Research Article
BibTex RIS Cite

İstanbul ve Valensiya’dan Sınıf Öğretmeni Adaylarının Mesleki Statüye İlişkin Görüşleri: Karşılaştırmalı Bir İnceleme

Year 2025, Volume: 14 Issue: 41, 215 - 246, 30.08.2025

Abstract

Öz:
Bu çalışmada İstanbul (İST) ve Valensiya’dan (VAL) birer üniversitedeki sınıf öğretmeni adaylarının mesleki statüye yönelik görüşleri karşılaştırmalı olarak incelenmektedir. 2023-2024 Güz döneminde yürütülen araştırmanın amacı, farklı kültür ve eğitim sistemlerine sahip iki üniversiteden öğretmen adaylarının, mesleki statünün çeşitli boyutlarına ilişkin görüşlerini değerlendirmek ve bu görüşlerin nasıl farklılaştığını veya benzeştiğini ortaya koymaktır. Çalışma betimleyici ve karşılaştırmalı bir nicel araştırma deseni kullanarak yürütülmüştür. Her iki üniversiteden 19’ar son sınıf öğrencisine yöneltilen bir anketle katılımcıların görüşlerine ulaşılmıştır. Görüş ifadelerinin analizinden elde edilen bulgular, İST öğrencilerinin genellikle öğretmenlik mesleğinin toplumsal olarak değerli olduğu ve yeterince takdir edildiği yönünde olumlu görüşlere sahip olduğunu ortaya koyarken, VAL öğrencilerinin öğretmenliğin toplumdaki prestiji ve ekonomik getirileri konusunda daha az iyimser olduğunu göstermektedir. Ayrıca İST öğrencileri, üniversite eğitiminin kendilerini mesleğe hazırlama konusunda VAL öğrencilerine göre daha fazla memnuniyet ifade etmiştir. Sonuç olarak araştırma, öğretmen eğitimi programlarının, öğretmen adaylarının mesleki algılarını ve hazırbulunuşluklarını şekillendirmede önemli bir rol oynadığını ortaya koymakta ve öğretmenlik mesleğinin sosyo-ekonomik uyumluluğu konusunda iyileştirmeler yapılması gerektiğine işaret etmektedir.
Anahtar sözcükler: Sınıf öğretmenliği, öğretmen adayları, mesleki statü

References

  • Acat, M. B., & Yenilmez, K. (2004). Eğitim fakültesi öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine ilişkin motivasyon düzeyleri. Manas Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(12), 125-139.
  • Adoniou, M. (2013). Preparing teachers-The importance of connecting contexts in teacher education. Australian Journal of Teacher Education (Online), 38(8), 47-60.
  • Akhan, O., Dolmacı, A., & Altıntaş, S. (2019). Son sınıf öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik hazırbulunuşluk düzeylerinin belirlenmesi. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 6(1), 55-64.
  • Akkari, A., & Loomis, C. (2012). Introduction—Opening educational systems to cultural diversity: International and comparative perspectives. PROSPECTS, 42(2), 137–145. https://doi.org/10.1007/s11125-012-9234-x.
  • Alles, M., Apel, J., Seidel, T., & Stürmer, K. (2019). How candidate teachers experience coherence in university education and teacher induction: The influence of perceived professional preparation at university and support during teacher induction. Vocations and Learning, 12, 87-112.
  • Altıntaş, S. (2014). Sınıf öğretmeni adaylarının öğretmenlik uygulaması üzerine görüşleri (Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi). Journal of Turkish Studies, 9(Volume 9 Issue 8), 197–197. https://doi.org/10.7827/TurkishStudies.7124.
  • Aquise, R. C., & Gallegos, W. L. A. (2018). Preferencias profesionales y rendimiento académico en estudiantes de matemáticas de la Universidad Nacional de San Agustín de Arequipa (Perú). Educación, 24(2), 131-140.
  • Antypas, G. (2022). Education in universities - teacher training as a quality factor. European Journal of Education Studies, 9(10). https://doi.org/10.46827/ejes.v9i10.4502.
  • Archer, M. (2013). Social Origins of Educational Systems. Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203584002. Arık, N., & Seyhan, B. (2016). Üniversite Öğrencilerinin Kariyer Planlamasında Teknoloji Bilgisi ve Gelecek Beklentilerinin Rolü. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 5(24659), 2218–2231. https://doi.org/10.15869/itobiad.260261.
  • Arista, L. C. G., Dzulfikri, D., Mistar, J., & Mustofa, M. (2022). Pre-service teachers’ perception of their competence and their readiness for teaching profession. English Education Journal, 13(2), 202–215. https://doi.org/10.24815/eej.v13i2.24631.
  • Aslan, M., & Bakir, A. A. (2017). Evaluation of Prospective Teachers in Terms of Academic Self-Efficacy and Professional Competence. European Journal of Educational Research, volume–6–2017(volume6-issue4), 553–563. https://doi.org/10.12973/eu-jer.6.4.553.
  • Aşkar, P., & Umay, A. (2001). İlköğretim matematik öğretmenliği öğrencilerinin bilgisayarla ilgili öz-yeterlik algısı. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(21), 1–8. https://dergipark.org.tr/tr/pub/hunefd/issue/7817/102679.
  • Atabey, D. (2021). The predictive role of professional concern and quality of university life on attitudes toward teaching profession. Participatory Educational Research, 8(2), 373-390.
  • Aydın, I., Demir, T. G., & Erdemli, O. (2015). Teacher’s Views Regarding the Social Status of the Teaching Profession. The Anthropologist, 22(2), 146–156. https://doi.org/10.1080/09720073.2015.11891865.
  • Aydın, R., & Sağlam, G. (2012). Öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarının belirlenmesi (Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Örneği). Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 10(2), 257-294.
  • Aydoğmuş, M. (2016). Sınıf öğretmeni Adaylarının öğretmen Olmak İstememelerinin Nedenleri. Journal of International Social Research, 9(47), 587–587. https://doi.org/10.17719/jisr.2016.1404.
  • Babbie, E. (2016). The Practice of Social Research, Fourteenth Edition. Teaching Sociology, 593. https://search.worldcat.org/title/990287535.
  • Balyer, A. (2017). Pre-service teachers’ perceptions of their competency for the teaching profession. Cumhuriyet International Journal of Education, 6(2), 230-248.
  • Baştürk, S. (2015). Öğretmen adaylarının görüşleri bağlamında sınıf öğretmenliği programı. The Journal of International Educational Sciences, 2(2), 34–34. https://doi.org/10.16991/INESJOURNAL.9.
  • Baxter, P., & Jack, S. (2008). Qualitative Case Study Methodology: Study Design and Implementation for Novice Researchers. The Qualitative Report, 13(4), 544–559. https://doi.org/10.46743/2160-3715/2008.1573.
  • Bektaş, M., Ayvaz Can, A., & Çalıkoğlu, E. (2019). Sınıf öğretmeni Adaylarının Mesleki Beceri öğretmen Yeterliklerinin İncelenmesi. Trakya Eğitim Dergisi, 9(4), 771–790. https://doi.org/10.24315/tred.526533. Bergmark, U., Lundström, S., Manderstedt, L., & Palo, A. (2018). Why become a teacher? Student teachers’ perceptions of the teaching profession and motives for career choice. European Journal of Teacher Education, 41(3), 266–281. https://doi.org/10.1080/02619768.2018.1448784.
  • Bonanzinga, V., Casasso, F., Fissore, C., Fradiante, V., & Marchisio, M. (2022, July 19). University Training for Future Primary School Teachers on Automatic Formative Assessment. Proceedings of the 16th International Conference on E-Learning (EL 2022). https://doi.org/10.33965/EL2022_202203L015.
  • Bricheno P., & Thornton, M. (2002). Staff Gender Balance in Primary Schools. Research in education, 68(1), 57-63. https://doi.org/10.7227/RIE.68.6.
  • Budak, Y., & Kula, S. S. (2017). Sınıf öğretmeni adaylarının öğretmenlik mesleğine ilişkin algıları. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(2), 311-329.
  • Caballero, C. L., & Walker, A. (2010). Work readiness in graduate recruitment and selection: A review of current assessment methods. Journal of Teaching and Learning for Graduate Employability, 1(1), 13–25. https://doi.org/10.3316/INFORMIT.211681944499873.
  • Campiolo, M. R. F. (2016). Professional Image and Client Perception. Medical Office Management, 137–145. https://doi.org/10.1007/978-3-319-13887-9_10.
  • Carroll, D., Parasnis, J., & Tani, M. (2019). Teaching, Gender and Labour Market Incentives, IZA Discussion Papers, No. 12027, Institute of Labor Economics (IZA), Bonn.
  • Creswell, J. W. (2014). Research Design: Qualitative, Quantitative and Mixed Methods Approaches (4th ed.). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Cubas, V. R., & Zapata, L. S. (2011). Influencia de los hábitos de estudio en la elección de carreras profesionales en alumnos del cuarto y quinto grado de secundaria. Apuntes de Ciencia & Sociedad, 1(2).
  • Çakmak, M. (2011). Changing roles of teachers: Prospective teachers’ thoughts. Eğitim ve Bilim, 36(159), 14.
  • Çelik, Ö., Yorulmaz, A., & Çokçalışkan, H. (2019). öğretmen Genel Yeterlikleri Açısından sınıf öğretmenleri ve öğretmen Adaylarının Kendilerini Değerlendirmeleri. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 20, 203–215. https://doi.org/10.17494/ogusbd.548342.
  • Çermik, H., & Şahin, B. D. A. (2010). Sınıf öğretmenliği öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğini tercih sebepleri. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(28), 201-212.
  • Çermik, H., Şahin, A., & Doğan, B. (2017). Sınıf öğretmen Adaylarının Meslek Tercih Algıları: Değişimin Boylamsal Çözümlemesi Pre-Service Classroom Teachers’ Career Choice Perceptions: A Longitudinal Analysis of Change. Journal of Education, 32(3), 643–658. https://doi.org/10.16986/HUJE.2016018402.
  • Çoban, A. (2023). Eğitim Kurumlarında Görevli öğretmenlerin Mesleki Statüsü ve Kaygı Kaynaklarının Problematik İncelemesi. Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi. https://doi.org/10.52096/usbd.7.29.17
  • Darling-Hammond, L., & Bransford, J. (Eds.). (2005). Preparing teachers for a changing world: What teachers should learn and be able to do. John Wiley & Sons.
  • Davies, G., & Hughes, S. (2018). Why I chose to become a teacher and why I might choose not to become one: a survey of student teachers’ perceptions of teaching as a career. Teacher Education Advancement Network Journal, 10(1), 10-19.
  • Davis, I., & Hay, S. (2018). Primary masculinities: how male teachers are regarded as employees within primary education–a global systematic literature review. Sex Education, 18(3), 280-292.
  • Deliveli, K. (2020). Sınıf öğretmeni Adaylarının öğretmenlik Mesleği Konusundaki Görüşleri ve Geleceğe Yönelik Beklentileri. Pamukkale University Journal of Education. https://doi.org/10.9779/pauefd.774418.
  • Dilci, T., & Yıldız, H. (2012). Öğretmen Adaylarının Mesleki Yeterliklerine İlişkin İnançları. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 7(1), 245–265. https://dergipark.org.tr/tr/pub/gopsbad/issue/48560/616629.
  • Dillon, J. J. (2019). So Many Girls…So Few Princes. In Inside Today’s Elementary Schools (pp. 11–25). Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-030-23347-1_2. dos Santos, A. C., Canever, C. F., & Frotta, P. R. D. O. (2013). A influência do gênero na escolha profissional de pré-vestibulandos: estudo de caso na cidade de Criciúma/SC. Travessias, 5(2), e5741-e5741.
  • Duffin, C. (2005). Wider career choices for younger women dent the appeal of nursing. Nursing Standard, 19(30), 5–5. https://doi.org/10.7748/ns.19.30.5.s6.
  • Durmuş, M. (2015). Sınıf öğretmeni Adaylarının öğretmenlik Mesleğine Karşı Tutumlarının İncelenmesi. The Journal of Turk-Islam World Social Studies, 2(2), 365–365. https://doi.org/10.16989/TIDSAD.20.
  • Durmuşçelebi, M., Yıldız, N., & Saygı, E. (2017). Öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumlarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. OPUS-Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 7(2).
  • Ercan Özaydın, T., Çavaş, P., & Arslan Cansever, B. (2017). Sınıf öğretmeni Adaylarının Özyeterlik İnançlarının Değerlendirilmesi. Ege Eğitim Dergisi, 1–1. https://doi.org/10.12984/egeefd.307303.
  • Erdem, A. R., & Gözel, E. (2019). Sınıf öğretmeni adaylarının öğretmenlik mesleğine ilişkin motivasyon düzeyleri. The Journal of Academic Social Science, 2(2), 49-60.
  • Eren, A. (2012). Prospective Teachers’ Interest in Teaching, Professional Plans about Teaching and Career Choice Satisfaction: A Relevant Framework? Australian Journal of Education, 56(3), 303–318. https://doi.org/10.1177/000494411205600308.
  • Ergen, Y. (2014). Sınıf öğretmeni Adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarının nedenlerinin incelenmesi (Bayburt Eğitim Fakültesi Örneği). Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(1), 62-74.
  • Fershtman, C., & Weiss, Y. (1993). Social status, culture and economic performance. The Economic Journal, 103(419), 946–959. https://doi.org/10.2307/2234712.
  • Flores, M. A. (2022). Exploring variations in teacher education. European Journal of Teacher Education, https://doi.org/10.1080/02619768.2022.2088142.
  • Flores, M. A., & Moreira, M. A. (2023). Consolidated and research-based knowledge initial teacher education: Present and future scenarios in portugal. Içinde Y. Wang, G. Halász, A. Guberman, A. Baghdady, & O. Mcdossi (Ed.), Research, Policymaking, and Innovation (ss. 303-316). Springer Nature Singapore. https://doi.org/10.1007/978-981-19-4349-2_15
  • Flower, F. J. (2014). Survey Research Methods (Applied Social Research Methods). SAGE Publication, 171, 75–246.
  • Fuller, C., Goodwyn, A., & Francis-Brophy, E. (2013). Advanced skills teachers: professional identity and status. Teachers and Teaching, 19(4), 463–474. https://doi.org/10.1080/13540602.2013.770228.
  • Girgin, D., & Akcanca, N. (2022). The Readiness of Primary and Preschool Pre-Service Teachers’ for Teaching Profession in Turkey: A Mixed Methods Research. International Journal of Contemporary Educational Research, 8(2), 98–117. https://doi.org/10.33200/ijcer.750217.
  • Gonzalo-Angulo, J. A., Garvey, A. M., & Parte, L. (2018). Perceptions of true and fair view: Effects of professional status and maturity. In Modeling, Dynamics, Optimization and Bioeconomics III: DGS IV, Madrid, Spain, June 2016, and Bioeconomy VIII, Berkeley, USA, April 2015–Selected Contributions IV (pp. 159-186). Springer International Publishing.
  • Greenwood, E. (1957). Attributes of a Profession. Work, 2(3), 45–55. https://about.jstor.org/terms. Gun, E. S. (2012). Attitudes of Primary School Teacher Candidates Towards the Teaching Profession. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 46. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2012.05.590.
  • Halse, C. M., & Baumgart, N. L. (2000). Cross cultural perspectives of teachers: a study in three countries. International Journal of Intercultural Relations, 24(4), 455–475. https://doi.org/10.1016/S0147-1767(00)00012-2. Hargreaves, L., & Flutter, J. (2019). The Status of Teachers. Oxford Research Encyclopedia of Education. https://doi.org/10.1093/ACREFORE/9780190264093.013.288.
  • Hayes, D. (2009). Encyclopedia of primary education. David Fulton Publishers.
  • Healey, J. F., & Donoghue, C. (2021). Statistics: A tool for social research and data analysis. Cengage Learning.
  • Heckel, R. V., & Shumaker, D. M. (2007). Kids of character: A guide to promoting moral development. Bloomsbury Publishing USA.
  • Hofstede, G. H. (1984). Culture’s consequences. Sage Publications. Hoyle, E. (2001). Teaching. Educational Management & Administration, 29(2), 139–152. https://doi.org/10.1177/0263211X010292001.
  • Huberman, M. (1996). Focus on research: Moving mainstream: Taking a closer look at teacher research. Language Arts, 73(2), 124-140.
  • Ibáñez López, F. J., Ponce Gea, A. I., Pedreño Plana, M., & Sánchez Martín, M. (2023). Manual de supervivencia básico para los análisis estadísticos descriptivos. Espiral. Cuadernos del profesorado.
  • Ingersoll, R.M., & Perda, D. (2011). The Status of Teaching as a Profession. Schools and Society: a Sociological Approach to Education. Pine Forge Press.
  • Jackson, L. (2016). Globalization and Education. Oxford Research Encyclopedia of Education. Oxford University Press. https://doi.org/10.1093/acrefore/9780190264093.013.52.
  • Joeng, J. R., Lee, J. (2022). The Relationship between Subjective Socioeconomic Status, Age and Perception of Justice: Focusing on the Moderation Effect of Age. https://doi.org/10.20406/kjcs.2022.5.28.2.219.
  • Kang, M., & Cavanagh, M. (2018). Classroom Ready? Pre-Service Teachers’ Self-Efficacy for Their First Professional Experience Placement. Australian Journal of Teacher Education, 43(7), 134–151. https://doi.org/10.14221/ajte.2018v43n7.8.
  • Karakoyunlu, B. (2024). Öğretmenlik Mesleğinin İtibarı: Fenomenolojik Bir Araştırma. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 13(3), 1674-1695.
  • Mbalilaki, C., & Onyango, D. O. (2021). Factors contributing to female teachers underrepresentation in schools Leadership: A case of Sumbawanga, Tanzania. East African Journal of Education and Social Sciences (EAJESS), 3(2), 120-129.
  • Klassen, R. M., Usher, E. L., & Bong, M. (2010). Teachers’ Collective Efficacy, Job Satisfaction, and Job Stress in Cross-Cultural Context. The Journal of Experimental Education, 78(4), 464–486. https://doi.org/10.1080/00220970903292975.
  • Koç, E. S. (2014). Sınıf öğretmeni adaylarının öğretmen ve öğretmenlik mesleği kavramlarına ilişkin metaforik algıları. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1), 47-72.
  • Korkmaz, H., & Keçik, İ. (2024). Pre-Service English Language Teacher Readiness Before and After a Practicum Interrupted by the Pandemic. Manisa Celal Bayar Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(1), 111-128.
  • Lindsey, J. (2004). Culture’s Role in Teacher Identity: Prompting Teachers to Explore Their Cultural Background. Action in Teacher Education, 25(4), 9–13. https://doi.org/10.1080/01626620.2004.10648291.
  • LOMLOE. (2020). Ley Organica 3/2020, de 29 de diciembre, por la que se modifica la Ley Organica 2/2006, de 3 de mayo, de Educacion (BOE de 30/12/2020). https://documentos.anpe.es/ANPE_LOMLOE/6/ adresinden 03.04.2024 tarihinde erişildi.
  • Lourenço, M. (2018). Global, international and intercultural education: three contemporary approaches to teaching and learning. On the Horizon, 26(2), 61–71. https://doi.org/10.1108/OTH-06-2018-095/FULL/PDF.
  • Lule Mert, E. (2016). An Assessment on Self-Efficacy of Candidate Turkish and Primary School Teachers for Teaching Profession. Eurasian Journal of Educational Research, 16(65), 1–35. https://doi.org/10.14689/ejer.2016.65.04.
  • Mahiroğulları, A. (2005). Küreselleşmenin kültürel değerler üzerine etkisi. Journal of Social Policy Conferences (No. 50, pp. 1275-1288). İstanbul Üniversitesi.
  • Martin, S., Meyer, J., Jones, R. C., Nelson, L., & Ting, L. (2010, October). Perceptions of professionalism among individuals in the child care field. Child & youth care forum (Vol. 39, pp. 341-349). Springer US.
  • Martínez, M. V. (2019). La feminización de la enseñanza en España:¿ un objeto de estudio obsoleto?. Índice: Revista de Estadística y Sociedad, (73), 28-31.
  • Masadeh, T. S. (2022). Attitudes of Prospective EFL Teachers toward Teaching Profession. IJELTAL (Indonesian Journal of English Language Teaching and Applied Linguistics), 6(2), 327. https://doi.org/10.21093/ijeltal.v6i2.1120.
  • Matell, M. S., & Jacoby, J. (1972). Is there an optimal number of alternatives for Likert-scale items? Effects of testing time and scale properties. Journal of Applied Psychology, 56(6), 506–509. https://doi.org/10.1037/h0033601
  • McDowell, J., & Klattenberg, R. (2019). Does gender matter? A cross-national investigation of primary class-room discipline. Gender and Education, 31(8), 947-965.
  • McNamara, J. F. (1993). Ethical Guidelines in Survey Research. International Journal of Educational Reform, 2(1), 96–101. https://doi.org/10.1177/105678799300200114/ASSET/105678799300200114.FP.PNG_V03. Merton, R. K. (1960). The search for professional status: Sources, costs, and consequences. The American Journal of Nursing, 662-664.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2014). Milli Eğitim Bakanlığı Okul Öncesi Eğitim ve İlköğretim Kurumları Yönetmeliği. https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuat?MevzuatNo=19942&MevzuatTur=7&MevzuatTertip=5 adresinden 01.04.2024 tarihinde erişildi.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2017). Öğretmenlik Mesleği Genel Yeterlikleri. https://oygm.meb.gov.tr/dosyalar/StPrg/Ogretmenlik_Meslegi_Genel_Yeterlikleri.pdf adresinden 01.04.2024 tarihinde erişildi.
  • Milner, H. R. (2002). A case study of an experienced English teacher’s self-efficacy and persistence through “crisis” situations: Theoretical and practical considerations. The High School Journal, 86(1), 28-35.
  • Mockler, N. (2011). Beyond “what works”: Understanding teacher identity as a practical and political tool. Teachers and Teaching: Theory and Practice, 17(5), 517–528. https://doi.org/10.1080/13540602.2011.602059.
  • Mouer, E. K. (2019). Women in teaching. In Women in Changing Japan (pp. 157-190). Routledge.
  • Naaman, S. (2022). The education reform: a teachers’ perspective. Proceedings of the International Management Conference, https://doi.org/10.24818/imc/2021/02.06.
  • Nath, C., Schmidt, R., & Gunel, E. (2006). Perceptions of professionalism vary most with educational rank and age. Journal of dental education, 70(8), 825-834.
  • OECD. (2022). Why is the gender ratio of teachers imbalanced?. OECD. https://www.oecd-ilibrary.org/docserver/8fea2729-en.pdf? expires=1714626032&id=id&accname=guest&checksum=8616F2BFE8A1E9B6DD9EA8BDCFBCC37C adresinden 12.02.2024 tarihinde erişildi.
  • OECD. (2023). Teaching for the Future. OECD. https://doi.org/10.1787/d6b3d234-en.
  • Oshodi, O. S., Aigbavboa, C., Babatunde, O. K., & Arijeloye, B. T. (2020). Apprenticeship: A Narrative Review of Factors Influencing Career Choice of Young People. In The Construction Industry in the Fourth Industrial Revolution (pp. 90–99). Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-030-26528-1_10.
  • Özbek, R., Kahyaoğlu, M., & Özgen, N. (2007). Öğretmen adaylarinin öğretmenlik mesleğine yönelik görüşlerinin değerlendirilmesi. Sosyal Bilimler Dergisi, 9(2), 221-232.
  • Özdemir, S. M. (2008). Sınıf öğretmeni Adaylarının Öğretim Sürecine İlişkin Öz-Yeterlik İnançlarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 54(54).
  • Özkale, U. S. (2016). Öğretmenlik mesleğinin toplumdaki statü ve saygınlığının azalmasının nedenleri ve çözüm önerileri (Azize Abdulkadir Hamamcıoğlu Ortaokulu örneği). Zirve Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Gaziantep.
  • Özpolat, V. (2010). Toplumsal değişime dinamiklerinin eğitim ve öğretmenlik mesleği üzerindeki etkileri. Değerler Eğitimi Dergisi, 8(20), 147-167.
  • Parlar, H. (2021). Toplumsal Statü ve Algı Açısından öğretmenlik Mesleğinin İncelenmesi. Academic Platform Journal of Education and Change. https://www.academia.edu/50862213/Toplumsal_Stat%C3%BC_ve_Alg%C4%B1_A%C3%A7%C4%B1s%C4%B1ndan_%C3%96%C4%9Fretmenlik_Mesle%C4%9Finin_%C4%B0ncelenmesi.
  • Parsons, T. (2013). The Social System. Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203992951. Pedró, F. (2006). Un diagnóstico de la situación del profesorado en España desde una perspectiva comparativa. Revista de Educación, 340(2), 243-264.
  • Pehlivan, K. B. (2008). Sınıf öğretmeni adaylarının sosyo-kültürel özellikleri ve öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları üzerine bir çalışma. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(2), 107-122.
  • Pişkin, Z., & Parlar, H. (2021). Toplumsal statü ve algı açısından öğretmenlik mesleğinin incelenmesi. Akademik Platform Eğitim ve Değişim Dergisi, 4(1), 1-28.
  • Reis Monteiro, A., & Monteiro, A. R. (2015). Teaching as a Profession. The Teaching Profession: present and future, 61-100.
  • Revilla, M. A., Saris, W. E., & Krosnick, J. A. (2013). Choosing the Number of Categories in Agree–Disagree Scales. Sociological Methods & Research, 43(1), 73-97. https://doi.org/10.1177/0049124113509605
  • Saha, L. J., & Dworkin, A. G. (Eds.). (2009). International handbook of research on teachers and teaching (Vol. 21). Springer Science & Business Media.
  • Sahlberg, P. (2014). Finnish lessons 2.0: What can the world learn from educational change in Finland?. Teachers College Press.
  • Sánchez, C. T., de Castro, Mª G. A., & Girado, V. D. (2021). Spain: Overview of Education System. In PIRLS 2021 Encyclopedia. IEA TIMMS & PIRLS International Study Center. https://www.educacionfpydeportes.gob.es/dam/jcr:03a87481-f56e-4cd9-b750-0f4d62586cd2/spain.pdf adresinden 11.05.2024 tarihinde erişildi.
  • Santos, E. C. P. (2019). Discursos e representaçao da profissao professor como atividade feminina nas capas da revista nova escola. Travessias, 3(2).
  • Schleicher, A. (2018). Insights and Interpretations TALIS 2018 Teaching and Learning International Survey. OECD.
  • Sefton-Green, J. (2011). Cultural studies and education. Cultural Studies, 25(1), 55–70. https://doi.org/10.1080/09502386.2011.534581.
  • Serin, M. K., Güneş, A. M., & Değirmenci, H. (2015). Sınıf öğretmenliği bölümü öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları ile mesleğe yönelik kaygı düzeyleri arasındaki ilişki. Cumhuriyet International Journal of Education, 4(1).
  • Skutil, M. (2022). Preparation for the profession from the perspective of primary education teachers. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. https://doi.org/10.33711/yyuefd.1134812.
  • Slay Ferraro, H., Prussia, G., & Mehrotra, S. (2018). The impact of age norms on career transition intentions. Career Development International, 23(2), 212–229. https://doi.org/10.1108/CDI-06-2017-0110.
  • Smith, J. A. (2024). Qualitative psychology : a practical guide to research methods. SAGE Publications.
  • Soylu, A., & Esen, Y. (2022). Öğretmenlik meslek seçimi ve meslek kimliğinin kurulumunda toplumsal cinsiyetin rolü. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(3), 1104-1123.
  • Sökmen, Y., & Sarıkaya, İ. (2022). Prospective primary school teachers change in attitudes and anxiety profiles during their preparation program. Journal of Pedagogical Research, 6(1), 18–39. https://doi.org/10.33902/JPR.2022175399.
  • Sönmez, E., & Cemaloğlu, N. (2017). İlköğretim Okulu öğretmenlerinin Mesleki İmaj Algısı İle Örgütsel Vatandaşlık Davranışları Arasındaki İlişki. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(4), 2117–2141.
  • Straková, Z. (2015). The perception of readiness for teaching profession: a case of pre-service trainees. Journal of language and cultural education, 3(1), 32-42.
  • Stromquist, N. P. (2018). The global status of teachers and the teaching profession. Education International.
  • Suarez, V., & McGrath, J. (2022). Teacher professional identity: How to develop and support it in times of change. OECD education working papers, (267), 0_1-45.
  • Sunar, L. (2020). Türkiye’de mesleki itibar: dönüşen çalışma hayatı ve mesleklerin sosyal konumu. Journal of Economy Culture and Society, (Özel Sayı 1/Supplement 1), 29-58.
  • Svensson, L. G. (2006). Professional occupations and status: A sociological study of professional occupations, status and trust. European Sociological Association.
  • Swift, H. J., Drury, L., & Lamont, R. A. (2016). The perception of ageing and age discrimination. British Medical Association.
  • Takayama, K. (2020). Towards a new articulation of comparative educations: cross-culturalising research imaginations. Comparative Education, 54(1), 77-93, DOI: 10.1080/03050068.2017.1401303
  • Tanel, R., Şengören, S. K., & Tanel, Z. (2007). Fizik öğretmen Adaylarının öğretmenlik Mesleğine İlişkin. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(22), 1-9.
  • Tarman, B. (2012). Prospective Teachers’ Beliefs and Perceptions about Teaching as a Profession. Educational Sciences: Theory and Practice, 12(3), 1964–1973.
  • Teneva, M., & Zhelyazkova, Z. (2021). Factors influencing the choice of the social profession ’teacher’. Proceedings of CBU in Social Sciences, 2, 343-350.
  • Tezcan, M. (1998). Küreselleşmenin eğitimsel boyutu. Eğitim ve Bilim, 22(108). Todorov, I. D., & Navarro, M. G. (2014). Evolución del personal docente en el aula. EHQUIDAD. Revista Internacional de Políticas de Bienestar y Trabajo Social, (2), 91-110.
  • Tschannen-Moran, M., & Hoy, A. W. (2001). Teacher efficacy: capturing an elusive construct. Teaching and Teacher Education, 17(7), 783–805. https://doi.org/10.1016/S0742-051X(01)00036-1.
  • Turan, B. (2007). Öğretmenlerin çalışma statülerine göre yeterliklerinin incelenip, öğretmenlik kariyer basamaklarında yükselmelerinin değerlendirilmesi (Yüksek Lisans Tezi), Gaziosmanpaşa Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Tümkaya, S., & Çavuşoğlu, İ. (2010). Sınıf öğretmenliği son sınıf öğretmen adaylarının tükenmişlik düzeylerinin incelenmesi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19(2), 468-481.
  • Tüzel İşeri, E., Kahraman, H., & Karadağ, N. (2019). Sınıf öğretmeni Adaylarının öğretmenlik Mesleğine İlişkin Tutumları. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 1–1. https://doi.org/10.26466/opus.567283. Uğurlu, C. T., & Polat, S. (2011). Sınıf öğretmenliği öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumları. Sosyal Bilimler Dergisi/Journal of Social Sciences, 35(1).
  • Ünsal, S. (2018). Türkiye’de öğretmenlik Mesleğinin Statüsüne İlişkin Bir Pareto Analizi. Sakarya University Journal of Education, 8(2), 111–130. https://doi.org/10.19126/SUJE.379040.
  • Wake, D., & Bunn, G. (2016). Teacher candidate dispositions: Perspectives of professional expectations. The Teacher Educator, 51(1), 33-54.
  • Wright, K. B. (2005). Researching internet-based populations: Advantages and disadvantages of online survey research, online questionnaire authoring software packages, and web survey services. Journal of Computer-Mediated Communication, 10(3). https://doi.org/10.1111/J.1083-6101.2005.TB00259.X/4614509.
  • Yan, Y. (2024). Bibliometric Review of Teacher Professional Identity Scholarship Over Two Decades. SAGE Open, 14(2). https://doi.org/10.1177/21582440241241173
  • Yaşar Ekici, F. (2014). Öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi (İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi örneği). Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi/The Journal of International Social Research.
  • Yenen, E. T., & Durmaz, A. (2019). Öğretmen Adaylarının öğretmenlik Mesleğine Yönelik Hazırbulunuşluk Düzeylerinin İncelenmesi. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 1–1. https://doi.org/10.26466/opus.594671.
  • Yerkebulan, D., Botagul, T., Nurgul, N., Aisulu, S., & Aigul, S. (2022). Formation of University students’ interest in the teaching profession. Cypriot Journal of Educational Sciences, 17(8), 2927–2937. https://doi.org/10.18844/cjes.v17i8.7906.
  • Yıldırım, N. (2015). Professional Readiness Level of Candidate Teachers: A Qualitative Evaluation. Journal of Education and Training Studies, 4(3). https://doi.org/10.11114/jets.v4i3.1232.
  • Yolcu, M. A., & Kıngır, S. (2021). Sınıf öğretmeni adaylarının mesleki kimlik algılarının incelenmesi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(2), 778-812.
  • Yükseköğretim Kurulu. (2007). Öğretmen Yetiştirme ve Eğitim Fakülteleri. https://www.yok.gov.tr/Documents/Yayinlar/Yayinlarimiz/ogretmen-yetistirme-ve-egitim-fakulteleri.pdf adresinden 11.02.2024 tarihinde erişildi.
  • Yükseköğretim Kurulu. (2019). Sınıf öğretmenliği Lisans Programı. https://www.yok.gov.tr/Documents/Kurumsal/egitim_ogretim_dairesi/Yeni-Ogretmen-Yetistirme-Lisans-Programlari/Sinif_Ogretmenligi_Lisans_Programi09042019.pdf adresinden 14.01.2024 tarihinde erişildi.
  • Yükseköğretim Kurulu. (2023). YÖK Atlas - Sınıf Öğretmenliği Programı Bulunan Tüm Üniversiteler. https://yokatlas.yok.gov.tr/lisans-bolum.php?b=10183 adresinden 14.01.2024 tarihinde erişildi.
  • Zeichner, K. M., Darling-Hammond, L., Berman, A. I., Dong, D., & Sykes, G. (2024). Evaluating and Improving Teacher Preparation Programs. Consensus Report. National Academy of Education.
  • Zheleznaya, A., & Zheleznyy, G. (2021). Gender features of the choice of career orientations in school children. ASJ, 1(47), 35-40.
There are 144 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Computing Education
Journal Section Sayı
Authors

Ogün Çakır 0000-0003-4423-4821

Publication Date August 30, 2025
Submission Date June 22, 2024
Acceptance Date July 9, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 14 Issue: 41

Cite

APA Çakır, O. (2025). İstanbul ve Valensiya’dan Sınıf Öğretmeni Adaylarının Mesleki Statüye İlişkin Görüşleri: Karşılaştırmalı Bir İnceleme. 21. Yüzyılda Eğitim Ve Toplum, 14(41), 215-246.

It publishes articles in Turkish in the fields of Educational Sciences and Social Sciences. The journal reaches libraries in Türkiye and abroad in printed form, and its electronic copy is scanned by many indexes.