Son 15 yıla ait İngilizce dersi öğretim
programlarının çeşitli ölçütler çerçevesinde incelendiği bu çalışmada, programlardaki
gelişmelerin anlaşılması hedeflenmiştir. Çalışmada nitel araştırma
yaklaşımlarından doküman analizi yöntemi tercih edilmiş, ulaşılabilen iki
ilköğretim (2006 ve 2013) ve dört ortaöğretim (2002, 2011, 2014 ve 2016) İngilizce
dersi öğretim programı, alanyazındaki program tasarım ilkeleri (kapsam,
aşamalılık, süreklilik, kaynaşıklık, denge, kullanışlılık ve esneklik) çerçevesinde
analiz edilmiştir. Bulgulara
göre, ilköğretim ve ortaöğretim İngilizce dersi öğretim programlarının, program
tasarım ilkeleri açısından yıllar içinde bir gelişim gösterdiği söylenebilir.
Dil eğitimi alanında dünyadaki gelişmelerin takip edildiği ve yeniliklerin
programlara dâhil edilmeye çalışıldığı görülmüştür. İlköğretim programlarının,
esneklik ilkesi dışında genel olarak tasarım ilkelerine uygun olduğu ancak
önerilen sürelerin yetersiz kaldığı sonucuna varılmıştır. Ortaöğretim
programlarının analizinden elde edilen bulgular ise, programlarda iletişimsel
yaklaşımın benimsendiğini ancak araştırmalara göre bu yaklaşımın öğretmenler
tarafından tam olarak anlaşılmadığını, dolayısıyla da uygulanamadığını
göstermiştir. Bununla birlikte, tasarım ilkelerinden aşamalılık ve sürekliliğe
özen gösterildiği ancak kapsam, denge, kullanışlılık ve esnekliğin göz ardı
edildiği belirlenmiştir. Özellikle 2011 ortaöğretim programında hedefler ve
içeriğin belirlenmesinde öğrencilerin ilgileri, ihtiyaçları ve hazırbulunuşluk düzeylerinin
dikkate alınmaması, programın çok uzun ve karmaşık olması, önerilen sürenin
yetersiz olması; denge, kullanışlılık ve esneklik ilkelerinin ihmal edildiğini
düşündürmektedir. Bulgular ışığında kuram ve uygulamaya dönük öneriler
sunulmuştur.
Öğretim programları ilköğretim İngilizce dersi öğretim programları ortaöğretim İngilizce dersi öğretim programları
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | December 29, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 18 Issue: 2 |
This page is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 terms.