BibTex RIS Cite

-

Year 2014, Volume: 15 Issue: 2, 375 - 396, 31.12.2014
https://doi.org/10.12984/eed.49993

Abstract

The purpose of this research is to analyze the post graduate thesis conducted in the field of special education in Turkey in terms of various variables. In the thesis scanning center of the Higher Education Council (YÖK), 75 thesis in the field of Special Education have been fouınd. 61 of the 72 thesis are master’s thesis and 11 of them are dissertations. As a result of the research, the findings can be cited as ; according to disability groups, it is seen that most of them have been written on mental retardation; among the graduate thesis between the years of 2008 and 2013, which have been obtained from the scanning center of YÖK, the most were written in 2008; graduates thesis in the field of special education have been heavily studied in the master’s thesis while in PhD dissertations such studies are comparatively less than they are in the master’s thesis; the use of domestic and foreign sources in graduate thesis have equal percentages; in the studies conducted mostly quantitative method is preferred

References

  • Al, U. ve Tonta, Y. (2004). Atıf analizi: Hacettepe üniversitesi kütüphanecilik bölümü tezlerinde atıf yapılan kaynaklar. Bilgi Dünyası, 5(1), 19-47.
  • Alkan, G. (2014). Türkiye’de muhasebe alanında yapılan lisansüstü tez çalışmaları üzerine bir araştırma (1984-2012). Muhasebe ve Finansman Dergisi, 61, 41-52.
  • Altınkurt, L. (2007). Sanat Eğitimiyle İlgili Lisansüstü Tezlerin İncelenmesi. Milli Eğitim Dergisi, 173 (105-113).
  • Arıkan, R. (1995). Araştırma teknikleri ve rapor yazma. Ankara: Tutibay Matbaacılık Ltd. Şti.
  • Baykoç-Dönmez, N. (2010). Öğretmenlik programları için özel eğitim. İçinde Neçate Baykoç-Dönmez (Ed.), Özel gereksinimli çocuklar ve özel eğitim-1, (13-25). Ankara: Gündüz Eğitim ve Yayıncılık.
  • Bozkaya, M., Aydın, İ. E. ve Kumtepe, E. G. (2012). Research trends and issues in educational technology: A content analysis of TOJET. TOJET: The Turkish Online Journal of Educational Technology, 11 (2), 264-277. [Online]: http://www.tojet.net/articles/v11i2/11228.pdf adresinden 22.11.2013 tarihinde erişilmiştir.
  • Bozkuş-Genç, G. ve Vuran, S. (2013). Sosyal becerilerin öğretiminde temel tepki öğretimiyle yürütülen araştırmaların incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri 13(3), 1715-1742.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2013). Bilimsel araştırma yöntemleri. (11. Baskı) Ankara: Pegem Akademi.
  • Can Yaşar, M., ve Aral, N. (2011). Türkiye'de okul öncesinde drama alanında yapılan lisansüstü tezlerin incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(22), 70-90.
  • Cavkaytar, S. (2009). Dengeli okuma yazma yaklaşımının Türkçe öğretiminde uygulanması: ilköğretim 5. sınıfta bir eylem araştırması. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Anadolu Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir. YÖK Ulusal Tez Merkezi veri tabanından elde edildi. (Tez no: 249400)
  • Çuhadar, S. (2013). Özel eğitim. İçinde Sezgin Vuran (Ed.), Özel Eğitim Süreci 2, (3-30). Ankara: Maya Akademi.
  • Demirbatır, R. E. (2001). Müzik alanı yüksek lisans, doktora ve sanatta yeterlik tez bibliyografyası. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1), 123-141.
  • Demirel, M. (2007). Eğitim programları ve öğretim alanındaki bilim uzmanlığı tezlerinin incelenmesi üzerine bir araştırma: Hacettepe Üniversitesi örneği. Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Lisansüstü Eğitim Sempozyumu: Lisansüstü Eğitimde Sorunlar ve Çözüm Önerileri 17-20 Ekim, (s. 208-212).
  • Evrekli, E., İnel, D., Deniş, H. ve Balım, A. G. (2011). Fen eğitimi alanındaki lisansüstü tezlerde yöntemsel ve istatistiksel sorunlar. İlköğretim Online, 10(1), 206-218, [Online]: http://ilkogretim-online.org.tr adresinden 11.02.2014 tarihinde erişilmiştir.
  • Erdoğmuş, F. U. ve Çağıltay, K. (2009). Türkiye’de eğitim teknolojileri alanında yapılan master ve doktora tezlerinde genel eğilimler. Akademik Bilişim. Akademik Bilişim Konferansı Bildirileri Harran Üniversitesi.
  • Geçit, Y. ve Şeyihoğlu, A. (2011). Türkiye’de bilgisayar destekli coğrafya öğretimi konusunda yapılan çalışmaların incelenmesi. Marmara Coğrafya Dergisi, 23, 327-351.
  • Göktaş, B. ve Erdem, R. (2006). Sağlık yönetimi alanında yapılan tezlerin profili. Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi, 1(1), 53-63.
  • Kabaca, T. ve Erdoğan, Y. (2007). Fen bilimleri, bilgisayar ve matematik eğitimi alanlarındaki tez çalışmalarının istatistiksel açıdan incelenmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(2), 54-63.
  • Kaptan, S. (1991). Bilimsel araştırma ve istatistik teknikleri. Ankara: Tekışık Web Ofset.
  • Karadağ, E. (2009). Eğitim bilimleri alanında yapılmış doktora tezlerinin tematik açıdan incelemesi. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(3), 75-87.
  • Karadağ, E. (2010). Eğitim bilimleri doktora tezlerinde kullanılan araştırma modelleri: Nitelik düzeyleri ve analitik hata tipleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 16(1), 49-71.
  • Karasar, N. (2012). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Karkın, A. M. (2011). Müzik bilimleri alanında lisansüstü tezlerin incelenmesi. İnönü Üniversitesi Sanat ve Tasarım Dergisi, 1(2), 143-149.
  • Kıldan, A. O. ve Ahi, B. (2013). Türkiye’de okul öncesi eğitimi alanında yapılan lisansüstü tezlerin incelenmesi (2002-2011). Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27, 23-46.
  • MEB. (2006) Özel Eğitim Hakkında Kanun Hükmünde Kararname. [Online]: http://orgm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2012_10/10111011_ozel_egitim_kanun_hukmunda_kararname.pdf adresinden 11.10.2013 tarihinde erişilmiştir.
  • Metin, N. E. (2012). Özel Gereksinimli çocuklar. E. Nilgün Metin (Ed.), Özel Gereksinimli Çocuklar 1. Ankara: Maya Akademi.
  • Oruç, Ş. ve Ulusoy, K. (2008). Sosyal Bilgiler Öğretimi Alaninda Yapilan Tez Çalişmalari. Selçuk Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 26, 121-132.
  • Öksüz, Y., Barut, Y. ve Dicle, A. N. (2011, Ekim). Eğitim bilimleri enstitüsünde yapılan tezlerin çeşitli yönleriyle incelenmesi. Sözel/poster Bildiri, Samsun Sempozyumu: Samsun’a Bir Parantez Açıyoruz, Samsun.
  • Özak, H. ve Diken, İ. H. (2010). Zihinsel yetersizliği olan öğrencilerin işlevsel akademik becerilerine ilişkin Türkiye’de yapılan lisansüstü tezlerin gözden geçirilmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 11 (1) 43-58.
  • Şahin, M., Yıldız, D. G. ve Duman, R. (2011).Türkiye’deki sosyal bilgiler eğitimi tezleri üzerine bir değerlendirme. Sosyal Bilgiler Eğitimi Araştırmaları Dergisi, 2 (2), 96-121.
  • Şimşek, A., Özdamar, N., Becit, G., Kılıçer, K., Akbulut, Y., & Yıldırım, Y. (2008). Türkiye’deki eğitim teknolojisi araştırmalarında güncel eğilimler. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (19), 439-458.
  • Yaşar, M. C. ve Aral, N. (2011). Türkiye’de okul öncesinde drama alanında yapılan lisansüstü tezlerin incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22, 70-90.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (Genişletilmiş 6. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.

Türkiye’de Özel Eğitim Alanında Yapılmış Lisansüstü Tezlerin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi (2008-2013)

Year 2014, Volume: 15 Issue: 2, 375 - 396, 31.12.2014
https://doi.org/10.12984/eed.49993

Abstract

Bu araştırmanın amacı Türkiye’de özel eğitim alanında yapılmış lisansüstü tezlerin çeşitli değişkenler açısından incelenmesidir. Yüksek Öğretim Kurulu’nun (YÖK) tez tarama merkezinde 72 tane özel eğitim alanında lisansüstü teze ulaşılmıştır. 72 lisansüstü tezden 61 tanesi yüksek lisans,11 tanesi doktora tezidir. Araştırmanın sonucunda; engel gruplarına göre dağılımının sayısal sonuçları incelendiğinde en çok zihin engelliler alanında yapıldığı, YÖK’ün tez tarama merkezinde ulaşılabilen 2008-2013 yılları arasındaki tezlerden en çok 2008 yılında lisansüstü tez yapıldığı, YÖK’ün 2008-2013 yılları arasındaki özel eğitim alanında yapılan lisansüstü tez çalışmalarına ulaşılmak istenildiğinde 8 üniversitenin yaptığı çalışmalara ulaşıldığı, özel eğitim alanında yapılan lisansüstü tezlere en çok özel eğitim alanındaki lisansüstü tezlerin yüksek lisans tez türünde ağırlıklı olarak çalışıldığı, doktora tez türündeki çalışmaların ise yüksek lisans tezlerine oranlara daha az çalışıldığı, lisansüstü tezlerde kullanılan yerli ve yabancı kaynak kullanımının eşit yüzdelerde çıktığı, yapılan çalışmalarda en fazla nicel yöntemin tercih edildiği bulunmuştur.

References

  • Al, U. ve Tonta, Y. (2004). Atıf analizi: Hacettepe üniversitesi kütüphanecilik bölümü tezlerinde atıf yapılan kaynaklar. Bilgi Dünyası, 5(1), 19-47.
  • Alkan, G. (2014). Türkiye’de muhasebe alanında yapılan lisansüstü tez çalışmaları üzerine bir araştırma (1984-2012). Muhasebe ve Finansman Dergisi, 61, 41-52.
  • Altınkurt, L. (2007). Sanat Eğitimiyle İlgili Lisansüstü Tezlerin İncelenmesi. Milli Eğitim Dergisi, 173 (105-113).
  • Arıkan, R. (1995). Araştırma teknikleri ve rapor yazma. Ankara: Tutibay Matbaacılık Ltd. Şti.
  • Baykoç-Dönmez, N. (2010). Öğretmenlik programları için özel eğitim. İçinde Neçate Baykoç-Dönmez (Ed.), Özel gereksinimli çocuklar ve özel eğitim-1, (13-25). Ankara: Gündüz Eğitim ve Yayıncılık.
  • Bozkaya, M., Aydın, İ. E. ve Kumtepe, E. G. (2012). Research trends and issues in educational technology: A content analysis of TOJET. TOJET: The Turkish Online Journal of Educational Technology, 11 (2), 264-277. [Online]: http://www.tojet.net/articles/v11i2/11228.pdf adresinden 22.11.2013 tarihinde erişilmiştir.
  • Bozkuş-Genç, G. ve Vuran, S. (2013). Sosyal becerilerin öğretiminde temel tepki öğretimiyle yürütülen araştırmaların incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri 13(3), 1715-1742.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2013). Bilimsel araştırma yöntemleri. (11. Baskı) Ankara: Pegem Akademi.
  • Can Yaşar, M., ve Aral, N. (2011). Türkiye'de okul öncesinde drama alanında yapılan lisansüstü tezlerin incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(22), 70-90.
  • Cavkaytar, S. (2009). Dengeli okuma yazma yaklaşımının Türkçe öğretiminde uygulanması: ilköğretim 5. sınıfta bir eylem araştırması. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Anadolu Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir. YÖK Ulusal Tez Merkezi veri tabanından elde edildi. (Tez no: 249400)
  • Çuhadar, S. (2013). Özel eğitim. İçinde Sezgin Vuran (Ed.), Özel Eğitim Süreci 2, (3-30). Ankara: Maya Akademi.
  • Demirbatır, R. E. (2001). Müzik alanı yüksek lisans, doktora ve sanatta yeterlik tez bibliyografyası. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1), 123-141.
  • Demirel, M. (2007). Eğitim programları ve öğretim alanındaki bilim uzmanlığı tezlerinin incelenmesi üzerine bir araştırma: Hacettepe Üniversitesi örneği. Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Lisansüstü Eğitim Sempozyumu: Lisansüstü Eğitimde Sorunlar ve Çözüm Önerileri 17-20 Ekim, (s. 208-212).
  • Evrekli, E., İnel, D., Deniş, H. ve Balım, A. G. (2011). Fen eğitimi alanındaki lisansüstü tezlerde yöntemsel ve istatistiksel sorunlar. İlköğretim Online, 10(1), 206-218, [Online]: http://ilkogretim-online.org.tr adresinden 11.02.2014 tarihinde erişilmiştir.
  • Erdoğmuş, F. U. ve Çağıltay, K. (2009). Türkiye’de eğitim teknolojileri alanında yapılan master ve doktora tezlerinde genel eğilimler. Akademik Bilişim. Akademik Bilişim Konferansı Bildirileri Harran Üniversitesi.
  • Geçit, Y. ve Şeyihoğlu, A. (2011). Türkiye’de bilgisayar destekli coğrafya öğretimi konusunda yapılan çalışmaların incelenmesi. Marmara Coğrafya Dergisi, 23, 327-351.
  • Göktaş, B. ve Erdem, R. (2006). Sağlık yönetimi alanında yapılan tezlerin profili. Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi, 1(1), 53-63.
  • Kabaca, T. ve Erdoğan, Y. (2007). Fen bilimleri, bilgisayar ve matematik eğitimi alanlarındaki tez çalışmalarının istatistiksel açıdan incelenmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(2), 54-63.
  • Kaptan, S. (1991). Bilimsel araştırma ve istatistik teknikleri. Ankara: Tekışık Web Ofset.
  • Karadağ, E. (2009). Eğitim bilimleri alanında yapılmış doktora tezlerinin tematik açıdan incelemesi. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(3), 75-87.
  • Karadağ, E. (2010). Eğitim bilimleri doktora tezlerinde kullanılan araştırma modelleri: Nitelik düzeyleri ve analitik hata tipleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 16(1), 49-71.
  • Karasar, N. (2012). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Karkın, A. M. (2011). Müzik bilimleri alanında lisansüstü tezlerin incelenmesi. İnönü Üniversitesi Sanat ve Tasarım Dergisi, 1(2), 143-149.
  • Kıldan, A. O. ve Ahi, B. (2013). Türkiye’de okul öncesi eğitimi alanında yapılan lisansüstü tezlerin incelenmesi (2002-2011). Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27, 23-46.
  • MEB. (2006) Özel Eğitim Hakkında Kanun Hükmünde Kararname. [Online]: http://orgm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2012_10/10111011_ozel_egitim_kanun_hukmunda_kararname.pdf adresinden 11.10.2013 tarihinde erişilmiştir.
  • Metin, N. E. (2012). Özel Gereksinimli çocuklar. E. Nilgün Metin (Ed.), Özel Gereksinimli Çocuklar 1. Ankara: Maya Akademi.
  • Oruç, Ş. ve Ulusoy, K. (2008). Sosyal Bilgiler Öğretimi Alaninda Yapilan Tez Çalişmalari. Selçuk Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 26, 121-132.
  • Öksüz, Y., Barut, Y. ve Dicle, A. N. (2011, Ekim). Eğitim bilimleri enstitüsünde yapılan tezlerin çeşitli yönleriyle incelenmesi. Sözel/poster Bildiri, Samsun Sempozyumu: Samsun’a Bir Parantez Açıyoruz, Samsun.
  • Özak, H. ve Diken, İ. H. (2010). Zihinsel yetersizliği olan öğrencilerin işlevsel akademik becerilerine ilişkin Türkiye’de yapılan lisansüstü tezlerin gözden geçirilmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 11 (1) 43-58.
  • Şahin, M., Yıldız, D. G. ve Duman, R. (2011).Türkiye’deki sosyal bilgiler eğitimi tezleri üzerine bir değerlendirme. Sosyal Bilgiler Eğitimi Araştırmaları Dergisi, 2 (2), 96-121.
  • Şimşek, A., Özdamar, N., Becit, G., Kılıçer, K., Akbulut, Y., & Yıldırım, Y. (2008). Türkiye’deki eğitim teknolojisi araştırmalarında güncel eğilimler. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (19), 439-458.
  • Yaşar, M. C. ve Aral, N. (2011). Türkiye’de okul öncesinde drama alanında yapılan lisansüstü tezlerin incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22, 70-90.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (Genişletilmiş 6. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
There are 33 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

İbrahim Çoşkun

Şahin Dündar

Cansu Parlak This is me

Publication Date December 31, 2014
Published in Issue Year 2014 Volume: 15 Issue: 2

Cite

APA Çoşkun, İ., Dündar, Ş., & Parlak, C. (2014). Türkiye’de Özel Eğitim Alanında Yapılmış Lisansüstü Tezlerin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi (2008-2013). Ege Eğitim Dergisi, 15(2), 375-396. https://doi.org/10.12984/eed.49993

Cited By

















































SAĞLIK KURUMLARINDA İNSAN KAYNAKLARI ALANINDA YAPILAN ÇALIŞMALARIN İNCELENMESİ
Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi
Gülsün ERİGÜÇ
https://doi.org/10.11616/asbed.v18i38800.459466





TÜRKİYE’DE VİYOLA ALANINDA YAZILMIŞ LİSANSÜSTÜ TEZLERİN İNCELENMESİ
Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi
Ömer Bilgehan Sonsel
https://doi.org/10.21764/maeuefd.403244