In this study, the relationship between principles’ efficacy in change management and their
democratic and autocratic leadership styles are examined. The data in the research were
collected from 231 teachers and 49 principals working in the central districts of Mersin, Turkey.
According to the results obtained, there is a significant difference between teachers’ and
principals’ views about principals’ efficacy in change management and their leadership styles.
While principals define their leadership style as one of democratic leadership, teachers define
their principles’ leadership style as autocratic. Also, a positive relation at the middle level is
observed between all the dimensions of principals’ efficacy in change management and their
democratic leadership styles. According to the results of regression analysis to understand the
degree of the relation, democratic leadership style applied by the principals very much
determines the dimensions of their efficacy in change management.
Sürekli değişen çevre koşulları, bilim ve teknolojideki gelişmeler, eğitim örgütlerini
içinde bulundukları çevreye giderek daha bağımlı olmaya, çevreyle daha fazla iletişim ve
etkileşim kurmaya ve onu çevreye uymaya zorlamaktadır. Bu nedenle eğitim kurumları, hem
kendilerinden kaynaklanan, hem de çevreden kaynaklanan çeşitli etkenlerden dolayı,
varlıklarını sürdürebilmek, amaçlarına daha etkili bir biçimde ulaşabilmek ve daha verimli
hale gelebilmek için sürekli değişme ve yenilenme ihtiyacı duymaktadırlar.
Verimlilik ve kalite anlayışına göre çalışan örgütler için liderliğin önemli hale geldiği
ve örgütlerin amaçlarına ulaşmasında etkili liderlerin rolünün büyük olduğu artık tartışılmaz
bir konu haline gelmiştir. Okullarda lider olarak görülen kişiler ise öncelikle okul
müdürleridir. Örgütler değişimi gerçekleştirebilmek için değişimi öngörebilecek, değişim
sürecini başarıyla yönetebilecek yeterliğe sahip yöneticilere ihtiyaç duymaktadırlar. Örgütsel
başarının sağlanmasında, yöneticiler ve liderler tarafından seçilen ve yönetim anlayışlarını
yansıtan liderlik stilleri örgütler için vazgeçilmez bir hal almıştır.
Okul müdürlerinin sergiledikleri bir çok liderlik stili vardır. Ancak bu çalışmada okul
müdürlerinin sergilemiş oldukları liderlik stillerinden sadece demokratik ve otokratik liderlik
stilleri ele alınmıştır. Bu kapsamda araştırmanın ana amacı okul müdürleri ve öğretmenlerin
görüşlerine göre, okul müdürlerinin sergilemiş oldukları demokratik ve otokratik liderlik
stilleri ile değişimi yönetme yeterlikleri arasındaki ilişkiyi incelemek ve aralarındaki farkı
ortaya koymaya çalışmaktır.
Other ID | JA99SS86FB |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | April 1, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 6 Issue: 1 |