Türkiye’de yüzbinler, hatta milyonların katılımı ile gerçekleştirilen geniş ölçekli sınav
uygulamalarının büyük bölümü Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından
yürütülmektedir. Milli Eğitim Bakanlığı ve özellikle son yıllarda gerek resmi, gerek özel farklı
kurumlar ya da merkezler tarafından yürütülen sınav uygulamalarında da artış
gözlenmektedir. Ancak yine de geniş ölçekli sınavları ÖSYM’nin uygulamaları bağlamında
tartışmak genel tabloyu ortaya koymak açısından yararlı olacaktır
The study aims to explore the views of pre-service teachers about the use of open-ended items
in largescale assessment in Turkey, through a phenomenological approach. This case appears
to be a psychosocial phenomenon in Turkey that concerns millions of students who undertake
exams every year. The research group of the study consists of 96 pre-service teachers at Ankara
University, Turkey. As a result of the study, the most notable positive theme is that advanced
mental skills can be better measured through the use of open-ended items. However, the
majority of participant pre-service teachers had negative views about the use of open-ended
questions in largescale assessment. Among the prominent negative themes are potential
feeling of examination fear in individuals, anxiety and unbiased examination scoring
Other ID | JA63MS89UN |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | April 1, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 6 Issue: 1 |