Abstract
Bu çalışma, COVID-19 pandemi döneminde çocuğu okul öncesi eğitim kurumuna devam eden ebeveynlerin uzaktan eğitim deneyimlerine, uzaktan eğitimin okul öncesi dönem çocukları için uygulanabilirliği ile uygunluğuna ve çocuk-ebeveyn etkileşimi konularına ilişkin bakış açılarını incelemektedir. Araştırmada, COVID-19 Sürecinde Okul Öncesi Dönem Çocuklarının Pandemi ve Uzaktan Eğitim Sürecine Adaptasyonuna İlişkin Ebeveyn Görüşleri anketi kullanılmıştır. Bu anket, üç bölümden, 49 maddeden oluşmuştur ve 146 veli tarafından doldurulmuştur. Betimsel nitelikteki bu araştırma, nicel veri analizi yapılarak desteklenmiştir. Araştırma sonuçlarına göre ailelerin çoğu, uzaktan eğitim süreçlerinin çocukların öğrenme süreçleri ve gelişimleri açısından yeterince verimli olmadığını düşünmektedirler. Aileler aynı zamanda yüz yüze eğitimin yerini alan uzaktan eğitimde, farklı türde etkinlikler yapılmasına rağmen bunların çocuklara katkısının eski normale kıyasla sınırlı düzeyde olduğunu düşünmektedirler. Ek olarak, ekran zamanının zorunlu olarak artmasının ve uzaktan eğitimde etkileşimin ve iletişimin yeterli düzeyde olmamasının çocukta birtakım davranışsal ve duygusal tepkilere neden olduğunu da düşünmektedirler. Eski normalde dahi okul öncesi eğitime erişim oranının düşük olduğu ülkemizde, uzaktan eğitim uygulamalarının fırsat eşitliğini daha da bozduğu aileler tarafından belirtilmiştir. Bu çalışmanın, erken çocukluk döneminde uzaktan eğitim yaklaşımlarının işlevselliğinin ve etkililiğinin gözden geçirilmesinde, içerik ve hedef kitlesinin belirlenmesinde katkısı olacağı düşünülmektedir.