Multidimensional Adolescent Assessment Scale (MAAS) is a measurement tool for evaluation of the intensity of individual and social problems in adolescence and youth period. This scale include 16 sub-factor which demonstrate to the functionality of indivual life such as depression, self-esteem, mother problems, father problems, stress, friend problems, school problems, agression, family problems, suicide, guilt, confused thinking, disturbing thoughts, memory loss, alchol abuse, drug abuse. Scale is designed to make a comprehensive assessment of a number of practitioners from different fields of science and simplify the process of diagnosis and be able to plan targeted interventions. This study aimed to determine the validity and reliability of MAAS for Turkey. To check the structure validity of the scale was applied Confirmatory Factor Analysis, 16 subscales is configured to make independent measurement.Items with factor loadings less than 0,30 was not included in scale. It is found in the research that Cronbach Alpha Values have changed betweeen 0,75 and 0,95 obtain from all sub-factors of MAAS. This study showed that the scale was found to be applicable in Turkey; it is determined to be valid and reliable of MAAS for Turkish Society
Adolescence Youth Multidimensional adolescent assessment scale (MAAS) Multidimensional assessment tools
Çok Boyutlu Ergen Değerlendirme Ölçeği (ÇBEDÖ) ergenlik/gençlik döneminde
bireysel ve sosyal sorunların şiddetini değerlendirmek için bir ölçme aracıdır.
Bu ölçek bireylerin yaşamlarının işlevselliğini ortaya koyan depresyon; anne,
baba ve aile ile ilgili problemler, stres, arkadaşlar ve okul ile ilgili problemler, saldırganlık,
intihar düşüncesi, suçluluk duygusu, karmaşık düşünme, rahatsız edici
düşünceler, hafıza kaybı, alkol ve madde kullanımı olmak üzere 16 faktörden
oluşmaktadır. Ölçek farklı bilim alanlarından uygulayıcıların kapsamlı bir dizi
değerlendirme yapabilmelerini, tanı ve hedefli müdahale süreçlerini planlayabilmelerini
kolaylaştırmak için tasarlanmıştır. Bu çalışmada ÇBEDÖ’nin Türkiye için
geçerliği ve güvenirliğinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Ölçeğin yapı geçerliliğini
kontrol etmek için Doğrulayıcı Faktör Analizi uygulanmış, 16 alt boyut birbirinden
bağımsız ölçme yapacak şekilde yapılandırılmıştır. Faktör yükü 0,30’dan az
olan maddeler ölçeğe dahil edilmemiştir. Araştırmada ÇBEDÖ’nin tüm alt boyutlarından
elde edilen “Cronbach Alpha” kat sayılarının 0,75 ile 0,95 arasında değiştiği
bulunmuştur. Bu çalışma sonucunda ölçeğin Türkiye’de uygulanabilir olduğu
görülmüş; Çok Boyutlu Ergen Değerlendirme Ölçeği’nin Türk toplumu için geçerli
ve güvenilir olduğu belirlenmiştir.
Anahtar Sözcükler: Ergenlik, Gençlik, Çok boyutlu ergen değerlendirme ölçeği
(ÇBEDÖ), Çok boyutlu ölçme araçları
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Eğitim Ve Toplum Sayı 10 |
Authors | |
Publication Date | May 25, 2015 |
Submission Date | May 25, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 4 Issue: 10 |
Eğitim Bilimleri ve Sosyal Bilimler alanında Türkçe makale yayınlamaktadır. Dergi basılı olarak Türkiye ve yurt dışındaki kütüphanelere ulaşmakta, elektronik nüshası ise pek çok index tarafından taranmaktadır.