Bu araştırmanın amacı ergenlerin sağlıklı yaşam biçimi davranışları ile okul aidiyetleri arasındaki ilişkiyi incelemektir. Araştırmanın örneklemini 8 ve 11.sınıflardan oluşan toplam 186 ergen oluşturmuştur. Katılımcılardan veriler sosyodemografik form, Sağlıklı Yaşam Biçimi Davranışları Ölçeği ve Okula Aidiyet Duyusu Ölçeği kullanılarak elde edilmiştir. SPSS 25.0 programı ile verilerin analizleri için betimleyici istatistikler, bağımsız t-testi, ANOVA ve Pearson korelasyonu kullanılmıştır. Bulgular arasında katılımcıların sınıf düzeyleri ile sağlıklı yaşam biçimi davranışları alt ölçekleri olan sağlık sorumluluğu, beslenme ve kişilerarası destek arasında istatiksel anlamlılık saptanmıştır. Kadınların Sağlıklı Yaşam Biçimi Davranışı alt gruplardan kişilerarası destek puanı erkeklere oranla daha yüksek bulunmuştur. Bir diğer bulgu reddedilmişlik duygusu ile stres yönetimi arasında pozitif yönde anlamlı ilişki bulunmuştur. Sonuç olarak; ergenlerin sağlıklı yaşam biçimi davranışları ile okula aidiyet duygusu arasında ilişki olduğu tespit edilmiştir. Bu nedenle sağlıklı yaşam biçimi davranışlarının olumlu deneyimleri ve yüksek işlevselliği ergenler arasında okula aidiyet duygusunu artırabileceği düşünülmektedir. Çalışmanın sonuçları eğitimcilere ve ebeveynlere ergenler arasında sağlıklı yaşam biçimi davranışlarının farkındalığının artırılması ve okul aidiyeti duygusunun geliştirmesi için fayda sağlayabilir.
Anahtar Sözcükler: ergenler, okul aidiyeti, sağlıklı yaşam, davranış
The aim of this study is to examine the relationship between adolescents' healthy lifestyle behaviors and school belonging. The sample of the study consisted of a total of 186 adolescents from 8th and 11th grades. Data from the participants were obtained using the sociodemographic form, the Healthy Lifestyle Behaviors Scale and the Sense of School Belonging Scale. Descriptive statistics, independent t-test, ANOVA and Pearson correlation were used for data analysis with SPSS 25.0 program. Among the findings, statistical significance was found between the class levels of the participants and the subscales of healthy lifestyle behaviors such as health responsibility, nutrition and interpersonal support. The interpersonal support score of women from the Healthy Lifestyle Behavior subgroups was found to be higher than that of men. Another finding was that there was a positive and significant relationship between the feeling of rejection and stress management. As a result; it has been determined that there is a relationship between the healthy lifestyle behaviors of adolescents and the sense of belonging to the school. For this reason, it is thought that positive experiences and high functionality of healthy lifestyle behaviors can increase the sense of school belonging among adolescents. The results of the study may benefit educators and parents to increase awareness of healthy lifestyle behaviors among adolescents and to develop a sense of school belonging.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 19, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 10 Issue: 13 |
Mehmet Akif Ersoy University Journal of The Institute of Educational Sciences (MAKÜ-EBED) is a national, peer-reviewed, and scientific journal that aims to contribute to science by sharing developments in educational sciences, field education, and teacher training both in Turkey and worldwide on a scientific platform. Our journal is published online once a year, and all articles are offered as open access.