Yaşam doyumu, bireyin kendisinin belirlediği kriterler doğrultusunda yaşamının genel bir değerlendirmesi olarak tanımlanabilir. Yaşam doyumu, bir kişinin beklentilerini, sahip olduklarıyla karşılaştırarak elde ettiği durum ya da sonuç, hayata dair inanç ve değerlendirmelerinin toplamı veya kişinin kendi hayatı hakkındaki total durumu olarak ifade edilebilir. Yaşam doyumu, bireyin arzuları ile bireyin mevcut durumu arasındaki farktır. Bir bireyin yaşam doyumu incelenirken yaşamının somut yönleri ele alınır, olumsuza karşı olumlu durumlar tartılır ve genel memnuniyetle ilgili bir yargıya varılır. Yaşam doyumu seviyesi yüksek olan kişiler, yaşam doyumu seviyesi düşük olanlara göre daha mutlu bir yaşam sürmektedir. Sağlık durumu, çalışma yaşamı, alınan gelir miktarı, psikolojik durum, eğitim düzeyi, sosyal çevre, din, maneviyat, sosyal statü, refah koşulları, hükümet politikaları vb. faktörler yaşam doyumunu etkiler. Yaşam memnuniyeti zamanla azalırsa, sosyo-politik düzeni bozabilir. Bu çalışmanın amacı; ilkokullarda görevli sınıf öğretmenlerinin yaşam doyumuna ilişkin algılarının nasıl bir dağılım gösterdiğini ve bazı değişkenler açısından algılar arasında anlamlı bir fark olup olmadığını ortaya çıkartmaktır. Çalışmanın örneklemi, Mardin İli merkez ve bağlı ilçelerden random yöntemi ile seçilen 542 öğretmenden meydana gelmektedir. “Yaşam Doyumu Ölçeği” kullanılarak verilerin elde edildiği çalışmada varılan bazı önemli bulgular şunlardır: (1) Öğretmenlerin algılarının ortalamasının ölçek bazında “orta düzeyde katılıyorum” seviyesinde olduğu, (2) Öğretmenlerin öğrenim durumuna, cinsiyete, medeni duruma, mesleki kıdeme ve okulun bulunduğu yerleşim yerine ilişkin algıları arasındaki farkın anlamlı olduğu saptanmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | September 10, 2022 |
Publication Date | December 31, 2022 |
Submission Date | August 20, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 13 Issue: 26 |