The aim of the study is to determine the relationship between the cognitive absorption and smartphone cyberloafing level in the class of the students studying in the child development program of the vocational schools. For this purpose, personal information form created by researchers to collect demographic data, ‘Cognitive absorption Scale’ to measure the cognitive absorption level of the students and ‘Smartphone Cyberloafing in The Class Scale’ to measure the cyberloafing in the class level of the students will be used as a survey. The population of the research consists of students studying in the child development program of vocational schools in Dicle and Siirt Universities. The survey will be prepared on one of the online survey creation platforms and the survey’s link will be distributed to the students who wants to be volunteer to fill it. The collected data will be transferred to the SPSS program and subjected to various statistical analyses on it. As a result of the study, it will be revealed the most used social media application by the students, whether cognitive absorption and smartphone cyberloafing in the class level differ according to demographic data, and the relationship between cognitive absorption and smartphone cyberloafing in the class level. Depending on the result of the research, various suggestions will be proposed to implementers, researchers and the academic staff in the universities.
Bu çalışmanın amacı, meslek yüksekokullarının Çocuk Gelişimi Programında öğrenim gören öğrencilerin bilişsel kapılma ve derslerde akıllı telefon siber aylaklığı düzeyleri arasındaki ilişkinin belirlenmesidir. Bu amaç kapsamında, demografik verilerin toplanması için araştırmacılar tarafından oluşturulan kişisel bilgi formu, öğrencilerin bilişsel kapılma düzeylerini ölçmek için “Bilişsel Kapılma Ölçeği” ve derslerde siber aylaklık düzeylerini ölçmek için “Derslerde Akıllı Telefon Siber Aylaklık Ölçeği” kullanılacaktır. Araştırmanın evrenini Dicle Üniversitesi ve Siirt Üniversitesi bünyesinde yer alan Meslek Yüksekokullarının Çocuk Gelişimi Programında öğrenim gören öğrenciler oluşturmaktadır. Veriler online veri toplama aracı oluşturma platformlarından biri olan Google Forms aracılığı ile hazırlanmış ve oluşturulan veri toplama aracının linki araştırma kapsamında bulunan öğrencilerle paylaşılmıştır. Araştırmaya toplam 178 Önlisans öğrencisi katılmıştır. Toplanan veriler üzerinde yapılan analizler sonucunda öğrencilerin en çok kullandığı sosyal medya uygulaması Whatsapp olduğu, Bilişsel kapılma seviyelerinin orta ve derslerde akıllı telefon siber aylaklık düzeylerinin düşük seviyede olduğu ve bazı değişkenler açısından istatistiksel olarak anlamlı farklılaşma tespit edilmiştir. Araştırmanın sonucuna bağlı olarak uygulayıcılara, araştırmacılara, üniversitelerde görev yapan akademik personele çeşitli öneriler yapılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Instructional Technologies |
Journal Section | Araştırma Makaleleri |
Authors | |
Publication Date | June 7, 2024 |
Submission Date | February 27, 2024 |
Acceptance Date | April 30, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 9 Issue: 1 |
Academia Journal of Educational Research