Fen bilgisi öğretmen adayları için laboratuvar çalışmaları konularının çoğunlukla karmaşık ve soyut olduğu, bu nedenle Biyoloji dersinde öğretmen adaylarının gerekli akademik başarı ve tutumu gösteremedikleri gözlemlenmiştir. Bu çalışma Biyoloji dersindeki dokular konusunda yaparak-yaşayarak öğrenmeyi sağlaması ve öğretmen adaylarına somut materyallerle deneyim kazandırması açısından önemlidir. Çalışmaya 2017-2018 öğretim yılında Siirt Üniversitesi Eğitim Fakültesi 2. Sınıf Fen Bilgisi öğretmen adayları katıldı. Ön-test/son-test kontrol gruplu deneysel desene göre planlanan çalışmada rastgele atama yapılarak biri kontrol diğeri deney grubu olmak üzere iki grup oluşturuldu. Kontrol grubundaki öğrenciler ile geleneksel öğretim yöntemine göre hayvansal dokular konuları işlenirken, deney grubundaki öğretmen adayları ile laboratuvar ortamında gerçek dokularla gözlemler yapıldı. Çalışmada araştırmacılar tarafından hazırlanan Doku Tanıma Başarı Testi, Biyoloji Tutum Ölçeği ve Laboratuvar Becerilerine Yönelik Tutum Ölçeği ön test olarak uygulandıktan sonra 4 hafta süren etkinlikler ile uygulama kısmı tamamlandı. Son test uygulandıktan sonra kontrol ve deney grubu arasındaki farklılıklar SPSS programı ile analiz edildi. Çalışmada sonuç olarak laboratuvar ortamında gerçek dokularla gözlem yapan deney grubundaki öğretmen adaylarının farklı hayvansal doku örneklerine ait hücreleri tanımada ve laboratuvar kullanma becerisinin gelişiminde kontrol grubundaki öğretmen adaylarına göre anlamlı seviyede farklılığa sahip oldukları belirlendi.
Siirt Üniversitesi- Bilimsel Araştırma Projesi
2017-SİÜEĞT-69
It has been observed that the subjects of laboratory studies for pre-service science teachers are mostly complex and abstract, therefore, pre-service teachers in Biology course could not show the necessary academic achievement and attitude. This study is important in terms of providing learning by doing and experiencing about the textures in Biology course and giving them experience with concrete materials. Siirt University Faculty of Education 2nd Grade pre-service science teachers participated in the study in the 2017-2018 academic year. In the study, which was planned according to the experimental design with pre-test / post-test control group, random assignment was made and two groups, one control group and the experimental group, were formed. While the subjects of animal tissues were studied with the students in the control group according to the traditional teaching method, observations were made with the real tissues in the laboratory environment with the teacher candidates in the experimental group. In the study, after the Tissue Recognition Achievement Test, Biology Attitude Scale and Attitude Scale towards Laboratory Skills were applied as a pre-test, then the application part was completed with activities lasting 4 weeks. After the post-test was applied, the differences between the control and experimental groups were analysed using the SPSS program. As a result of the study, it was determined that the pre-service teachers in the experimental group who made observations with real tissues in the laboratory environment had a significant difference compared to the pre-service teachers in the control group in recognizing cells belonging to different animal tissue samples and in the development of laboratory use skills.
2017-SİÜEĞT-69
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Project Number | 2017-SİÜEĞT-69 |
Publication Date | April 19, 2021 |
Submission Date | September 9, 2020 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 6 Issue: 1 |
Academia Journal of Educational Research
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.