BibTex RIS Kaynak Göster

PERCEPTION OF ORGANIZATIONAL CULTURE OF INSTRUCTORS IN NURSING FACULTY

Yıl 2016, Cilt: 32 Sayı: 3, 75 - 88, 01.11.2016

Öz

Objective: This study was m ade to examine the organizational culture perception o f the instructors in nursing faculty.Materials and Methods: The population consisted o f all faculty members N: 86 who work in a nursing school. By not drive the selection of the sample in this study, who agreed to participate in faculty research a nd institutional experience o f at least 6 months were included in the study n = 67 . After acquisition of propriate organizational permissions, the data was collected with the identifying information form which consists o f 13 questions a nd "Organizational Culture Scale for Nursing Schools" that consisting of 30 items. To evaluate the data, num ber a nd percentage distributions, mean, standard deviation, Kruskal-Wallis test, t test, M ann-W hitney U test and correlation analysis were used.Results: Point avarege of the items in instructors "Organizational Culture Scale for Nursing Schools" to vary between 2.68 or 3.73. The highest point avarege w as found to be substance "reach a nd comunicate m anagers on issues related to work is easy". When the organizational culture and the point average of its sub-dimension examined; scale of the overall point avarege of 3.22 ±0.61, m anagem ent approach dimensions mean point of 3.09 ± 0.66, organizational commitment / relationship of the size of the average point of 3.22 ± 0.68 and student orientation dimension mean score of 3.45 ±0.61 was determined. The total a nd sub-dimension point avarege of organizational culture scale, has not been found to be effective according to age groups, marital status, total years of sevice, study year in institution a nd instructors , p> 0.05 .Conclusion: The instructors are determined to have a moderate level and bordering on points of organizational culture strong level if not very strong

Kaynakça

  • Balay R, İpek C. Teachers’ Perception of Organizational Culture and Organizational Commitment in Turkish Primary Schools. Journal of World of Turks 2010; 2(1): 363-84.
  • Barutçugil İ., (2013). Stratejik Yönetim. Kariyer Yayıncılık, İstanbul. 449-451. 86
  • Bilegt E. Örgüt Kültürü ile Çalışan Motivasyonu Arasındaki İlişki ve Bir Araştırma. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Sosyal Bilimler Enstitüsü; 2012.141-142
  • Coeling HVE, Simms LM. Understanding Work Group Culture on Rehabilitation Units: The Key To Facilitating Group Innovation And Promoting Integration. Rehabilitation Nursing 1996; 21(1):7-12.
  • Çingöl N. Bir Üniversite Hastanesinde Çalışan Hemşirelerin Kurum Kültürüne İlişkin Değerlendirmeleri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Sivas: Cumhuriyet Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü; 2007.93-95.
  • Crow SM , Hartman SJ. Organizational Culture: Its Impact on Employee Relations and Discipline in Health Care Organizations. The Health Care Manager 2002; (21): 22-28.
  • Engels N , Hotton G, Devos G & et al. Principle in Schools with a Positive School Culture. Educational Studies 2008; 34(3): 159-174.
  • Engin DM. Hemşirelerin Örgüt Kültürü ve Güçlendirme Algılarının İncelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İzmir: Ege Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü; 2013. 110-115.
  • Erdem F, İşbası JÖ. Eğitim Kurumlarında Örgüt Kültürü ve Öğrenci Alt Kültürünün Algılamaları. Akdeniz İ.İ.B.F Dergisi 2001; 1: 33-57.
  • Eren E. Örgütsel Davranış ve Yönetim Psikolojisi. 14. Basım. İstanbul: Beta Basım Yayım A.Ş; 2014. 135­ 138.
  • Erkmen T, Şencan H. Örgüt Kültürünün İş Doyumu Üzerindeki Etkisinin Otomotiv Sanayinde Faaliyet Gösteren Farklı Büyüklükteki İki İşletmede Araştırılması. İşletme Fakültesi Dergisi 1994; 23(2): 107­ 125.
  • Fırat N. Okul Kültürü ve Öğretmenlerin Değer Sistemleri. Yayınlanmamış Doktora Tezi. İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2007. 138.
  • Güzel G, Taş A. İlköğretim Okulu Öğretmenlerinin Örgüt Kültürüne İlişkin Algıları. Education Sciences 2011; 6(2):1923-1937.
  • Hawks JH. Organizational Culture and Faculty Use of Empowering Teaching Behaviors in Selected Schools of Nursing. Nursing Outlook 1999; 47:67-73.
  • Iancu D. Determinants of the Organisational Culture on Professional Satisfaction in Higher Education Institutions. Buletin Ştiintifi 2009; 2(28): 68-73.
  • Kantek F, Baykal Ü. Hemşirelik Yüksekokulları İçin Örgüt Kültürü Ölçeğinin Geliştirilmesi. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 2008; 11(2): 29-37.
  • Kantek F. Hemşirelik Yüksekokulları İçin Örgütsel Kültür Ölçeğinin Geliştirilmesi ve Uygulanması. Doktora Tezi. İstanbul: İstanbul Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü; 2005. 97-102.
  • Köksal K. Yükseköğretimde Örgüt Kültürü ve Alan Araştırması. Yüksek Lisans Tezi, Balıkesir: Sosyal Bilimler Enstitüsü; 2007. 20-21.
  • Pulat İ. Denizli İlköğretim Okullarında Görev Yapan Öğretmenlerin Örgüt Kültürü ve Önemine İlişkin Algıları. Yüksek Lisans Tezi. Denizli: Sosyal Bilimler Enstitüsü; 2010. 3-4.
  • Scott-Fındlay S, Estabrooks CAJ. Mapping The Organizational Culture Research in Nursing: A Literature Review. Journal of Advanced Nursing 2006; 56(5): 498-513.
  • Şahin, S. Okul Kültürünün Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. İlköğretim Online 2010; 9(2): 561­ 575. Şimşek A. Okul Yöneticilerinin Örgüt Kültürü Algısı. Yüksek Lisans Tezi. Burdur: Eğitim Bilimleri Enstitüsü; 2014. 1-2.
  • Vatan F, Dursun M, Özaksar A ve ark. Yenileşim Sürecinde Hemşirelerin Kurum Kültürünü Algılamaları. Antalya: 5. Uluslar Arası Hemşirelik Yönetimi Kongresi Bildiri Kitabı; 2011. 110-111.
  • Yüksek Öğrenim Kanunu 2547 sayılı http://www.yok.gov.tr/ documents /10279/29816/2547+say % C4%B1l%C4%B1%20Y%C3%BCksek%C3%B6%C4%9Fretim+Kanunu/f439f90b-7786-464a-a48f- 9d9299ba8895?version=1.0 Erişim Tarihi 9 Ekim 2015
  • Zamini S, Zamini S, Barzegaryc L. The Relationship Between Organizational Culture and Job Burnout Among The Professors and Employees in the University of Tabriz. Social And Behavioral Sciences 2011; 30: 1964-1968.

HEMŞİRELİK FAKÜLTESİ ÖĞRETİM ELEMANLARININ ÖRGÜT KÜLTÜRÜ ALGISI

Yıl 2016, Cilt: 32 Sayı: 3, 75 - 88, 01.11.2016

Öz

Amaç: Bu çalışma, hemşirelik fakültesinde görevli öğretim elemanlarının örgüt kültürü algılamalarının incelenmesi amacıyla yapılmıştır.Gereç ve Yöntem: Araştırmanın evrenini, bir hemşirelik fakültesinde görevli tüm öğretim elemanları N= 86 oluşturmuştur. Araştırmada örneklem seçimine gidilmeyerek, araştırmaya katılmayı kabul eden ve kurumsal deneyimi en az 6 ay olan öğretim elemanları araştırma kapsamına alınmıştır n=67 . Veriler kurumdan gerekli izinler alındıktan sonra, 9 sorudan oluşan "tanıtıcı bilgi formu" ve 30 maddeden oluşan "Hemşirelik Yüksekokulları için Örgüt Kültürü Ölçeği" ile toplanmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde sayı ve yüzde dağılımları, ortalama, standart sapma, Kruskall-VVallis, t testi, Mann-Witney U testi ve Korelâsyon analizi kullanılmıştır.Bulgular: Öğretim elemanlarının "Hemşirelik Yüksekokulları İçin Örgüt Kültürü Ölçeği" nde yer alan maddelere verdiği puan ortalamalarının 2.68 ile 3.73 arasında değiştiği, en yüksek puan ortalamalarının "İş ile ilgili konularda yöneticilere ulaşmak ve iletişim kurmak kolaydır' maddesine ait olduğu bulunmuştur. "Hemşirelik Yüksekokulları İçin Örgüt Kültürü Ölçeği" ve alt boyutlarının puan ortalamaları incelendiğinde; genel puan ortalamasının 3.22±0.61, "yönetim anlayışı" boyutu puan ortalamasının 3.09±0.66, "örgütsel bağlılık/ilişkiler" boyutu puan ortalamasının 3.22±0.68 ve "öğrenci yönelimi" boyutu puan ortalamasının 3.45±0.61 olduğu belirlenmiştir. Ölçek puan ortalamalarında ve alt ölçeklerinde; öğretim elemanlarının yaş grubu, medeni durumu, mesleki deneyimi, kurumda çalışma yılı, akademik kadroları ve anabilim dallarının etkili olmadığı bulunmuştur p>0.05 . Öğretim elemanlarının kurumda çalışmaktan memnun olmaları ve kurumdaki eğitim kalitesini yeterli bulmaları ile ölçek toplam puan ortalamaları ve alt boyut puan ortalamaları arasında anlamlı fark bulunmuştur p

Kaynakça

  • Balay R, İpek C. Teachers’ Perception of Organizational Culture and Organizational Commitment in Turkish Primary Schools. Journal of World of Turks 2010; 2(1): 363-84.
  • Barutçugil İ., (2013). Stratejik Yönetim. Kariyer Yayıncılık, İstanbul. 449-451. 86
  • Bilegt E. Örgüt Kültürü ile Çalışan Motivasyonu Arasındaki İlişki ve Bir Araştırma. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Sosyal Bilimler Enstitüsü; 2012.141-142
  • Coeling HVE, Simms LM. Understanding Work Group Culture on Rehabilitation Units: The Key To Facilitating Group Innovation And Promoting Integration. Rehabilitation Nursing 1996; 21(1):7-12.
  • Çingöl N. Bir Üniversite Hastanesinde Çalışan Hemşirelerin Kurum Kültürüne İlişkin Değerlendirmeleri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Sivas: Cumhuriyet Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü; 2007.93-95.
  • Crow SM , Hartman SJ. Organizational Culture: Its Impact on Employee Relations and Discipline in Health Care Organizations. The Health Care Manager 2002; (21): 22-28.
  • Engels N , Hotton G, Devos G & et al. Principle in Schools with a Positive School Culture. Educational Studies 2008; 34(3): 159-174.
  • Engin DM. Hemşirelerin Örgüt Kültürü ve Güçlendirme Algılarının İncelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İzmir: Ege Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü; 2013. 110-115.
  • Erdem F, İşbası JÖ. Eğitim Kurumlarında Örgüt Kültürü ve Öğrenci Alt Kültürünün Algılamaları. Akdeniz İ.İ.B.F Dergisi 2001; 1: 33-57.
  • Eren E. Örgütsel Davranış ve Yönetim Psikolojisi. 14. Basım. İstanbul: Beta Basım Yayım A.Ş; 2014. 135­ 138.
  • Erkmen T, Şencan H. Örgüt Kültürünün İş Doyumu Üzerindeki Etkisinin Otomotiv Sanayinde Faaliyet Gösteren Farklı Büyüklükteki İki İşletmede Araştırılması. İşletme Fakültesi Dergisi 1994; 23(2): 107­ 125.
  • Fırat N. Okul Kültürü ve Öğretmenlerin Değer Sistemleri. Yayınlanmamış Doktora Tezi. İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2007. 138.
  • Güzel G, Taş A. İlköğretim Okulu Öğretmenlerinin Örgüt Kültürüne İlişkin Algıları. Education Sciences 2011; 6(2):1923-1937.
  • Hawks JH. Organizational Culture and Faculty Use of Empowering Teaching Behaviors in Selected Schools of Nursing. Nursing Outlook 1999; 47:67-73.
  • Iancu D. Determinants of the Organisational Culture on Professional Satisfaction in Higher Education Institutions. Buletin Ştiintifi 2009; 2(28): 68-73.
  • Kantek F, Baykal Ü. Hemşirelik Yüksekokulları İçin Örgüt Kültürü Ölçeğinin Geliştirilmesi. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 2008; 11(2): 29-37.
  • Kantek F. Hemşirelik Yüksekokulları İçin Örgütsel Kültür Ölçeğinin Geliştirilmesi ve Uygulanması. Doktora Tezi. İstanbul: İstanbul Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü; 2005. 97-102.
  • Köksal K. Yükseköğretimde Örgüt Kültürü ve Alan Araştırması. Yüksek Lisans Tezi, Balıkesir: Sosyal Bilimler Enstitüsü; 2007. 20-21.
  • Pulat İ. Denizli İlköğretim Okullarında Görev Yapan Öğretmenlerin Örgüt Kültürü ve Önemine İlişkin Algıları. Yüksek Lisans Tezi. Denizli: Sosyal Bilimler Enstitüsü; 2010. 3-4.
  • Scott-Fındlay S, Estabrooks CAJ. Mapping The Organizational Culture Research in Nursing: A Literature Review. Journal of Advanced Nursing 2006; 56(5): 498-513.
  • Şahin, S. Okul Kültürünün Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. İlköğretim Online 2010; 9(2): 561­ 575. Şimşek A. Okul Yöneticilerinin Örgüt Kültürü Algısı. Yüksek Lisans Tezi. Burdur: Eğitim Bilimleri Enstitüsü; 2014. 1-2.
  • Vatan F, Dursun M, Özaksar A ve ark. Yenileşim Sürecinde Hemşirelerin Kurum Kültürünü Algılamaları. Antalya: 5. Uluslar Arası Hemşirelik Yönetimi Kongresi Bildiri Kitabı; 2011. 110-111.
  • Yüksek Öğrenim Kanunu 2547 sayılı http://www.yok.gov.tr/ documents /10279/29816/2547+say % C4%B1l%C4%B1%20Y%C3%BCksek%C3%B6%C4%9Fretim+Kanunu/f439f90b-7786-464a-a48f- 9d9299ba8895?version=1.0 Erişim Tarihi 9 Ekim 2015
  • Zamini S, Zamini S, Barzegaryc L. The Relationship Between Organizational Culture and Job Burnout Among The Professors and Employees in the University of Tabriz. Social And Behavioral Sciences 2011; 30: 1964-1968.
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Özgün Araştırma
Yazarlar

Fahriye Vatan Bu kişi benim

Gönül Özgür Bu kişi benim

Hatice Çamveren Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Kasım 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 32 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Vatan, F., Özgür, G., & Çamveren, H. (2016). HEMŞİRELİK FAKÜLTESİ ÖĞRETİM ELEMANLARININ ÖRGÜT KÜLTÜRÜ ALGISI. Ege Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 32(3), 75-88.