Sosyal Bilimleri Alanında Yaratıcı Düşünmeye Dayalı Uygulamaların Akademik Başarıya Etkisi: Bir Karma Meta Yöntemi Çalışması
Year 2024,
, 81 - 95, 30.04.2024
Yasemin İşgören
,
Sare Evcimik
,
İsmail Akdağ
,
Ertan Bayaktemur
Abstract
Bu çalışmanın amacı, sosyal bilimleri alanında yaratıcı düşünmenin akademik başarı üzerindeki etkililiğini karma-meta yöntemi ile analiz ederek incelemektir. Nicel (meta-analiz) ve nitel (meta-tematik) verilerin analizini içeren ve doküman analizine dayanarak verilere ulaşmamızı sağlayan karma-meta yöntemi kullanılmıştır. Bu kapsamda araştırmanın nicel boyutunu yaratıcı düşünmenin akademik başarıya etkisi, nitel boyutunu yaratıcı düşünme uygulamalarının akademik başarıya katkısı ve tutuma etkisi temaları oluşturmuş ve meta-tematik analiz ile doküman incelemesi yapılarak veriler içerik analizi ile çözümlenmiştir. Veri tabanları incelenerek 2005-2022 yılları arasında yayınlanmış olan makale ve tezler araştırma amacına uygunluğu dahilinde analiz kapsamına alınmıştır. Araştırma nicel (meta-analiz) ve nitel (meta-tematik analiz) boyutlu 15 adet çalışma ile yürütülmüştür. Meta-analiz sonuçlarından elde edilen veriler sosyal bilimleri alanında yaratıcı düşünmenin akademik başarıyı arttırdığı ve pozitif etkilediği şeklindeki bulgulardır. Meta-analiz kapsamında incelenen araştırmalar CMA programı ile analiz edilerek yaratıcı düşünme uygulamalarının akademik başarı üzerinde çok geniş düzeyde etkisi olduğu bulunmuştur. Meta-analize dahil edilen veriler içerik analizi kullanılarak akademik başarıya etkisi ve tutuma etkisi başlıklarından oluşan temalar oluşturulmuştur. Bu bağlamda yapılan değerlendirmede; yaratıcı düşünme uygulamalarının akademik başarı üzerinde olumlu bir etkisi olduğu, duyuşsal ve bilişsel alanlarda gelişimine olumlu katkılarının olduğu belirlenmiştir. Yaratıcı düşünme uygulamalarının daha fazla kullanılarak bireyin başarısını arttırması ve kendine ve çevresine yönelik olumlu tutum geliştirmesini arttıracağı düşünülmektedir.
References
- Akıncı, B., Nergiz, A. & Gedik, E. (2015). Uyum süreci üzerine bir değerlendirme: Göç ve
Toplumsal Kabul. Göç Araştırmaları Dergisi, 2 (1), 58-83.
- Aydın, D., Şahin, N. & Akay, B. (2017). Göç olayının çocuk sağlığı üzerine etkileri. İzmir Dr. Behçet Uz Çocuk Hast. Dergisi, 7(1), 8-14.
- Alagöz, S. B., & Geçgil, T. (2016). Türkiye’deki yabancı öğrenci sorunlarının tanımlanması ve çözüm önerileri. In proceedings of the 2nd International Congress on Applied Sciences: Migration, Poverty and Employment, 23-25 September, (pp. 494-502). Konya, Turkey. http://www.uubk2016.org/en/home/ internet adresinden alınmıştır.
- Amnesty International (2009). İki arada bir derede. London: Peter Benenson House.https://multeci.org.tr/wp-content/uploads/2021/09/Turkiyede-Multecilere-Koruma-Saglanmiyor
Antalya Valiliği İl Milli Eğitim Müdürlüğü 2010-2014 Stratejik Planı. https://docplayer.biz.tr/3106090-T-c-antalya-valiligi-il-milli-egitim-mudurlugu-2010-2014-stratejik-plani-guncellenmis-strateji-gelistirme-subesi.html.
- Boubtane, E., Coulibaly, D. & Rault, C. (2013). Immigration, Unemployment, and GDP in the Host Country: Bootstrap Panel Granger Causality Analysis on OECD Countries. Economic Modelling, 33, 261-269.
- Borlat, C. (2019). 1989 zorunlu göçü, göçmenlerin sosyal entegrasyonu: Çanakkale Şirinköy Bulgaristan göçmenleri üzerine bir araştırma [1989 forced migration, social integration of immigrants: Çanakkale Şirinköy A study on Bulgarian immigrants]. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi [Unpublished Master's Thesis]). Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
- Bosch- Supan, A. (1987). The Role of Education: Mobility Increasing or MobilityImpeding? NBER Working Paper No: 2329.
- Baker, R. (2011). The Great Migration’s Impact on the Education of Southern-born African Americans. http://isites.harvard.edu/fs/docs/icb.topic881224.files/Baker%20The%20Great%20 Migration%20and%20Schooling.pdf.
- Başar, M., Akan, D., & Çiftçi, M. (2018). Mülteci Öğrencilerin Bulunduğu Sınıflarda Öğrenme Sürecinde Karşılaşılan Sorunlar. Kastamonu Education Journal, 26(5), 571-1578. doi:10.24106/kefdergi.427432
- Çakır, M. (2013). İnternet Haberciliğinde Yasadışı Göç Sorunu (Ocak 2011- Nisan 2012). Online Academic Journal of Information Technology, 4(12), 105-124.
- Deniz, A. & Özgür, E.M. (2010). Rusya’dan Türkiye’ye Ulusaşırı Göç: Antalya’daki Rus Göçmenler. Ege Coğrafya Dergisi, 19 (1), 13-30.
- Ekiz, D. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Anı Yayıncılık.
- Erdoğan, M. M. (2014). Türkiye’deki Suriyeliler: Toplumsal kabul ve uyum araştırması. Hacettepe Üniversitesi Göç ve Siyaset Araştırmaları Merkezi.
- Faist, T. (2003). Uluslararası Göç ve Ulusaşırı Toplumsal Alanlar. (Çev. A.Z. Gündoğan ve C. Nacar). Bağlam Yayınları. İstanbul.
- Gün, Z. (2006). Psikolojide, Göç Çalışmalarındaki Metodolojik Problemler ve Çözüm Önerileri. Türk Psikoloji Bülteni, Temmuz, 12(38), 27-41.
- Güler, A. (2021). Göç Olgusunun Çok Boyutlu Etkileri ve Türkiye’ye Yansımaları, 218.
- Kirmayer, L. J., Narasiah, L., Munoz, M., Rashid, M., Ryder, A. G. & Guzder, J. (2011). The Canadian Collaboration for immigrant and refugee health. Canadian Medical Association Journal, 183, 959-967.
- Karataş, Z. (2015). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Manevi Temelli Sosyal Hizmet Araştırmaları Dergisi,1(1),62-80.
- Levent, F. & Çayak, S. (2017). Türkiye'de Suriyeli öğrencilerin eğitimine yönelik okul yöneticilerinin görüşleri. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 14 (27), 21-46.
- Martín- Pastor, E., González-Gil, F., Ríö, C. J., Robaina, N. F., & Caströ, R. P. (2013). Influence of immiğrant students’ skills in their teaching and learning process. Procedia-PISA Bülteni.
- Milli Eğitim Bakanlığı (MEB). (2014). Yabancılara Yönelik Eğitim-Öğretim Hizmetleri. http://mevzuat.meb.gov.tr/html/yabyonegiogr_1/yabyonegiogr_1.html.
Millî Eğitim Bakanlığı. (2017). Suriyeli öğretmenlerin eğitici eğitimi. http://oygm.meb.gov.tr/www/suriyeli-ogretmenlerin-egitici-egitimi/içerik/382#.
- Pattön, M. Q. (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri. (M. Bütün & B. Demir, Çev.). Peğem Akademi Yayıncılık.
- Şimşir, Z. & Dilmaç, B. (2018). Yabancı uyruklu öğrencilerin eğitim gördüğü okullarda öğretmenlerin karşılaştığı sorunlar ve çözüm önerileri [Problems faced by teachers in schools where foreign students are educated and their solution suggestions]. Elementary Education Online, 17(3). 1116-1134. http://dx.doi.org/10.17051/ilkonline.2018.419647.
- Sakız, H. (2016). Göçmen çocuklar ve okul kültürleri: Bir bütünleştirme önerisi. Göç
Dergisi, 3(1), 65- 81.
- Türkiye İstatistik Kurumu, (2013). Turizm istatistikleri 2000-2010, giriş yapan yabancı vatandaşlar. http://www.tuik.gov.tr/VeriBilgi.do?tb_id=51&ust_id14.
- Uzun, E. M., & Bütün, E. (2016). Okul öncesi eğitim kurumlarındaki Suriyeli sığınmacı çocukların karşılaştıkları sorunlar hakkında öğretmen görüşleri. Uluslararası Erken Çocukluk Eğitimi Çalışmaları Dergisi, 1(1), 72-83.
- Ulukan, N. C. (2013). Göçmenler İçin Kaçış Yok: Göç Politikaları ve Göçmen Emeği. Eğitim, Bilim, Toplum Dergisi, 11(44), 32.
- Ünal, S. (2014). Türkiye’nin beklenmedik konukları: “Öteki” bağlamında yabancı göçmen ve mülteci deneyimi. Journal of World of Turks, 6(3), 66.
- Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde bilimsel araştırma yöntemleri (9. Bas.). Seçkin Yayıncılık.
- Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
- Yavuz, Ö., & Mızrak, S. (2016). Acil durumlarda okul çağındaki çocukların eğitimi:
Türkiye’deki Suriyeli mülteciler örneği. Göç Dergisi, 3(2), 175-199.
- Yalçın, C. (2004). Göç Sosyolojisi, Anı Yayıncılık, Ankara.
- Yılmaz, A. (2014). Uluslararası göç: Çeşitleri, nedenleri, etkileri, Turkish Studies, International Peridical For The Languages. Literature and History of Turkish or Turkic Volume, 9(2), 1694.
Year 2024,
, 81 - 95, 30.04.2024
Yasemin İşgören
,
Sare Evcimik
,
İsmail Akdağ
,
Ertan Bayaktemur
References
- Akıncı, B., Nergiz, A. & Gedik, E. (2015). Uyum süreci üzerine bir değerlendirme: Göç ve
Toplumsal Kabul. Göç Araştırmaları Dergisi, 2 (1), 58-83.
- Aydın, D., Şahin, N. & Akay, B. (2017). Göç olayının çocuk sağlığı üzerine etkileri. İzmir Dr. Behçet Uz Çocuk Hast. Dergisi, 7(1), 8-14.
- Alagöz, S. B., & Geçgil, T. (2016). Türkiye’deki yabancı öğrenci sorunlarının tanımlanması ve çözüm önerileri. In proceedings of the 2nd International Congress on Applied Sciences: Migration, Poverty and Employment, 23-25 September, (pp. 494-502). Konya, Turkey. http://www.uubk2016.org/en/home/ internet adresinden alınmıştır.
- Amnesty International (2009). İki arada bir derede. London: Peter Benenson House.https://multeci.org.tr/wp-content/uploads/2021/09/Turkiyede-Multecilere-Koruma-Saglanmiyor
Antalya Valiliği İl Milli Eğitim Müdürlüğü 2010-2014 Stratejik Planı. https://docplayer.biz.tr/3106090-T-c-antalya-valiligi-il-milli-egitim-mudurlugu-2010-2014-stratejik-plani-guncellenmis-strateji-gelistirme-subesi.html.
- Boubtane, E., Coulibaly, D. & Rault, C. (2013). Immigration, Unemployment, and GDP in the Host Country: Bootstrap Panel Granger Causality Analysis on OECD Countries. Economic Modelling, 33, 261-269.
- Borlat, C. (2019). 1989 zorunlu göçü, göçmenlerin sosyal entegrasyonu: Çanakkale Şirinköy Bulgaristan göçmenleri üzerine bir araştırma [1989 forced migration, social integration of immigrants: Çanakkale Şirinköy A study on Bulgarian immigrants]. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi [Unpublished Master's Thesis]). Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
- Bosch- Supan, A. (1987). The Role of Education: Mobility Increasing or MobilityImpeding? NBER Working Paper No: 2329.
- Baker, R. (2011). The Great Migration’s Impact on the Education of Southern-born African Americans. http://isites.harvard.edu/fs/docs/icb.topic881224.files/Baker%20The%20Great%20 Migration%20and%20Schooling.pdf.
- Başar, M., Akan, D., & Çiftçi, M. (2018). Mülteci Öğrencilerin Bulunduğu Sınıflarda Öğrenme Sürecinde Karşılaşılan Sorunlar. Kastamonu Education Journal, 26(5), 571-1578. doi:10.24106/kefdergi.427432
- Çakır, M. (2013). İnternet Haberciliğinde Yasadışı Göç Sorunu (Ocak 2011- Nisan 2012). Online Academic Journal of Information Technology, 4(12), 105-124.
- Deniz, A. & Özgür, E.M. (2010). Rusya’dan Türkiye’ye Ulusaşırı Göç: Antalya’daki Rus Göçmenler. Ege Coğrafya Dergisi, 19 (1), 13-30.
- Ekiz, D. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Anı Yayıncılık.
- Erdoğan, M. M. (2014). Türkiye’deki Suriyeliler: Toplumsal kabul ve uyum araştırması. Hacettepe Üniversitesi Göç ve Siyaset Araştırmaları Merkezi.
- Faist, T. (2003). Uluslararası Göç ve Ulusaşırı Toplumsal Alanlar. (Çev. A.Z. Gündoğan ve C. Nacar). Bağlam Yayınları. İstanbul.
- Gün, Z. (2006). Psikolojide, Göç Çalışmalarındaki Metodolojik Problemler ve Çözüm Önerileri. Türk Psikoloji Bülteni, Temmuz, 12(38), 27-41.
- Güler, A. (2021). Göç Olgusunun Çok Boyutlu Etkileri ve Türkiye’ye Yansımaları, 218.
- Kirmayer, L. J., Narasiah, L., Munoz, M., Rashid, M., Ryder, A. G. & Guzder, J. (2011). The Canadian Collaboration for immigrant and refugee health. Canadian Medical Association Journal, 183, 959-967.
- Karataş, Z. (2015). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Manevi Temelli Sosyal Hizmet Araştırmaları Dergisi,1(1),62-80.
- Levent, F. & Çayak, S. (2017). Türkiye'de Suriyeli öğrencilerin eğitimine yönelik okul yöneticilerinin görüşleri. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 14 (27), 21-46.
- Martín- Pastor, E., González-Gil, F., Ríö, C. J., Robaina, N. F., & Caströ, R. P. (2013). Influence of immiğrant students’ skills in their teaching and learning process. Procedia-PISA Bülteni.
- Milli Eğitim Bakanlığı (MEB). (2014). Yabancılara Yönelik Eğitim-Öğretim Hizmetleri. http://mevzuat.meb.gov.tr/html/yabyonegiogr_1/yabyonegiogr_1.html.
Millî Eğitim Bakanlığı. (2017). Suriyeli öğretmenlerin eğitici eğitimi. http://oygm.meb.gov.tr/www/suriyeli-ogretmenlerin-egitici-egitimi/içerik/382#.
- Pattön, M. Q. (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri. (M. Bütün & B. Demir, Çev.). Peğem Akademi Yayıncılık.
- Şimşir, Z. & Dilmaç, B. (2018). Yabancı uyruklu öğrencilerin eğitim gördüğü okullarda öğretmenlerin karşılaştığı sorunlar ve çözüm önerileri [Problems faced by teachers in schools where foreign students are educated and their solution suggestions]. Elementary Education Online, 17(3). 1116-1134. http://dx.doi.org/10.17051/ilkonline.2018.419647.
- Sakız, H. (2016). Göçmen çocuklar ve okul kültürleri: Bir bütünleştirme önerisi. Göç
Dergisi, 3(1), 65- 81.
- Türkiye İstatistik Kurumu, (2013). Turizm istatistikleri 2000-2010, giriş yapan yabancı vatandaşlar. http://www.tuik.gov.tr/VeriBilgi.do?tb_id=51&ust_id14.
- Uzun, E. M., & Bütün, E. (2016). Okul öncesi eğitim kurumlarındaki Suriyeli sığınmacı çocukların karşılaştıkları sorunlar hakkında öğretmen görüşleri. Uluslararası Erken Çocukluk Eğitimi Çalışmaları Dergisi, 1(1), 72-83.
- Ulukan, N. C. (2013). Göçmenler İçin Kaçış Yok: Göç Politikaları ve Göçmen Emeği. Eğitim, Bilim, Toplum Dergisi, 11(44), 32.
- Ünal, S. (2014). Türkiye’nin beklenmedik konukları: “Öteki” bağlamında yabancı göçmen ve mülteci deneyimi. Journal of World of Turks, 6(3), 66.
- Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde bilimsel araştırma yöntemleri (9. Bas.). Seçkin Yayıncılık.
- Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
- Yavuz, Ö., & Mızrak, S. (2016). Acil durumlarda okul çağındaki çocukların eğitimi:
Türkiye’deki Suriyeli mülteciler örneği. Göç Dergisi, 3(2), 175-199.
- Yalçın, C. (2004). Göç Sosyolojisi, Anı Yayıncılık, Ankara.
- Yılmaz, A. (2014). Uluslararası göç: Çeşitleri, nedenleri, etkileri, Turkish Studies, International Peridical For The Languages. Literature and History of Turkish or Turkic Volume, 9(2), 1694.