Bu araştırmanın temel amacı eğitim fakültelerinde görev yapan öğretim elemanlarının kariyer engelleri ile iş doyumları arasındaki ilişkiyi ve kariyer engellerinin, iş doyumlarını ne düzeyde yordadığını belirlemektir. Tarama modelindeki araştırmada, veriler, oransız örnekleme tekniği ile ulaşılan 559 öğretim elemanından elde edilmiştir. Araştırmada, öğretim elemanlarının kariyer engellerini belirlemek üzere beş boyut ve 19 maddeli “Kariyer Engelleri Ölçeği”, iş doyum düzeylerini belirlemek üzere ise “İş Doyum Ölçeği” kullanılmıştır. Elde edilen sonuçlara göre, öğretim elemanlarının kariyer engelleri ile iş doyumları arasında anlamlı bir ilişki bulunmaktadır. Kariyer engellerinin boyutlarının, iş doyumunu yordama düzeyleri farklılaşmaktadır. Öğretim elemanlarının kariyer engelleri, iş doyumunun “yönetim, ilk amirle ilişkiler, işin yapısı, sosyal haklar, işin yapılış şekli, çalışma koşulları ve iletişim boyutunu anlamlı düzeyde yordarken, “çalışma arkadaşları ve maaş” boyutlarını ise anlamlı düzeyde yordamamaktadır. Kariyer engellerinin en fazla yordadığı iş doyumu boyutu sosyal haklardır. Bunu işin yapılma şekli, iletişim ve yönetim boyutları izlemektedir
In this study, the "career" process has been discussed in the context of the career
process of the academic staff responsible for producing the training and research services at
faculties of education. The career process of academic staff means acquiring titles,
promotions, and assignments from the initial stages of being a member of the academic staff
to the highest levels of academic degrees. One of the issues that can be addressed in connection with the process of career is "job satisfaction." Job satisfaction has great importance in terms of obtaining more satisfaction for the employee as an individual, i.e., as a human being, from the point of producer and also in organizational terms. It is accepted that an increase in satisfaction level causes an increase in employee commitment to the organization; therefore, productivity increases in
organizational terms. In this study, job satisfaction is associated with the academic career
barriers from the perspective of the academic staff. This association aims to point out the
career process and job satisfaction levels of the academic staff. The career processes of the
academic staff (in particular, promotion and the assignment process) are questioned; their
career conditions are organized; and an attempt is made to provide an increase in academic
productivity. This becomes an important source of pressure on the academic staff. This study
is associated with the relationship between job satisfaction among academic staff and the
promotion and assignment process from this point of view.
Other ID | JA64DM89TV |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | April 1, 2013 |
Published in Issue | Year 2013 Volume: 3 Issue: 1 |