Investigation of the Relationship Between Cognitive Absorption and Cyberloafing Levels of Child Development Program Students#
Year 2024,
Volume: 9 Issue: 1, 1 - 14, 07.06.2024
Rıdvan Kenanoğlu
,
Rümeysa Daş
,
Kaan Büyükceran
Abstract
The aim of the study is to determine the relationship between the cognitive absorption and smartphone cyberloafing level in the class of the students studying in the child development program of the vocational schools. For this purpose, personal information form created by researchers to collect demographic data, ‘Cognitive absorption Scale’ to measure the cognitive absorption level of the students and ‘Smartphone Cyberloafing in The Class Scale’ to measure the cyberloafing in the class level of the students will be used as a survey. The population of the research consists of students studying in the child development program of vocational schools in Dicle and Siirt Universities. The survey will be prepared on one of the online survey creation platforms and the survey’s link will be distributed to the students who wants to be volunteer to fill it. The collected data will be transferred to the SPSS program and subjected to various statistical analyses on it. As a result of the study, it will be revealed the most used social media application by the students, whether cognitive absorption and smartphone cyberloafing in the class level differ according to demographic data, and the relationship between cognitive absorption and smartphone cyberloafing in the class level. Depending on the result of the research, various suggestions will be proposed to implementers, researchers and the academic staff in the universities.
References
- Agarwal, R. & Karahanna, E. (2000). Time flies when you're having fun: Cognitive absorption and beliefs about information technology usage. MIS Quarterly, 24(4), 665-694. https://doi.org/10.2307/3250951.
- Aktaş, H. & Yılmaz, N. (2017). Üniversite gençlerinin yalnızlık ve utangaçlık unsurları açısından akıllı telefon bağımlılığı. International Journal of Social Sciences and Education Research, 3(1), 85-100.
- Akyürek, M. İ. (2020). Lise öğrencilerinin akıllı telefon kullanımı ve bağımlılığı. Turkish Journal of Educational Studies, 7(2), 42-63. DOI: 10.33907/turkjes.665046 42-63.
- Arıkan, F. & Özgür, H. (2019). Öğretmen adaylarının siber aylaklık ve bilişsel kapılma düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21(2), 863-885. DOI: 10.26468/trakyasobed.569532.
- Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2020). Eğitimde Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Pegem Akademi, Ankara.
- Chen, K., Chen, J. V., & Yen, D. C. (2011). Dimensions of self-efficacy in the study of smart phone acceptance. Computer Standards & Interfaces, 33(4), 422-431. https://doi.org/10.1016/j.csi.2011.01.003.
- Csikszentmihalyi, M. (1990). Flow: The Psychology of Optimal Experience. New York.
- Çınar, O. & Cinisli, Z. (2018). Beden eğitimi ve spor öğretmenliği bölümü öğrencilerinin siber aylaklık davranışları. Beden Eğitimi ve Spor Araştırmaları Dergisi (BESAD), 10(1), 39-48. DOI: 10.30655/besad.2018.3.
- Dursun, Ö. Ö., & Çuhadar, C. (2015). Sosyal ağ kullanıcılarının bilişsel kapılma düzeyleri. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 17(1), 241-253.
- Fraenkel, J. R., & Wallen, N. E. (2003). Observation and interviewing. How to design and evaluate research in education, 5, 455-463.
- Gezgin, D.M. & Sarsar, F. (2020). Böte bölümünde öğrenim gören öğrencilerin siber aylaklik yapma nedenlerine ait görüşleri: Bir karma yöntem çalışması. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 24(1), 243-256.
- Gökçearslan, Ş., Uluyol, Ç. & Şahin, S. (2018). Smartphone addiction, cyberloafing, stress and social support among university students: A path analysis. Children and Youth Services Review, 91, 47-54. https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2018.05.036.
- Gülnar, M. & Ünsal, H. (2020). Üniversite öğrencilerinin akıllı telefon siber aylaklık durumları Hakkında bir çalışma. Uluslararası Bilim ve Eğitim Dergisi, 3(2), 92-100. DOI: 10.47477/ubed.766531.
- Haug, S., Castro, R. P., Kwon, M., Filler, A., Kowatsch, T. & Schaub, M. P. (2015). Smartphone use and smartphone addiction among young people in Switzerland. Journal of Behavioral Addictions, 4(4), 299-307. DOI: 10.1556/2006.4.2015.037.
- Hayıt, T. & Dönmez, O. (2016). Üniversite öğrencilerinin siber aylaklik profilleriyle bilişsel kapılma düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 5, 146-150.
- Kadı, F. & Öztunç, H. (2015). Üniversite öğrencilerinin aylık harcamaları ile cep telefonu kullanımları arasındaki ilişki üzerine ampirik bir çalışma. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 44, 168-178.
- Karasar, N. (2012). Bilimsel araştırma yöntemleri: Kavramlar, İlkeler, Teknikler. Nobel, Ankara.
- Kırık, A.M. & Altun, E. (2019). Yeni medya ve z kuşağı ilişkisi bağlamında youtube kids uygulamasının içeriksel analizi. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(6), 109–119. http://dx.doi.org/10.18506/anemon.526344.
- Korucu, A. T. & Kara, S. (2019). Öğretmen adaylarının derslerde akıllı telefon siber aylaklık düzeyleri ile sanal ortam yalnızlık düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Bilgi ve İletişim Teknolojileri Dergisi, 1(1), 41-56.
- Lim, V. K. (2002). The IT way of loafing on the job: cyberloafing, neutralizing and organizational justice. Journal of Organizational Behavior, 23, 675-694. DOI: 10.1002/job.161.
- Lim, V.K.G. & Tee, T.J.L. (2021). Online Learning and Academic Cyberloafing. Twenty-fifth Pacific Asia Conference on Information Systems, Dubai, UAE. 1-14.
- Mihelič, K.K., Lim, V.K.G. & Culiberg, B. (2021). Cyberloafng among Gen Z students: the role of norms, moral disengagement, multitasking self efficacy, and psychological outcomes. European Journal of Psychology of Education, 38, 567–585. https://doi.org/10.1007/s10212-022-00617-w.
- Mohammed, A.B. (2018). Selling smartphones to generation Z: Understanding factors ınfluencing the purchasing ıntention of smartphone. International Journal of Applied Engineering Research, 13(6), 3220-3227.
- Parsa, A. F. & Akçora, E.A. (2021). Yeni medyanın postmodern anlatımı dijitografi: Reels videolar. Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, 10(4), 2386-2401. https://doi.org/10.33206/mjss.927331.
- Polat, M. (2018). Derslerde akıllı telefon siber aylaklığı ölçeği (DATSAÖ): Üniversite öğrencileri için bir ölçek uyarlama çalışması. Social Sciences Studies Journal, 4(21), 3114-3127. DOI: 10.26449/sssj.733.
- Seçkin, Z. & Kerse, G. (2017). Üniversite öğrencilerinin sanal kaytarma davranışları ve bu davranışların çeşitli değişkenler açısından incelenmesi: Ampirik bir araştırma. Aksaray Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 9(1), 89-110.
- Şenel, S., Günaydın, S., Sarıtaş, M.T. & Çiğdem, H. (2017). Üniversite Öğrencilerinin Siber Aylaklık Seviyelerini Yordayan Faktörler. Kastamonu Eğitim Dergisi, 27(1), 95-105. DOI: 10.24106/kefdergi.2376.
- Tanrıverdi, Ö. & Karaca, F. (2018). Ergenlerin demografik özelliklerine göre bilişsel kapılma ve siber aylaklık etkinlik düzeylerinin incelenmesi. Addicta: The Turkish Journal on Addiction, 5(2), 285-315. http://dx.doi.org/10.15805/2018.5.2.0052.
- Tellegen, A. & Atkinson, G. (1974). Openness to absorbing and self-altering experiences ("absorption"), a trait related to hypnotic susceptibility. Journal of Abnormal Psychology, 83(3), 268–277. https://doi.org/10.1037/h0036681, 268-277.
- Thomée, S., Härenstam, A. & Hagberg, M. (2011). Mobile phone use and stress, sleep disturbances, and symptoms of depression among young adults - a prospective cohort study. BMC Public Health, 11(66), 1-11. https://doi.org/10.1186/1471-2458-11-66.
- Usluel, Y. K. & Vural, F. K. (2009). Bilişsel kapılma ölçeğinin Türkçeye uyarlama çalışması. Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 42(2), 77-92.
- Webster, J. & Ho, H. (1997). Audience engagement in multimedia presentations. ACM SIGMIS Database, 28(2), 63-77. https://doi.org/10.1145/264701.264706.
- Yazgan, Ç. Ü. & Yıldırım, A. F. (2020). Üniversite gençliğinde internet bağımlılığı ve derslerde siber aylaklık davranışları. Gençlik Araştırmaları Dergisi, 8 (Özel), 5-29.
- Yılmaz, A.B. (2017). Lisansüstü öğrencilerinin siber aylaklık düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi: Karma bir çalışma. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(2), 113-134.
- Yılmaz, R. & Yurdugül, H. (2018). Cyberloafing in IT classrooms: exploring the role of the psycho-social environment in the classroom, attitude to computers and computing courses, motivation and learning strategies. Journal of Computing in Higher Education, 30, 530-552. https://doi.org/10.1007/s12528-018-9184-2.
- Yusufoğlu, Ö. Ş. (2017). Boş zaman faaliyeti olarak akıllı telefonlar ve sosyal yaşam üzerine etkileri: Üniversite öğrencileri üzerine bir araştırma. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 6(5), 2414-2434.
Çocuk Gelişimi Programı Öğrencilerinin Bilişsel Kapılma ile Siber Aylaklık Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi
Year 2024,
Volume: 9 Issue: 1, 1 - 14, 07.06.2024
Rıdvan Kenanoğlu
,
Rümeysa Daş
,
Kaan Büyükceran
Abstract
Bu çalışmanın amacı, meslek yüksekokullarının Çocuk Gelişimi Programında öğrenim gören öğrencilerin bilişsel kapılma ve derslerde akıllı telefon siber aylaklığı düzeyleri arasındaki ilişkinin belirlenmesidir. Bu amaç kapsamında, demografik verilerin toplanması için araştırmacılar tarafından oluşturulan kişisel bilgi formu, öğrencilerin bilişsel kapılma düzeylerini ölçmek için “Bilişsel Kapılma Ölçeği” ve derslerde siber aylaklık düzeylerini ölçmek için “Derslerde Akıllı Telefon Siber Aylaklık Ölçeği” kullanılacaktır. Araştırmanın evrenini Dicle Üniversitesi ve Siirt Üniversitesi bünyesinde yer alan Meslek Yüksekokullarının Çocuk Gelişimi Programında öğrenim gören öğrenciler oluşturmaktadır. Veriler online veri toplama aracı oluşturma platformlarından biri olan Google Forms aracılığı ile hazırlanmış ve oluşturulan veri toplama aracının linki araştırma kapsamında bulunan öğrencilerle paylaşılmıştır. Araştırmaya toplam 178 Önlisans öğrencisi katılmıştır. Toplanan veriler üzerinde yapılan analizler sonucunda öğrencilerin en çok kullandığı sosyal medya uygulaması Whatsapp olduğu, Bilişsel kapılma seviyelerinin orta ve derslerde akıllı telefon siber aylaklık düzeylerinin düşük seviyede olduğu ve bazı değişkenler açısından istatistiksel olarak anlamlı farklılaşma tespit edilmiştir. Araştırmanın sonucuna bağlı olarak uygulayıcılara, araştırmacılara, üniversitelerde görev yapan akademik personele çeşitli öneriler yapılmıştır.
References
- Agarwal, R. & Karahanna, E. (2000). Time flies when you're having fun: Cognitive absorption and beliefs about information technology usage. MIS Quarterly, 24(4), 665-694. https://doi.org/10.2307/3250951.
- Aktaş, H. & Yılmaz, N. (2017). Üniversite gençlerinin yalnızlık ve utangaçlık unsurları açısından akıllı telefon bağımlılığı. International Journal of Social Sciences and Education Research, 3(1), 85-100.
- Akyürek, M. İ. (2020). Lise öğrencilerinin akıllı telefon kullanımı ve bağımlılığı. Turkish Journal of Educational Studies, 7(2), 42-63. DOI: 10.33907/turkjes.665046 42-63.
- Arıkan, F. & Özgür, H. (2019). Öğretmen adaylarının siber aylaklık ve bilişsel kapılma düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21(2), 863-885. DOI: 10.26468/trakyasobed.569532.
- Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2020). Eğitimde Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Pegem Akademi, Ankara.
- Chen, K., Chen, J. V., & Yen, D. C. (2011). Dimensions of self-efficacy in the study of smart phone acceptance. Computer Standards & Interfaces, 33(4), 422-431. https://doi.org/10.1016/j.csi.2011.01.003.
- Csikszentmihalyi, M. (1990). Flow: The Psychology of Optimal Experience. New York.
- Çınar, O. & Cinisli, Z. (2018). Beden eğitimi ve spor öğretmenliği bölümü öğrencilerinin siber aylaklık davranışları. Beden Eğitimi ve Spor Araştırmaları Dergisi (BESAD), 10(1), 39-48. DOI: 10.30655/besad.2018.3.
- Dursun, Ö. Ö., & Çuhadar, C. (2015). Sosyal ağ kullanıcılarının bilişsel kapılma düzeyleri. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 17(1), 241-253.
- Fraenkel, J. R., & Wallen, N. E. (2003). Observation and interviewing. How to design and evaluate research in education, 5, 455-463.
- Gezgin, D.M. & Sarsar, F. (2020). Böte bölümünde öğrenim gören öğrencilerin siber aylaklik yapma nedenlerine ait görüşleri: Bir karma yöntem çalışması. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 24(1), 243-256.
- Gökçearslan, Ş., Uluyol, Ç. & Şahin, S. (2018). Smartphone addiction, cyberloafing, stress and social support among university students: A path analysis. Children and Youth Services Review, 91, 47-54. https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2018.05.036.
- Gülnar, M. & Ünsal, H. (2020). Üniversite öğrencilerinin akıllı telefon siber aylaklık durumları Hakkında bir çalışma. Uluslararası Bilim ve Eğitim Dergisi, 3(2), 92-100. DOI: 10.47477/ubed.766531.
- Haug, S., Castro, R. P., Kwon, M., Filler, A., Kowatsch, T. & Schaub, M. P. (2015). Smartphone use and smartphone addiction among young people in Switzerland. Journal of Behavioral Addictions, 4(4), 299-307. DOI: 10.1556/2006.4.2015.037.
- Hayıt, T. & Dönmez, O. (2016). Üniversite öğrencilerinin siber aylaklik profilleriyle bilişsel kapılma düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 5, 146-150.
- Kadı, F. & Öztunç, H. (2015). Üniversite öğrencilerinin aylık harcamaları ile cep telefonu kullanımları arasındaki ilişki üzerine ampirik bir çalışma. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 44, 168-178.
- Karasar, N. (2012). Bilimsel araştırma yöntemleri: Kavramlar, İlkeler, Teknikler. Nobel, Ankara.
- Kırık, A.M. & Altun, E. (2019). Yeni medya ve z kuşağı ilişkisi bağlamında youtube kids uygulamasının içeriksel analizi. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(6), 109–119. http://dx.doi.org/10.18506/anemon.526344.
- Korucu, A. T. & Kara, S. (2019). Öğretmen adaylarının derslerde akıllı telefon siber aylaklık düzeyleri ile sanal ortam yalnızlık düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Bilgi ve İletişim Teknolojileri Dergisi, 1(1), 41-56.
- Lim, V. K. (2002). The IT way of loafing on the job: cyberloafing, neutralizing and organizational justice. Journal of Organizational Behavior, 23, 675-694. DOI: 10.1002/job.161.
- Lim, V.K.G. & Tee, T.J.L. (2021). Online Learning and Academic Cyberloafing. Twenty-fifth Pacific Asia Conference on Information Systems, Dubai, UAE. 1-14.
- Mihelič, K.K., Lim, V.K.G. & Culiberg, B. (2021). Cyberloafng among Gen Z students: the role of norms, moral disengagement, multitasking self efficacy, and psychological outcomes. European Journal of Psychology of Education, 38, 567–585. https://doi.org/10.1007/s10212-022-00617-w.
- Mohammed, A.B. (2018). Selling smartphones to generation Z: Understanding factors ınfluencing the purchasing ıntention of smartphone. International Journal of Applied Engineering Research, 13(6), 3220-3227.
- Parsa, A. F. & Akçora, E.A. (2021). Yeni medyanın postmodern anlatımı dijitografi: Reels videolar. Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, 10(4), 2386-2401. https://doi.org/10.33206/mjss.927331.
- Polat, M. (2018). Derslerde akıllı telefon siber aylaklığı ölçeği (DATSAÖ): Üniversite öğrencileri için bir ölçek uyarlama çalışması. Social Sciences Studies Journal, 4(21), 3114-3127. DOI: 10.26449/sssj.733.
- Seçkin, Z. & Kerse, G. (2017). Üniversite öğrencilerinin sanal kaytarma davranışları ve bu davranışların çeşitli değişkenler açısından incelenmesi: Ampirik bir araştırma. Aksaray Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 9(1), 89-110.
- Şenel, S., Günaydın, S., Sarıtaş, M.T. & Çiğdem, H. (2017). Üniversite Öğrencilerinin Siber Aylaklık Seviyelerini Yordayan Faktörler. Kastamonu Eğitim Dergisi, 27(1), 95-105. DOI: 10.24106/kefdergi.2376.
- Tanrıverdi, Ö. & Karaca, F. (2018). Ergenlerin demografik özelliklerine göre bilişsel kapılma ve siber aylaklık etkinlik düzeylerinin incelenmesi. Addicta: The Turkish Journal on Addiction, 5(2), 285-315. http://dx.doi.org/10.15805/2018.5.2.0052.
- Tellegen, A. & Atkinson, G. (1974). Openness to absorbing and self-altering experiences ("absorption"), a trait related to hypnotic susceptibility. Journal of Abnormal Psychology, 83(3), 268–277. https://doi.org/10.1037/h0036681, 268-277.
- Thomée, S., Härenstam, A. & Hagberg, M. (2011). Mobile phone use and stress, sleep disturbances, and symptoms of depression among young adults - a prospective cohort study. BMC Public Health, 11(66), 1-11. https://doi.org/10.1186/1471-2458-11-66.
- Usluel, Y. K. & Vural, F. K. (2009). Bilişsel kapılma ölçeğinin Türkçeye uyarlama çalışması. Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 42(2), 77-92.
- Webster, J. & Ho, H. (1997). Audience engagement in multimedia presentations. ACM SIGMIS Database, 28(2), 63-77. https://doi.org/10.1145/264701.264706.
- Yazgan, Ç. Ü. & Yıldırım, A. F. (2020). Üniversite gençliğinde internet bağımlılığı ve derslerde siber aylaklık davranışları. Gençlik Araştırmaları Dergisi, 8 (Özel), 5-29.
- Yılmaz, A.B. (2017). Lisansüstü öğrencilerinin siber aylaklık düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi: Karma bir çalışma. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(2), 113-134.
- Yılmaz, R. & Yurdugül, H. (2018). Cyberloafing in IT classrooms: exploring the role of the psycho-social environment in the classroom, attitude to computers and computing courses, motivation and learning strategies. Journal of Computing in Higher Education, 30, 530-552. https://doi.org/10.1007/s12528-018-9184-2.
- Yusufoğlu, Ö. Ş. (2017). Boş zaman faaliyeti olarak akıllı telefonlar ve sosyal yaşam üzerine etkileri: Üniversite öğrencileri üzerine bir araştırma. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 6(5), 2414-2434.