Research Article
BibTex RIS Cite

BİREYLERİN PANDEMİ SÜRECİNDEKİ ÖĞRENMELERİNİN BELİRLİ YAŞ ARALIKLARI TEMELİNDE DEĞERLENDİRİLMESİ

Year 2023, Volume: 11 Issue: 14, 44 - 64, 31.12.2023

Abstract

Bu araştırmanın amacı; olağanüstü Korona virüs (COVID-19) pandemisi sürecinde, COVID-19 virüsü ve virüse ilişkin olarak alınan tedbirler hakkında bireylerin bilgi düzeyleri, bu bilgileri edinme yolları ve süreç hakkındaki düşünceleri araştırmaktır. Ayrıca, bireylerin bilgi edinme durumlarını nörofizyolojik (beyin temelli) öğrenme kuramı açısından değerlendirmektir. Bu çalışma bir tarama araştırmasıdır. Araştırmanın örneklemi 86 kişi oluşturmaktadır. Örneklem seçerken kolay ulaşılabilir (uygun) örnekleme yönteminden yararlanılmıştır. Araştırmanın veri toplama aracını araştırmacılar tarafından hazırlanan bir açık uçlu soru anketi oluşturmaktadır. Toplanan veriler betimsel istatistiklerden frekans (f) ve yüzdelikler (%) kullanılarak açıklanmış, tablolar ve grafiklerle görsel hale getirilmiştir. Araştırmada bireylerin hayatta kalma motivasyonu ve sağlıklarını koruma içgüdüleriyle öğrendikleri görülmektedir.

References

  • Akbaş, O. & Özdemir, M. S. (2002). Avrupa Birliğinde Yaşam Boyu Öğrenme, Milli Eğitim Dergisi, 155-156.
  • Ayhan S. (1990). Andragoji: Yetişkinlerde Öğrenme Konusunda Yeni Bir Teknoloji. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi 22,(2), 529- 546.
  • Brandt, R, (2000). On Teaching Brains to Think. A Conversation with Robert Sylwester. Educational Leadership, 57(7), 72-75.
  • Cohen, L., Manion, L., & Morrison, K. (2007). Research Methods in Education (6th ed.). London ve New York, NY: Routledge Falmer.
  • Duman, B. (2015). Neden beyin temelli öğrenme? Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Fraenkel, J. R., Wallen, N. E., & Hyun, H. H. (2012). How to design and evaluate research in education (8th edition). New York, NY: McGraw Hill.
  • Gülbahar, Y. (2019). E-Öğrenme. Ankara: Pegem Akademi.
  • Jensen, E. (2006). Beyin Uyumlu Öğrenme. (Çev. Ahmet Doğanay). Ankara: Nobel Kitabevi.
  • Kaffenberger, M. (2021). Modeling the long-run learning impact of the Covid-19 learning shock: Actions to (more than) mitigate loss. International Journal of Educational Development, 81, 102326.
  • Keleş, E. & Çepni, S. (2006). Beyin ve öğrenme. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 3(2), 66-82.
  • Özsevgeç, T. (2019). Nicel veri toplama teknikleri. H. Özmen ve O. Karamustafaoğlu (Ed.), Eğitimde araştırma yöntemleri (s. 83-110) içinde. Ankara: PegemA.
  • Republic of Turkey Ministry of Health (2020). https://covid19bilgi.saglik.gov.tr/tr/covid-19-yeni-koronavirus-hastaligi-nedir.
  • Senemoğlu, N. (2003), Gelişim, Öğrenme ve Öğretim. Ankara: Yargı Yayınları.
  • Sezgin-Selçuk, G. (2019). Tarama yöntemi. H. Özmen ve O. Karamustafaoğlu (Ed.), Eğitimde araştırma yöntemleri (s. 140-161) içinde. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Şişman-Eren, E. (2014). Sosyal medya kullanım amaçları ölçeğinin geliştirilmesi ve bazı kişisel değişkenlere göre incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi [Hacettepe University Journal of Education], 29(4), 230-243.
  • Telli, S. G. & Altun, D. (2021). Coronavirus (Covid-19) Pandemisi Döneminde Çevrimiçi Öğrenme . Üniversite Araştırmaları Dergisi , 4 (2) , 90-107 . DOI: 10.32329/uad.916837
  • Van Lancker, W. & Zachary P. (2020). Covid-19, school closures, and child poverty: a social crisis in the making. The Lancet Public Health.
  • World Health Organization-WHO. (2020). https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2016). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınevi.

EVALUATION OF INDIVIDUALS' LEARNING IN THE PANDEMIC PROCESS BASED ON CERTAIN AGE RANGES

Year 2023, Volume: 11 Issue: 14, 44 - 64, 31.12.2023

Abstract

The purpose of this research was to investigate the knowledge levels and opinions of people about the COVID-19 virus, the measures taken regarding the virus, and the ways to obtain this information during the extraordinary pandemic process. In addition, the other purpose was to evaluate people’s knowledge acquisition in terms of neurophysiological (brain-based) learning theory. This study is survey research. The sample of the study consists of 86 people. While choosing the sample, a convenient sampling method was used. The data collection tool of the research was an open-ended question survey prepared by researchers. The collected data were explained using frequency (f) and percentages (%) from descriptive statistics and visualized with tables and graphs. In the study, it was seen that participants learn through survival motivation and instincts to protect their health.

References

  • Akbaş, O. & Özdemir, M. S. (2002). Avrupa Birliğinde Yaşam Boyu Öğrenme, Milli Eğitim Dergisi, 155-156.
  • Ayhan S. (1990). Andragoji: Yetişkinlerde Öğrenme Konusunda Yeni Bir Teknoloji. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi 22,(2), 529- 546.
  • Brandt, R, (2000). On Teaching Brains to Think. A Conversation with Robert Sylwester. Educational Leadership, 57(7), 72-75.
  • Cohen, L., Manion, L., & Morrison, K. (2007). Research Methods in Education (6th ed.). London ve New York, NY: Routledge Falmer.
  • Duman, B. (2015). Neden beyin temelli öğrenme? Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Fraenkel, J. R., Wallen, N. E., & Hyun, H. H. (2012). How to design and evaluate research in education (8th edition). New York, NY: McGraw Hill.
  • Gülbahar, Y. (2019). E-Öğrenme. Ankara: Pegem Akademi.
  • Jensen, E. (2006). Beyin Uyumlu Öğrenme. (Çev. Ahmet Doğanay). Ankara: Nobel Kitabevi.
  • Kaffenberger, M. (2021). Modeling the long-run learning impact of the Covid-19 learning shock: Actions to (more than) mitigate loss. International Journal of Educational Development, 81, 102326.
  • Keleş, E. & Çepni, S. (2006). Beyin ve öğrenme. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 3(2), 66-82.
  • Özsevgeç, T. (2019). Nicel veri toplama teknikleri. H. Özmen ve O. Karamustafaoğlu (Ed.), Eğitimde araştırma yöntemleri (s. 83-110) içinde. Ankara: PegemA.
  • Republic of Turkey Ministry of Health (2020). https://covid19bilgi.saglik.gov.tr/tr/covid-19-yeni-koronavirus-hastaligi-nedir.
  • Senemoğlu, N. (2003), Gelişim, Öğrenme ve Öğretim. Ankara: Yargı Yayınları.
  • Sezgin-Selçuk, G. (2019). Tarama yöntemi. H. Özmen ve O. Karamustafaoğlu (Ed.), Eğitimde araştırma yöntemleri (s. 140-161) içinde. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Şişman-Eren, E. (2014). Sosyal medya kullanım amaçları ölçeğinin geliştirilmesi ve bazı kişisel değişkenlere göre incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi [Hacettepe University Journal of Education], 29(4), 230-243.
  • Telli, S. G. & Altun, D. (2021). Coronavirus (Covid-19) Pandemisi Döneminde Çevrimiçi Öğrenme . Üniversite Araştırmaları Dergisi , 4 (2) , 90-107 . DOI: 10.32329/uad.916837
  • Van Lancker, W. & Zachary P. (2020). Covid-19, school closures, and child poverty: a social crisis in the making. The Lancet Public Health.
  • World Health Organization-WHO. (2020). https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2016). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınevi.
There are 19 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Other Fields of Education
Journal Section Articles
Authors

Pelin Köseoğlu 0000-0002-5559-9052

Hakan Türkmen 0000-0003-4572-7062

Early Pub Date December 31, 2023
Publication Date December 31, 2023
Published in Issue Year 2023 Volume: 11 Issue: 14

Cite

APA Köseoğlu, P., & Türkmen, H. (2023). EVALUATION OF INDIVIDUALS’ LEARNING IN THE PANDEMIC PROCESS BASED ON CERTAIN AGE RANGES. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 11(14), 44-64.

Mehmet Akif Ersoy University Journal of The Institute of Educational Sciences (MAKÜ-EBED) is a national, peer-reviewed, and scientific journal that aims to contribute to science by sharing developments in educational sciences, field education, and teacher training both in Turkey and worldwide on a scientific platform. Our journal is published online once a year, and all articles are offered as open access.