspectives on a Service Industry”, Journal of Business Ethics, 11, ss.11-19.
  • MUNCY, J.A. and VITELL, S.J. (1992). “Consumer Ethics: An Investigation of the Ethical Beliefs of the Final Consumer”, Journal of Business Research, 24, ss.297-311.
  • PAYNE, D. and DIMANCHE, F. (1996), “Towards a Code of Conduct for the Tourism Industry”, Journal of Business Ethics, 15, ss.997-1007.
  • RAO, C. P., and SINGHAPAKDI, A. (1997), “Marketing Ethics: A Comparison Between Services and Other Marketing Professionals”, The Journal of Services Marketing, 11, 6, ss.409-418.
  • SINGAPAKDI A., RAO, C. P. and VITELL, S. C. (1996), “Ethical Decison Making: An Investigation of Services Marketing Professionals”, Journal of Business Ethics, 15, ss.635-644.
  • STEVENS, B. (1999), “Communicating Ethical Values: A Study of Employee Perceptions”, Journal of Business Ethics, 20, ss.113-120.
  • STEVENS, B. and FLECKENSTEIN, A. (1999), “Comparative Ethics: How Students and HumanResources Directors React to Real-life Situations”, Cornell Hotel and Restaurant Administrations Quarterly; April, 40, 2, ss.69-75.
  • STEVENS B. and BROWNELL, J. (2000), “Ethics: Communicating Standards and InfluencingBehavior”, Cornell Hotel and Restaurant Administrations Quarterly, April, 41, 2, ss.39-43.
  • TÜRKER, N. (2000). “Turizm-Otelcilik ve Restorasyon Programı Öğrencilerinin Etik Davranışlarının Karşılaştırılması”. Turizmde Seçme Makaleler, 33, ss.1-19.
  • UPCHURCH, R. S. (1998), “Ethics in the Hospitality Industry: An Applied Model”, International Journal of Contemporary Hospitality Management, 10, 6, ss.227-233.
  • VALLEN, G. and CASADO M. (2000), “Ethical Principles for the Hospitality Curriculum”, Cornell Hotel and Restaurant Administrations Quarterly, April, ss.44-51.
  • WONG S. C. K. (1998). “Staff Job-Related Ethics of Hotel Employees in Hong Kong”, International Journal of Contemporary Hospitality Management, 10, 3, ss.107-115.
  • YEUNG, S. (2004), “Hospitality Ethics Curriculum: An Industry Perspective”, International Journal of Contemporary Hospitality Management, 16, 4, ss.253-262.
There are 18 citations in total.

Details

Other ID JA75MU33RC
Journal Section Research Article
Authors

İnci Varinli This is me

Publication Date May 1, 2004
Published in Issue Year 2004 Volume: 4 Issue: 1

Cite

APA Varinli, İ. (2004). HİZMET İŞLETMELERİNDE ÇALIŞANLARIN ETİK OLMAYAN DAVRANIŞLARA İLİŞKİN DEĞERLENDİRMELERİ OTEL İŞLETMELERİNDE BİR UYGULAMA. Ege Academic Review, 4(1), 44-53.
AMA Varinli İ. HİZMET İŞLETMELERİNDE ÇALIŞANLARIN ETİK OLMAYAN DAVRANIŞLARA İLİŞKİN DEĞERLENDİRMELERİ OTEL İŞLETMELERİNDE BİR UYGULAMA. ear. May 2004;4(1):44-53.
Chicago Varinli, İnci. “HİZMET İŞLETMELERİNDE ÇALIŞANLARIN ETİK OLMAYAN DAVRANIŞLARA İLİŞKİN DEĞERLENDİRMELERİ OTEL İŞLETMELERİNDE BİR UYGULAMA”. Ege Academic Review 4, no. 1 (May 2004): 44-53.
EndNote Varinli İ (May 1, 2004) HİZMET İŞLETMELERİNDE ÇALIŞANLARIN ETİK OLMAYAN DAVRANIŞLARA İLİŞKİN DEĞERLENDİRMELERİ OTEL İŞLETMELERİNDE BİR UYGULAMA. Ege Academic Review 4 1 44–53.
IEEE İ. Varinli, “HİZMET İŞLETMELERİNDE ÇALIŞANLARIN ETİK OLMAYAN DAVRANIŞLARA İLİŞKİN DEĞERLENDİRMELERİ OTEL İŞLETMELERİNDE BİR UYGULAMA”, ear, vol. 4, no. 1, pp. 44–53, 2004.
ISNAD Varinli, İnci. “HİZMET İŞLETMELERİNDE ÇALIŞANLARIN ETİK OLMAYAN DAVRANIŞLARA İLİŞKİN DEĞERLENDİRMELERİ OTEL İŞLETMELERİNDE BİR UYGULAMA”. Ege Academic Review 4/1 (May 2004), 44-53.
JAMA Varinli İ. HİZMET İŞLETMELERİNDE ÇALIŞANLARIN ETİK OLMAYAN DAVRANIŞLARA İLİŞKİN DEĞERLENDİRMELERİ OTEL İŞLETMELERİNDE BİR UYGULAMA. ear. 2004;4:44–53.
MLA Varinli, İnci. “HİZMET İŞLETMELERİNDE ÇALIŞANLARIN ETİK OLMAYAN DAVRANIŞLARA İLİŞKİN DEĞERLENDİRMELERİ OTEL İŞLETMELERİNDE BİR UYGULAMA”. Ege Academic Review, vol. 4, no. 1, 2004, pp. 44-53.
Vancouver Varinli İ. HİZMET İŞLETMELERİNDE ÇALIŞANLARIN ETİK OLMAYAN DAVRANIŞLARA İLİŞKİN DEĞERLENDİRMELERİ OTEL İŞLETMELERİNDE BİR UYGULAMA. ear. 2004;4(1):44-53.