Objective: This descriptive research was designed to determine the /eve/ o f satisfaction of patients' for nursing çare.Methods: Reseach sample was consisted o f 835 patients who were inpatient minimun 3 days and determined to be discharged, lettered, orally communicate and volunteer to participate in study; in a university hospital in İzmir between 1 V‘ February and 29fh March 2013. The data was collected with the data collection form developed by authors and Scales of Satisfaction for Nursing Çare developed by Demir and Eşer. The statistically data analysis was performed with SPSS forWindows 16.0 by number, percentage, Spearman Correlation analysis, Mann Whitney U and Kruskall Wallis analysis.Results: İt was determined that the total satisfaction point of the patients participated this study was 147.76±20.29. İt was seen that the level of satisfaction o f patients' for nursing çare was affected by age, gender, social insurance, type of hospitai admission, status of being operated and length of hospitai stay.Conclusion: As a result, it was determined that the satisfaction levels for nursing çare of patients'included in the study were high level
Amaç: Tanımlayıcı ve kesitsel tipte olan bu çalışma hastaların hemşirelik hizmetlerinden memnuniyet düzeylerini belirlemek amacıyla yapıldı.Gereç ve Yöntem: Çalışma örneklemini 11 Şubat - 29 Mart 2013 tarihleri arasında İzmir ilinde bir üniversite hastanesinde en az üç gün hastanede yatıp taburcu olmasına karar verilen, okuryazar, sözel iletişim kurulabilen ve araştırmaya katılmayı gönüllü olarak kabul eden 835 hasta oluşturdu. Verilerin toplanmasında araştırmacılar tarafından geliştirilen veri toplama formu ile Demir ve Eşer tarafından geliştirilen Hemşirelik Hizmetlerinden Memnuniyet Ölçeği kullanıldı. Verilerin istatistiksel değerlendirilmesi, SPSS Statistical Package for Social Science 16.0 programı kullanılarak sayı yüzde, Spearman Korelasyon Analizi, Mann VVhitney U Testi ve Kruskall VVallis analizleriyle yapıldı.Bulgular: Çalışmaya katılan hastaların hemşirelik hizmetlerinden memnuniyet ölçeği toplam puan ortalaması 147.76±20.29 olarak belirlendi. Hastaların hemşirelik hizmetlerinden memnuniyet puan ortalamalarının yaş, cinsiyet, sosyal güvence, hastaneye yatış şekli, ameliyat olma durumu ve hastanede kalma süresinden etkilendiği görüldü p
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Özgün Araştırma |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Kasım 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 Cilt: 31 Sayı: 3 |