Objective: This study was m ade to examine the organizational culture perception o f the instructors in nursing faculty.Materials and Methods: The population consisted o f all faculty members N: 86 who work in a nursing school. By not drive the selection of the sample in this study, who agreed to participate in faculty research a nd institutional experience o f at least 6 months were included in the study n = 67 . After acquisition of propriate organizational permissions, the data was collected with the identifying information form which consists o f 13 questions a nd "Organizational Culture Scale for Nursing Schools" that consisting of 30 items. To evaluate the data, num ber a nd percentage distributions, mean, standard deviation, Kruskal-Wallis test, t test, M ann-W hitney U test and correlation analysis were used.Results: Point avarege of the items in instructors "Organizational Culture Scale for Nursing Schools" to vary between 2.68 or 3.73. The highest point avarege w as found to be substance "reach a nd comunicate m anagers on issues related to work is easy". When the organizational culture and the point average of its sub-dimension examined; scale of the overall point avarege of 3.22 ±0.61, m anagem ent approach dimensions mean point of 3.09 ± 0.66, organizational commitment / relationship of the size of the average point of 3.22 ± 0.68 and student orientation dimension mean score of 3.45 ±0.61 was determined. The total a nd sub-dimension point avarege of organizational culture scale, has not been found to be effective according to age groups, marital status, total years of sevice, study year in institution a nd instructors , p> 0.05 .Conclusion: The instructors are determined to have a moderate level and bordering on points of organizational culture strong level if not very strong
Organization nursing nursing education faculty culture organizational culture
Amaç: Bu çalışma, hemşirelik fakültesinde görevli öğretim elemanlarının örgüt kültürü algılamalarının incelenmesi amacıyla yapılmıştır.Gereç ve Yöntem: Araştırmanın evrenini, bir hemşirelik fakültesinde görevli tüm öğretim elemanları N= 86 oluşturmuştur. Araştırmada örneklem seçimine gidilmeyerek, araştırmaya katılmayı kabul eden ve kurumsal deneyimi en az 6 ay olan öğretim elemanları araştırma kapsamına alınmıştır n=67 . Veriler kurumdan gerekli izinler alındıktan sonra, 9 sorudan oluşan "tanıtıcı bilgi formu" ve 30 maddeden oluşan "Hemşirelik Yüksekokulları için Örgüt Kültürü Ölçeği" ile toplanmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde sayı ve yüzde dağılımları, ortalama, standart sapma, Kruskall-VVallis, t testi, Mann-Witney U testi ve Korelâsyon analizi kullanılmıştır.Bulgular: Öğretim elemanlarının "Hemşirelik Yüksekokulları İçin Örgüt Kültürü Ölçeği" nde yer alan maddelere verdiği puan ortalamalarının 2.68 ile 3.73 arasında değiştiği, en yüksek puan ortalamalarının "İş ile ilgili konularda yöneticilere ulaşmak ve iletişim kurmak kolaydır' maddesine ait olduğu bulunmuştur. "Hemşirelik Yüksekokulları İçin Örgüt Kültürü Ölçeği" ve alt boyutlarının puan ortalamaları incelendiğinde; genel puan ortalamasının 3.22±0.61, "yönetim anlayışı" boyutu puan ortalamasının 3.09±0.66, "örgütsel bağlılık/ilişkiler" boyutu puan ortalamasının 3.22±0.68 ve "öğrenci yönelimi" boyutu puan ortalamasının 3.45±0.61 olduğu belirlenmiştir. Ölçek puan ortalamalarında ve alt ölçeklerinde; öğretim elemanlarının yaş grubu, medeni durumu, mesleki deneyimi, kurumda çalışma yılı, akademik kadroları ve anabilim dallarının etkili olmadığı bulunmuştur p>0.05 . Öğretim elemanlarının kurumda çalışmaktan memnun olmaları ve kurumdaki eğitim kalitesini yeterli bulmaları ile ölçek toplam puan ortalamaları ve alt boyut puan ortalamaları arasında anlamlı fark bulunmuştur p
Örgüt hemşirelik hemşirelik eğitimi fakülte kültür örgüt kültürü
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Özgün Araştırma |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Kasım 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Cilt: 32 Sayı: 3 |