Objective: In this research it was aimed to determine intern nurses’, who were about to graduate and begin their professional career subsequently, tendency levels toward medical errors. Methods: This research was carried between dates of 2014 and 2015 with a total of 129 intern nurses who were studying in a Nursing Faculty in Turkey and accepted to participate in research. As a data collection tool, “Individual Identification Form” and “Tendency to Medical Error Scale ”were used. After the purpose of the research was explained each student gave verbal consent prior to research and they were asked to complete “Individual Identification Form” and “Tendency to Medical Error Scale”. The “Tendency to Medical Error Scale” has been developed by Özata and Altunkan 2010 and its reliability and validity was tested by the same authors. Scale involves 49 items and 5 dimensions related to the daily patient care and treatment activities performed by nurses. The highest mean score to be obtained from dimensions 5.00 whereas the lowest one is 1.00. A decrease in total scores is interpreted as a reduction in health personnel’s tendency to make medical errors. The statistical analysis of the data obtained at the end of research was performed by using Statistical Package of Social Science SPSS version 16.0. In the analysis of data, number and percentage distributions were done and Student’s t test, Mann Whitney U test, Kruskal Walles test and ANOVA were used. Results: Of the students participated in research, 73.3 % were women and their mean age was 24.00 ± 0.64 years. Intern students’ mean of total scores from “In Nursing Tendency to Medical Error Scale” was found as 3.95 ± 0.28 and it was idenified that their tendency to make medical errors was low. The mean total scores of dimensions of the scale were found as follows; 3.95 ± .36 in “Medication and Transfusion Applications”; 3.95 ± 0.31 in “Prevention of Infections”; 3.96 ± 0.39 in “Patient Monitoring and Equipment-Device Safety”; 3.94 ± 0.65 in “Prevention of Falls” and 3.96 ± 0.54 in “Communication”. Since the highest score to be obtained from dimensions was 5.00, it was observed that students’ tendency to make errors was lower in all dimensions. A statistically significant difference could not be found between participants’ gender and age and their tendency to make medical errors p>0.05 . Conclusion: In line with the results obtained from research it can be said that students’ tendency to make errors was low. In the faculty where the research was carried out, patient safety and tendency to make medical errors may have contributed to this result. Nursing is an important profession in identifying and revealing the fields of error and the errors in the patient care
Amaç: Bu çalışmada meslek hayatına başlayacak olan intörn hemşirelerin tıbbi hatalara eğilim düzeylerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Gereç ve Yöntem: Bu araştırma 2014-2015 tarihleri arasında, Ege Üniversitesi Hemşirelik Fakültesinde öğrenim gören ve araştırmaya katılmayı kabul edilen 129 intörn hemşire ile yürütüldü. Verilerin toplanmasında “Birey Tanım Formu” ve “Tıbbi Hataya Eğilim Ölçeği” kullanıldı. Araştırmanın yürütülebilmesi için Ege Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Etik Kurulu’ndan, kurumdan ve öğrencilerden izin alınmıştır. “Tıbbi Hataya Eğilim Ölçeği”, Özata ve Altunkan 2010 tarafından geliştirilmiş ve aynı yazarlar tarafından geçerlilik ve güvenirliği yapılmıştır. Ölçekte hemşirelerin rutin faaliyetlerini içeren 49 madde ve 5 alt boyut yer almaktadır. Toplam puanların artması, sağlık personelinin tıbbi hata yapma eğilimlerinin azaldığı şeklinde yorumlanmaktadır. Verilerin analizinde, sayı ve yüzde dağılımları yapılıp, Student t testi, Mann Whitney U testi, Kruskal Walles ve ANOVA analizleri kullanıldı. Bulgular ve Sonuç: Araştırmaya katılan öğrencilerin %73.3’ü kadın ve yaş ortalamaları 24±0.64 ‘dır. İntörn öğrencilerin, “Hemşirelikte Tıbbi Hataya Eğilim Ölçeği” toplam puan ortalamaları 3.95±0.28 olup, tıbbi hata yapma eğilimlerinin düşük olduğu belirlendi. Ölçeğin alt boyutlarının puan ortalamaları; “İlaç ve transfüzyon uygulamaları”nda 3.95±0.36, “Enfeksiyonların önlenmesi”nde 3.95±0.31, “Hasta izlemi ve malzeme-cihaz güvenliği”nde 3.96±0.39, “Düşmelerin önlenmesi”nde 3.94±0.65 ve “İletişim”de 3.96±0.54 olarak bulundu. Ölçeğin alt boyutlarından alınabilecek en yüksek puan ortalamasının 5.00 olması nedeniyle, alt boyutların hepsinde öğrencilerin tıbbi hata yapma eğilimlerinin düşük düzeye yakın olduğu söylenebilir. Araştırmaya katılanların cinsiyet ve yaş özellikleri ile tıbbi hata yapma eğilimleri arasında istatistiksel olarak anlamlı fark bulunmamıştır p>0.05 . Araştırmadan elde edilen sonuçlar doğrultusunda öğrencilerin tıbbi hata yapma eğilimlerinin düşük düzeye yakın olduğu söylenebilir
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Özgün Araştırma |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Kasım 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Cilt: 32 Sayı: 3 |