Eğitim fakültelerinde okuyan ve geleceğin öğretmenleri olacak öğretmen adaylarının;
öğretmenlik mesleğini sevmelerinin, mesleklerini başarıyla yürütebilmeleri için bir ön koşul
olduğu bilinmektedir. Öğretmenlerin mesleklerine yönelik tutum ve algıları, öğretmenlik
mesleğinin yerine getirilmesinde büyük önem taşımaktadır (Erdem & Anılan, 2000). Eğitim
sisteminin kuşkusuz en önemli unsuru olan öğretmenlik, öğrencileri dolayısıyla toplumu
tüm yönleriyle etkileme gücüne sahip mesleklerin başını çekmektedir. Üstlenilen
sorumluluk, toplumsal beklentiler, kazanılması gereken nitelikler ve davranışlar göz önüne
alındığında, öğretmenliğin sanıldığının aksine herkes tarafından yapılamayacak bir meslek
olduğu kolayca anlaşılmaktadır. Öğretmen adaylarının seçimi, hizmet öncesi eğitimleri ve
atanma öncesinde yeterli formasyona sahip oluşları ve mesleki değerlendirmeleri öğretmen
yetiştirmede önem teşkil eden noktalardır (Şimşek, 2005, 25)
The purpose of this study is to examine the relationship between the perception toward the
teaching profession and the hopelessness level of fourth grade students of the Dokuz Eylül
University Buca Faculty of Education, Computer And Instructional Technology Teacher
Education Department and the factors these depend on. The study was conducted in the
academic year 2013-2014 with 49 pre-service teachers. The ‚Perception Scale Towards the
Teaching Profession‛ and the ‚Beck Hopelessness Scale‛ were used in this study. The
arithmetic mean, t-test and one-way variance analysis (ANOVA) were applied for the
statistical analysis of the perception score in normal distribution conditions, and the MannWhitney U test and Kruskal Wallis H test were applied for statistical analysis of hopelessness
level, which did not achieve normal distribution conditions. According to the findings of the
study, there is a significant negative correlation between the perception of the pre-service
teachers toward the profession and their hopelessness level. It was determined that the
perception of the pre-service teachers toward the profession and their hopelessness level did
not show a meaningful difference according to gender, family income level and reasons for
the selection of the profession.
Other ID | JA47EH66JK |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | April 1, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 5 Issue: 1 |