This study aimed to identify the differences in visual reading skills between gifted students and those with typical development and to examine whether these differences vary based on factors such as gender, grade level, parental education, social media use (daily), digital gaming duration (daily), and reading time (daily). A quantitative research design employing a survey model was utilized, and data were collected from 143 typically developing students and 106 gifted students enrolled in the 2024-2025 academic year. The study employed purposive sampling. Data were obtained using the "Visual Reading Skills Achievement Test," developed by the researchers with contributions from field experts. The data were analyzed using IBM SPSS 26 software, employing statistical methods such as t-tests and ANOVA. The findings indicated that gifted students' scores on the visual reading skills achievement test significantly differed from those of their typically developing peers. Additionally, the test results of gifted students showed significant differences based on gender, grade level, and daily reading time. The comparison of test scores between typically developing and gifted students was conducted to assess variations across different variables. Overall, the results align with the existing literature and suggest that visual reading skills are influenced by multiple factors.
Bu çalışmada, özel yetenekli öğrencilerle normal/tipik gelişim gösteren öğrencilerin görsel okuma becerilerindeki farklılıkların belirlenmesi ve bu bireylerde sınıf düzeyi, cinsiyet, anne ve baba eğitim durumu, günlük sosyal medya kullanımı, günlük dijital oyun oynama süresi ve günlük kitap okuma süresi gibi değişkenlere göre farklılık olup olmadığı araştırılmıştır. Araştırmada nicel yöntemlerden tarama modeli kullanılmış ve veriler, 2024-2025 eğitim-öğretim yılında öğrenimlerine devam eden 143 normal/tipik gelişim gösteren ve 106 özel yetenekli öğrenciden toplanmıştır. Bu çalışmada uygun örnekleme kullanılmıştır. Çalışmanın verileri, araştırmacılar tarafından geliştirilerek alan uzmanlarının katkılarıyla oluşturulan "Görsel Okuma Becerileri Başarı Testi" ile elde edilmiştir. Verilerin analizinde SPSS 26 paket programı kullanılmış ve analizlerde t-testi ile ANOVA gibi istatistiksel yöntemlerden yararlanılmıştır. Bulgular, özel yetenekli öğrencilerin görsel okuma becerileri başarı testinden elde ettiği sonuçların, normal/tipik gelişim gösteren öğrencilere göre anlamlı bir farklılığa neden olduğunu ortaya koymuştur. Ayrıca, özel yetenekli öğrencilerin test sonuçlarının cinsiyet, sınıf düzeyi ve kitap okuma süresi (günlük) değişkenlerine göre anlamlı farklılıklar gösterdiği belirlenmiştir. Normal gelişim gösteren öğrenciler ile özel yetenekli öğrencilerin test sonuçları karşılaştırılarak değişkenler bağlamında farklılık olup olmadığı değerlendirilmiştir. Ulaşılan sonuçlar, genel olarak alan yazını ile uyumludur ve görsel okuma becerilerinin farklı unsurlardan etkilendiğini ortaya koymaktadır.
| Primary Language | Turkish |
|---|---|
| Subjects | Special Talented Education |
| Journal Section | Research Article |
| Authors | |
| Early Pub Date | June 30, 2025 |
| Publication Date | July 16, 2025 |
| Submission Date | February 5, 2025 |
| Acceptance Date | March 23, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 16 Issue: 31 |