Research Article
BibTex RIS Cite

Laboratuvar Uygulamalarının Dokular Konusunda Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Akademik Başarılarına ve Tutumlarına Etkisi

Year 2021, Volume: 6 Issue: 1, 37 - 45, 19.04.2021

Abstract

Fen bilgisi öğretmen adayları için laboratuvar çalışmaları konularının çoğunlukla karmaşık ve soyut olduğu, bu nedenle Biyoloji dersinde öğretmen adaylarının gerekli akademik başarı ve tutumu gösteremedikleri gözlemlenmiştir. Bu çalışma Biyoloji dersindeki dokular konusunda yaparak-yaşayarak öğrenmeyi sağlaması ve öğretmen adaylarına somut materyallerle deneyim kazandırması açısından önemlidir. Çalışmaya 2017-2018 öğretim yılında Siirt Üniversitesi Eğitim Fakültesi 2. Sınıf Fen Bilgisi öğretmen adayları katıldı. Ön-test/son-test kontrol gruplu deneysel desene göre planlanan çalışmada rastgele atama yapılarak biri kontrol diğeri deney grubu olmak üzere iki grup oluşturuldu. Kontrol grubundaki öğrenciler ile geleneksel öğretim yöntemine göre hayvansal dokular konuları işlenirken, deney grubundaki öğretmen adayları ile laboratuvar ortamında gerçek dokularla gözlemler yapıldı. Çalışmada araştırmacılar tarafından hazırlanan Doku Tanıma Başarı Testi, Biyoloji Tutum Ölçeği ve Laboratuvar Becerilerine Yönelik Tutum Ölçeği ön test olarak uygulandıktan sonra 4 hafta süren etkinlikler ile uygulama kısmı tamamlandı. Son test uygulandıktan sonra kontrol ve deney grubu arasındaki farklılıklar SPSS programı ile analiz edildi. Çalışmada sonuç olarak laboratuvar ortamında gerçek dokularla gözlem yapan deney grubundaki öğretmen adaylarının farklı hayvansal doku örneklerine ait hücreleri tanımada ve laboratuvar kullanma becerisinin gelişiminde kontrol grubundaki öğretmen adaylarına göre anlamlı seviyede farklılığa sahip oldukları belirlendi.

Supporting Institution

Siirt Üniversitesi- Bilimsel Araştırma Projesi

Project Number

2017-SİÜEĞT-69

References

  • Alpaut, O. (1993). Fen öğretiminin verimli ve işlevsel hale getirilmesi. Ortaöğretim kurumlarında fen öğretimi ve sorunları sempozyumu. Ankara: TED 12–13 Haziran.
  • Akar, E. Ö. (2006). Farklı türde okullarda çalışan biyoloji öğretmenlerinin mesleki gelişim deneyim ve ihtiyaçları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30,174–183.
  • Akaydın, G. Güler, M. H. ve Mülayim, H. (2000). Liselerimizin biyoloji laboratuvar araç ve gereçleri bakımından durumu. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19, 1–4.
  • Akgül, Ş. (1985). Fen bilgisi öğretimi. Giresun: Akgül Yayınları.
  • Anyanwu, G. E., Agu, A. U., & Anyaehie, U. B. (2012). Enhancing learning objectives by use of simple virtual microscopic slides in cellular physiology and histology: Impact and attitudes. Advances in Physiology Education, 36, 158-163.
  • Atılboz, N. G. (2001). Lise 1.Sınıf Öğrencilerinde Hücre ve Moleküler Biyoloji Konuları İle İlgili Görsel ve Deneysel Malzeme Kullanımının Başarı Üzerine Etkisi. Yük. L. Tezi, Gazi Üniv., Ankara.
  • Ayas, A., Çepni, S. ve Akdeniz, A.R. (1994). Fen bilimleri eğitiminde laboratuvarın yeri ve önemi (I):Tarihsel bir bakış. Çağdaş Eğitim. 204, 21–25.
  • Azubuike, A., & Azubuike, A. S. (2014). Students’ common difficulties in manipulating microscope selected schools in Kano State, Nigeria. Creative Education, 5(13), 1125-1131.
  • Benzer, E., & Demir, S. (2014). Fen bilgisi öğretmen adaylarının mikroskop kullanım bilgilerinin incelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(3), 1-21.
  • Çetin, G., Bayboz, Ş Ö., & Narman, Ö., (2014). Biyoloji öğretmen adaylarının mikroskop kısımları ve kullanımı hakkındaki görüşleri. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 3(3), 201-208.
  • Çilenti, K. (1985). Fen Eğitimi Teknolojisi. Kadıoğlu Matbaası, Ankara
  • Demir, S., Böyük, U., & Koç, A. (2011). Fen ve teknoloji dersi öğretmenlerinin laboratuvar şartları ve kullanımına ilişkin görüşleri ile teknolojik yenilikleri izleme eğilimleri. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(2), 66-79.
  • Ekici, G. (1996). Biyoloji öğretmenlerinin öğretimde kullandıkları yöntemler ve karşılaştıkları sorunlar. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Erten, S. (1991). Biyoloji laboratuvarının önemi ve laboratuvarda karşılaşılan güçlükler. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Gül, Ş. ve Köse, E. Ö. (2019). Biyoloji öğretmen adaylarının mikroskop kullanım bilgilerinin belirlenmesi. Uluslararası Eğitim Bilim ve Teknoloji Dergisi, 5(3), 136-150.
  • Güneş, M. H., Şener, N., Topal-Germi, N., & Can, N. (2013). Fen ve teknoloji dersinde laboratuvar kullanımına yönelik öğretmen ve öğrenci değerlendirmeleri. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 20, 1-11.
  • Gürdal, A. (1991). Fen Öğretiminde Laboratuvar Etkinliğinin Başarıya Etkisi. İstanbul: Özel Kültür Okulları Eğitim Araştırma Geliştirme Merkezi. Eğitimde Yeni Arayışlar I. Sempozyumu, Eğitimde Nitelik Geliştirme. 13–14 Nisan 1991.
  • Harman, G. (2012). Sınıf öğretmeni adaylarının fen ve teknoloji öğretiminde kullanılan laboratuvar araç gereçleri ile ilgili bilgilerinin incelenmesi. Journal of Educational and Instructional Studies in the World, 2(1), 122-127.
  • Howe, A. C. ve Jones, L. (1993). Engaging Children in Science, Upper Saddle River,NJ:Werrill Prentice Hall
  • Kızılcık, H. Ş., Çağan, S., & Yavaş, P. Ü. (2019). Dokuzuncu sınıf öğrencilerinin fizik laboratuvarı malzemelerini tanıma düzeyleri. İlköğretim Online, 18(1), 190-206.
  • Lawson, A. E. (1995). Science Teaching and the Development of Thinking. Belmont, CA: Watsworth Publishing Company.
  • Odubunni, O., Balagun, T.A., (1991). The Effect of Laboratory and Lecture Teaching Methods on Cognitive AchievementinIntegrated Science, Journal of Research in Science Teaching, 28, 213-224.
  • Ural-Keleş, P., Er-Nas, S., & Çepni, S. (2009). Fen bilgisi öğretmen adaylarının mikroskop kullanımı ile ilgili kavram yanılgılarının belirlenmesi. 3. Uluslar arası Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Sempozyumu Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon.
  • Uzel, N., Diken, E. H., Yılmaz, M., & Gül, A. (2011). Fen ve teknoloji ile biyoloji öğretmen adaylarının mikroskop kullanımında karşılaştıkları sorunlar ve bu sorunların nedenlerinin belirlenmesi. 2nd International Conference on New Trends in Education and Their Implications, Antalya.

The Effects of Laboratory Applications on Pre-service Science Teachers Achievements and Attitudes about Tissues Subject

Year 2021, Volume: 6 Issue: 1, 37 - 45, 19.04.2021

Abstract

It has been observed that the subjects of laboratory studies for pre-service science teachers are mostly complex and abstract, therefore, pre-service teachers in Biology course could not show the necessary academic achievement and attitude. This study is important in terms of providing learning by doing and experiencing about the textures in Biology course and giving them experience with concrete materials. Siirt University Faculty of Education 2nd Grade pre-service science teachers participated in the study in the 2017-2018 academic year. In the study, which was planned according to the experimental design with pre-test / post-test control group, random assignment was made and two groups, one control group and the experimental group, were formed. While the subjects of animal tissues were studied with the students in the control group according to the traditional teaching method, observations were made with the real tissues in the laboratory environment with the teacher candidates in the experimental group. In the study, after the Tissue Recognition Achievement Test, Biology Attitude Scale and Attitude Scale towards Laboratory Skills were applied as a pre-test, then the application part was completed with activities lasting 4 weeks. After the post-test was applied, the differences between the control and experimental groups were analysed using the SPSS program. As a result of the study, it was determined that the pre-service teachers in the experimental group who made observations with real tissues in the laboratory environment had a significant difference compared to the pre-service teachers in the control group in recognizing cells belonging to different animal tissue samples and in the development of laboratory use skills.

Project Number

2017-SİÜEĞT-69

References

  • Alpaut, O. (1993). Fen öğretiminin verimli ve işlevsel hale getirilmesi. Ortaöğretim kurumlarında fen öğretimi ve sorunları sempozyumu. Ankara: TED 12–13 Haziran.
  • Akar, E. Ö. (2006). Farklı türde okullarda çalışan biyoloji öğretmenlerinin mesleki gelişim deneyim ve ihtiyaçları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30,174–183.
  • Akaydın, G. Güler, M. H. ve Mülayim, H. (2000). Liselerimizin biyoloji laboratuvar araç ve gereçleri bakımından durumu. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19, 1–4.
  • Akgül, Ş. (1985). Fen bilgisi öğretimi. Giresun: Akgül Yayınları.
  • Anyanwu, G. E., Agu, A. U., & Anyaehie, U. B. (2012). Enhancing learning objectives by use of simple virtual microscopic slides in cellular physiology and histology: Impact and attitudes. Advances in Physiology Education, 36, 158-163.
  • Atılboz, N. G. (2001). Lise 1.Sınıf Öğrencilerinde Hücre ve Moleküler Biyoloji Konuları İle İlgili Görsel ve Deneysel Malzeme Kullanımının Başarı Üzerine Etkisi. Yük. L. Tezi, Gazi Üniv., Ankara.
  • Ayas, A., Çepni, S. ve Akdeniz, A.R. (1994). Fen bilimleri eğitiminde laboratuvarın yeri ve önemi (I):Tarihsel bir bakış. Çağdaş Eğitim. 204, 21–25.
  • Azubuike, A., & Azubuike, A. S. (2014). Students’ common difficulties in manipulating microscope selected schools in Kano State, Nigeria. Creative Education, 5(13), 1125-1131.
  • Benzer, E., & Demir, S. (2014). Fen bilgisi öğretmen adaylarının mikroskop kullanım bilgilerinin incelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(3), 1-21.
  • Çetin, G., Bayboz, Ş Ö., & Narman, Ö., (2014). Biyoloji öğretmen adaylarının mikroskop kısımları ve kullanımı hakkındaki görüşleri. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 3(3), 201-208.
  • Çilenti, K. (1985). Fen Eğitimi Teknolojisi. Kadıoğlu Matbaası, Ankara
  • Demir, S., Böyük, U., & Koç, A. (2011). Fen ve teknoloji dersi öğretmenlerinin laboratuvar şartları ve kullanımına ilişkin görüşleri ile teknolojik yenilikleri izleme eğilimleri. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(2), 66-79.
  • Ekici, G. (1996). Biyoloji öğretmenlerinin öğretimde kullandıkları yöntemler ve karşılaştıkları sorunlar. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Erten, S. (1991). Biyoloji laboratuvarının önemi ve laboratuvarda karşılaşılan güçlükler. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Gül, Ş. ve Köse, E. Ö. (2019). Biyoloji öğretmen adaylarının mikroskop kullanım bilgilerinin belirlenmesi. Uluslararası Eğitim Bilim ve Teknoloji Dergisi, 5(3), 136-150.
  • Güneş, M. H., Şener, N., Topal-Germi, N., & Can, N. (2013). Fen ve teknoloji dersinde laboratuvar kullanımına yönelik öğretmen ve öğrenci değerlendirmeleri. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 20, 1-11.
  • Gürdal, A. (1991). Fen Öğretiminde Laboratuvar Etkinliğinin Başarıya Etkisi. İstanbul: Özel Kültür Okulları Eğitim Araştırma Geliştirme Merkezi. Eğitimde Yeni Arayışlar I. Sempozyumu, Eğitimde Nitelik Geliştirme. 13–14 Nisan 1991.
  • Harman, G. (2012). Sınıf öğretmeni adaylarının fen ve teknoloji öğretiminde kullanılan laboratuvar araç gereçleri ile ilgili bilgilerinin incelenmesi. Journal of Educational and Instructional Studies in the World, 2(1), 122-127.
  • Howe, A. C. ve Jones, L. (1993). Engaging Children in Science, Upper Saddle River,NJ:Werrill Prentice Hall
  • Kızılcık, H. Ş., Çağan, S., & Yavaş, P. Ü. (2019). Dokuzuncu sınıf öğrencilerinin fizik laboratuvarı malzemelerini tanıma düzeyleri. İlköğretim Online, 18(1), 190-206.
  • Lawson, A. E. (1995). Science Teaching and the Development of Thinking. Belmont, CA: Watsworth Publishing Company.
  • Odubunni, O., Balagun, T.A., (1991). The Effect of Laboratory and Lecture Teaching Methods on Cognitive AchievementinIntegrated Science, Journal of Research in Science Teaching, 28, 213-224.
  • Ural-Keleş, P., Er-Nas, S., & Çepni, S. (2009). Fen bilgisi öğretmen adaylarının mikroskop kullanımı ile ilgili kavram yanılgılarının belirlenmesi. 3. Uluslar arası Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Sempozyumu Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon.
  • Uzel, N., Diken, E. H., Yılmaz, M., & Gül, A. (2011). Fen ve teknoloji ile biyoloji öğretmen adaylarının mikroskop kullanımında karşılaştıkları sorunlar ve bu sorunların nedenlerinin belirlenmesi. 2nd International Conference on New Trends in Education and Their Implications, Antalya.
There are 24 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Other Fields of Education
Journal Section Articles
Authors

Ali Çetin 0000-0002-1174-6997

Mustafa Cengiz 0000-0002-6925-8371

Project Number 2017-SİÜEĞT-69
Publication Date April 19, 2021
Submission Date September 9, 2020
Published in Issue Year 2021 Volume: 6 Issue: 1

Cite

APA Çetin, A., & Cengiz, M. (2021). Laboratuvar Uygulamalarının Dokular Konusunda Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Akademik Başarılarına ve Tutumlarına Etkisi. Academia Eğitim Araştırmaları Dergisi, 6(1), 37-45.

Academia Journal of Educational Research

88x31.png
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.