Yarı deneysel türdeki bu araştırma, ilköğretim okullarındaki öğrencilerebireysel hijyen konusunda yapılan iki farklı öğretim yönteminin bireysel hijyendavranışları kazandırılmasına etkisini incelemek amacıyla yapılmıştır. Veriler 1Mart-30 Mayıs 2001 tarihleri arasında toplanmıştır. Verilerin toplanmasındaöğrencilerin hijyenik davranışlanna il işkin soru ve gözlem formu kullanılmıştır.I l k olarak her iki okuldaki çocuklar gözlenmiş, ön gözlemler tamamlandıktansonra Başçayır İlköğretitrı okulundaki öğrencilere sadece broşür verilerek,Gökkiriş İlköğretim okulundaki öğrencilere ise anlaturn yöntemi+broşür kullanı larak hijyen konusunda eğitim verilmiştir. Eğitimden 7 ve 15 gün sonra çocuk ların evde uyguladıkları hijyenik davranışları anneleri tarafından gözlenmiş, 7gün sonra çocuklara hijyen konusunda kendi ifade ettikleri davranışlan tekrarsoru formu ile toplanmıştır. Hem anlatım yöntemi+broşür kullanımın hem deyalnızca broşür kullanılarak yapılan eğitimin çocuklarda bireysel hijyendavranışları kazandırılmasında eşit etkisi olduğu ve eğitimden 15 gün sonra heriki grupta da eğitimin etkisinin azaldığı saptanmıştır
This semi-experimental type study was carried out in order to examine the effectiveness of two different instruction methods to get up personal hygiene behaviours of students attending Primary Education. The data u.'ere collected between Mardi 1 and May 30, 2001. For gathering the data the form of question and observation that are related to students' personal hygiene behaviours was used. Firstiy, behaviors of students for hygiene vere observed, after completing pre-observation which was rnade on students by their mothers, training about hygiene was giyen to students attending Başçayır Primary School by brochures and to students attending Gökkiriş Primary School by narration and brochure. Seven and fifteen days tater hygienic behaviours of students shown at home vere observed by their mothers and then data about behaviors of students for hygiene was gathered again by question forms. Consequently, it was determined that training giyen by using of both narration+ using brochure and using brochure method affected behaviors of students for personal hygiene and that jifteen days after training these gained behaviors changed and effectiveness of training decreased.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2002 |
Published in Issue | Year 2002 Volume: 18 Issue: 3 |