In this study, computer based and computer assisted instructional methods effect over success and retention of computer course has been investigated. Sample of the study is composed of 28 second grade primary education (day school) students that are studying at Tatvan Vocational Highschool in Bitlis Eren University. Experimental and control groups are formed in the class. Academic performance test, which is created by researcher is used as a tool for data collection. It has been applied as a pre-test before experiment, as a post-test after experiment and as a retention test after four weeks. Teaching of the topic "Basics of Microsoft Word" is performed by computer based instruction method on experimental group and by computer assisted instruction method on control group. Office 2007 visualized instructional set which is a product of Çizgi Tagem is used on experimental group. According to the findings of the study, computer assisted instruction method's contribution towards academic success and retention of knowledge on students is much more compared to the computer based instruction method.
Bu araştırmada bilgisayar destekli ve bilgisayar temelli öğretim yöntemlerinin bilgisayar dersindeki başarı ve kalıcılığa etkisi incelenmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu, 2011- 2012 eğitim-öğretim yılı, güz yarıyılında Bitlis Eren Üniversitesi, Tatvan Meslek Yüksekokulu, Harita ve Kadastro Bölümü, I. Öğretim, 2. sınıfında öğrenim gören 28 öğrenci oluşturmaktadır. Uygulama yapılan sınıfta bulunan öğrencilerden deney ve kontrol grupları oluşturulmuştur. Veri toplama aracı olarak, araştırmacı tarafından hazırlanan akademik başarı testi, deneysel işlem öncesinde ön test, deneysel işlem sonrasında son test ve uygulamadan dört hafta sonra da kalıcılık testi olarak kullanılmıştır. Araştırmacı tarafından "Word'ün Temelleri" konusunun öğretimi, deney grubu öğrencilerine bilgisayar temelli öğretim yöntemi, kontrol grubu öğrencilerine ise bilgisayar destekli öğretim yöntemi kullanılarak yapılmıştır. Deney grubunda, Çizgi Tagem tarafından hazırlanmış Office 2007 Görsel Eğitim Seti kullanılmıştır. Kontrol grubunda ise araştırmacı tarafından Microsoft PowerPoint programıyla hazırlanmış sunular kullanılmıştır. Araştırmanın sonuca göre bilgisayar destekli öğretim yönteminin¬, bilgisayar temelli öğretim yöntemine göre öğrencilerin akademik başarıları ve öğrenilen bilgilerin kalıcılığı üzerinde daha etkili olduğu söylenebilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 1, 2013 |
Published in Issue | Year 2013 Volume: 2 Issue: 3 |