Research Article
BibTex RIS Cite

Sınıf Öğretmenlerine Ait Sınıf Yönetimi Yeterliklerinin Öğretmen ve Öğrenci Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi

Year 2019, Volume: 7 Issue: 9, 27 - 44, 31.12.2019

Abstract

Bu araştırmada; sınıf öğretmenlerinin sınıf yönetimi yeterliklerinin öğretmen ve öğrenci görüşlerine göre değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Araştırmada betimsel türde genel tarama modeli kullanılmıştır. Nida Bayındır (2001) tarafından geliştirilen anket, Ağrı ili Doğubayazıt ilçesindeki 155 ilkokul 4. sınıf öğretmenine ve 2627 ilkokul 4. sınıf öğrencisine uygulanmıştır. Her iki anket formu iki bölümden oluşmaktadır. Birinci bölümde kişisel bilgiler ve bağımsız sorular, ikinci bölümde bağımlı sorular yer almaktadır. Kaynak gruplar; yaş, cinsiyet, kıdem, mezun olunan okul, medeni hal, öğretim değişkenlerini bilme ve uygulamaları bakımından karşılaştırılmıştır. Çalışma 5 bölümden oluşmaktadır. Bunlar; giriş, literatür incelemesi, yöntem, bulgular ve tartışma, sonuçlar ve önerilerdir. Elde edilen verilerin istatistiki çözümlemelerinde p.05 düzeyinde anlamlı bulunan sonuçlar tablolarla gösterilmiş ve değerlendirilmiştir. Anlamlı bir farklılık göstermeyen gruplar araştırma dışı bırakılmıştır. Araştırma sonucunda elde edilen bulgulara göre öğretmenlerin sınıf yönetimi yeterliklerine ilişkin öğretmen ve öğrenci görüşleri arasında anlamlı bir fark gözlenmiştir. Araştırma sonucunda elde edilen bulgulara göre yapılan bazı öneriler şunlardır; etkili sınıf yönetimi ve kaliteli bir iletişim için öğrenciler iyi tanınmalıdır. Kurallar adilce uygulanıp öğretmen olarak iyi bir model olunmalıdır. Ayrıca öğrencilerin ilgi ve ihtiyaçları göz ardı edilmeden, sınıfın fiziki değişkenleri öğrencilere göre ayarlanmalıdır.

References

  • Akar, İ. (2002). Öğrenci davranışlarını etkileyen etmenler, sınıf yönetimi, Zeki Kaya (Ed.), Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Başar, H. (1999). Sınıf yönetimi, 3. Baskı, İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.
  • Bayındır, N. (2001). Sınıf yönetiminde öğretmen davranışlarının öğrenci başarısı üzerindeki etkisi (Yüksek lisans tezi), Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezinden edinilmiştir. (Tez No: 106749).
  • Brophy, J. (1988). Educating teachers about managing classroom and students, Teaching and Teacher Education, 4 (1), 1-18.
  • Büyüköztürk, Ş. (2011). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı, 14. Baskı, Ankara: Pegem Akademi.
  • Can, E., & Arslan, B. (2018). Öğretmenlerin sınıf yönetimi yeterliklerine ilişkin öğrenci görüşleri, Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi, 10 (10), 195-219.
  • Çağlar, Ç. (2009). Sınıf yönetimini etkileyen etmenler, yapılandırmacı yaklaşıma göre sınıf yönetimi, Mustafa Çelikten (Ed.), 2. Baskı, Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G., & Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik: spss ve lisrel uygulamaları, Ankara: Pegem Akademi.
  • Ercoşkun, M. H., & Ada, Ş. (2014). Etkili sınıf yönetimi oluşturmada sınıf öğretmenlerinin yeni rollerinin nicel açıdan incelenmesi, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 18 (2), 171-194.
  • Gündüz, Y., & Bozkuş, K. (2016). Öğretmenlerin sınıf yönetimi ilkelerine uyma düzeyleri, Milli Eğitim Dergisi, 209, 34-46.
  • Höbek, G., & Üredi, L. (2017). Öğretmenlerin sınıf yönetimi eğilimlerine ilişkin görüşlerinin değerlendirilmesi, Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, 4 (10), 255-273.
  • İlgar, L. (2000). Eğitim yönetimi, sınıf yönetimi, İstanbul: Beta Yayınları.
  • Karasar, N. (2009). Bilimsel araştırma yöntemi, Ankara: Nobel Yayınları.
  • Küçükahmet, L. (1990). Öğrenci çalışma alışkanlıkları ve tutumları, Pegem Yayıncılık, Ankara.
  • Nur, İ. (2012). Anaokullarında örgüt iklimi ile öğretmenlerin sınıf yönetimi becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi: Malatya İli Örneği (Yüksek lisans tezi), İnönü Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Malatya. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezinden edinilmiştir. (Tez No:314232).
  • Özel, A., & Bayındır, N. (2008). Yapılandırmacı anlayışa göre sınıf yönetimi, Ankara: Pegem Akademi.
  • Özgün, E. (2008). İlköğretim birinci kademe öğretmelerinin iş motivasyonları ile sınıf yönetim becerilerini algılama düzeyleri arasındaki ilişki (Yüksek lisans tezi), Yeditepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezinden edinilmiştir. (Tez No: 217565).
  • Tan, H. (1992). Psikolojik danışma rehberlik, İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.
  • Zenciroğlu, S. (2017). Öğretmenlerin okul yaşam kalitesi algıları ile sınıf yönetimine yönelik tutum ve inançlarının incelenmesi (Yüksek lisans tezi), Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezinden edinilmiştir. (Tez No:485596).
Year 2019, Volume: 7 Issue: 9, 27 - 44, 31.12.2019

Abstract

References

  • Akar, İ. (2002). Öğrenci davranışlarını etkileyen etmenler, sınıf yönetimi, Zeki Kaya (Ed.), Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Başar, H. (1999). Sınıf yönetimi, 3. Baskı, İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.
  • Bayındır, N. (2001). Sınıf yönetiminde öğretmen davranışlarının öğrenci başarısı üzerindeki etkisi (Yüksek lisans tezi), Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezinden edinilmiştir. (Tez No: 106749).
  • Brophy, J. (1988). Educating teachers about managing classroom and students, Teaching and Teacher Education, 4 (1), 1-18.
  • Büyüköztürk, Ş. (2011). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı, 14. Baskı, Ankara: Pegem Akademi.
  • Can, E., & Arslan, B. (2018). Öğretmenlerin sınıf yönetimi yeterliklerine ilişkin öğrenci görüşleri, Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi, 10 (10), 195-219.
  • Çağlar, Ç. (2009). Sınıf yönetimini etkileyen etmenler, yapılandırmacı yaklaşıma göre sınıf yönetimi, Mustafa Çelikten (Ed.), 2. Baskı, Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G., & Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik: spss ve lisrel uygulamaları, Ankara: Pegem Akademi.
  • Ercoşkun, M. H., & Ada, Ş. (2014). Etkili sınıf yönetimi oluşturmada sınıf öğretmenlerinin yeni rollerinin nicel açıdan incelenmesi, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 18 (2), 171-194.
  • Gündüz, Y., & Bozkuş, K. (2016). Öğretmenlerin sınıf yönetimi ilkelerine uyma düzeyleri, Milli Eğitim Dergisi, 209, 34-46.
  • Höbek, G., & Üredi, L. (2017). Öğretmenlerin sınıf yönetimi eğilimlerine ilişkin görüşlerinin değerlendirilmesi, Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, 4 (10), 255-273.
  • İlgar, L. (2000). Eğitim yönetimi, sınıf yönetimi, İstanbul: Beta Yayınları.
  • Karasar, N. (2009). Bilimsel araştırma yöntemi, Ankara: Nobel Yayınları.
  • Küçükahmet, L. (1990). Öğrenci çalışma alışkanlıkları ve tutumları, Pegem Yayıncılık, Ankara.
  • Nur, İ. (2012). Anaokullarında örgüt iklimi ile öğretmenlerin sınıf yönetimi becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi: Malatya İli Örneği (Yüksek lisans tezi), İnönü Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Malatya. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezinden edinilmiştir. (Tez No:314232).
  • Özel, A., & Bayındır, N. (2008). Yapılandırmacı anlayışa göre sınıf yönetimi, Ankara: Pegem Akademi.
  • Özgün, E. (2008). İlköğretim birinci kademe öğretmelerinin iş motivasyonları ile sınıf yönetim becerilerini algılama düzeyleri arasındaki ilişki (Yüksek lisans tezi), Yeditepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezinden edinilmiştir. (Tez No: 217565).
  • Tan, H. (1992). Psikolojik danışma rehberlik, İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.
  • Zenciroğlu, S. (2017). Öğretmenlerin okul yaşam kalitesi algıları ile sınıf yönetimine yönelik tutum ve inançlarının incelenmesi (Yüksek lisans tezi), Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezinden edinilmiştir. (Tez No:485596).
There are 19 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Studies on Education
Journal Section Articles
Authors

Fatih Gürbüz

Miray Yeğen

Publication Date December 31, 2019
Published in Issue Year 2019 Volume: 7 Issue: 9

Cite

APA Gürbüz, F., & Yeğen, M. (2019). Sınıf Öğretmenlerine Ait Sınıf Yönetimi Yeterliklerinin Öğretmen ve Öğrenci Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 7(9), 27-44.

Mehmet Akif Ersoy University Journal of The Institute of Educational Sciences (MAKÜ-EBED) is a national, peer-reviewed, and scientific journal that aims to contribute to science by sharing developments in educational sciences, field education, and teacher training both in Turkey and worldwide on a scientific platform. Our journal is published online once a year, and all articles are offered as open access.