Problem
Durumu: Üstün zekâlı ve yetenekli öğrencilerin
eğitimsel ihtiyaçlarıyla ilgili alan yazında eğitim programlarına ve öğretime
yönelik birçok araştırma bulunmaktadır. Farklı birçok disiplin ve derslerde
öğrenciler için hazırlanan eğitim programları üstün zekâlı ve yetenekli
öğrencilerin eğitimsel ihtiyaçlarını karşılamaktan oldukça uzaktır. Bu
çalışmada, üstün zekâlı ve yetenekli öğrenciler için önemli olduğu düşünülen
birçok eğitim programı modeli içerisinden Entegre Müfredat Modeli (EMM) ne
dayalı sosyal bilgiler dersi İyi ki var ünitesi Milli Eğitim Bakanlığı Eğitim
Programı kazanımları korunarak farklılaştırılmış ve yeniden düzenlenmiştir.
Entegre Müfredat Modelinin üstün zekâlı ve yetenekli öğrenciler için ünite
planının geliştirilmesinde temel alınmasının en önemli nedeni yapısındaki
disiplinler arası ilişkiler ağına önem vermesi ve yine yapısal olarak üstün
zekâlı ve yetenekli öğrencilerin özelliklerine uygun olarak Epistemolojik
kavram, ileri içerik, süreç-ürün boyutlarının birbirleriyle ilintili bir
biçimde kullanılması bulunmaktadır. Alan yazın incelendiğinde Entegre Müfredat
Modeline yönelik araştırmaların gerekliliğine vurgu yapıldığı görülmektedir.
Alan yazın incelendiğinde Entegre Müfredat Modeli ile ilgili deneysel
araştırmaların varlığı söz konusu olmakla birlikte, üstün zekâlı ve yetenekli
öğrenciler için sosyal bilgiler öğretiminde bu konudaki araştırmalara ihtiyaç
olduğu ifade edilmelidir. Bundan dolayı, Entegre Müfredat Modelinin
uygulamasına yönelik öğrencilerin bu konudaki görüşlerini inceleyen bu
araştırmanın bu konudaki araştırma çabaları açısından önemli bir adım olacağı
düşünülmektedir. Bazı üstün zekâlı ve yetenekli öğrencilerin sosyal bilgiler
dersine yönelik özel yeteneklerinin olabileceği alan yazında belirtilmiştir.
Özellikle dünyada karşılaştığımız birçok tarihsel ve güncel sorun sosyal
bilgiler dersi konu kapsamında incelenebilir. Üstün zekâlı ve yetenekli
öğrencilerin bu karmaşık olguların ve problemlerin çözümlenmesinde gelecekte
önemli roller üstlenebilecek potansiyelleri göz önünde bulundurularak eğitim
programlarının düzenlenmesi, bu öğrencilerin eğitim süreçlerinde düşünülmesi
gereken önemli bir husustur. Alan yazında Üstün zekâlı ve yetenekli
öğrencilerin eğitimi ve sosyal bilgiler öğretimi ile ilgili eğitimsel
önlemlerin birbirine benzer olduğu ve bu alanların doğal bir bağlantısı
bulunduğu ifade edilebilir. Özellikle, üst düzey düşünme becerileri kapsamında
ifade edilen eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, problem çözme, karar verme,
birinci elden kaynakları inceleme, gerçek yaşam problemlerine çözüm bulma gibi
konular her iki alanın birbiriyle bağlantısını göstermesi açısından önemlidir.
Araştırmanın
Amacı: Bu araştırmanın amacı Entegre Müfredat
Modelinin uygulanması ile ilgili öğrenci görüşlerini incelemektir. 8 hafta üzerinden
Entegre Müfredat Modeli esas alınarak yapılandırılmış ve planlanmış olan İyi ki
var ünitesi ifade edilen modelin temel özellikleri ve üstün zekâlı ve yetenekli
öğrencilerin genel ve bireysel özellikleri de göz önünde bulundurularak, bu
modelin öngördüğü üst düzey düşünme becerileri ve problem temelli öğrenme gibi
beceriler, öğretim yöntem teknikleri işe koşularak hem ünite planında hem de
öğretimde önemli farklılaştırmalar yapılmış ve bunun sonucunda öğrencilerden bu
ders ve öğretim ile ilgili düşüncelerini ifade etmeleri istenmiştir. İstanbul
ilinde Milli Eğitim Bakanlığı’ na bağlı bir birim olan Rehberlik ve Araştırma
Merkezi tarafından çoklu değerlendirmelerle tanılanıp resmi devlet okuluna 1.
Sınıftan itibaren kayıt yaptırmış ve eğitim görmekte olan, 4. Sınıf (10 yaş)12
üstün zekâlı ve yetenekli öğrenci gönüllü olarak çalışmaya katılmıştır.
Araştırmanın
Yöntemi: Bu çalışma sosyal bilgiler dersinde
Entegre Müfredat Modeli ne dayalı olarak geliştirilen iyi var ünitesi
kapsamında öğrencilerin görüş, düşünce ve duygularını açıklamaya yönelik bir
nitel çalışmadır. Öğrenci görüşlerini içeren veriler üstün zekâlı ve yetenekli
öğrencilerin eğitimi ile sosyal bilgiler alan uzmanları ve öğretmenlerinin
görüşlerine başvurularak 4 açık uçlu sorudan oluşan bir yazılı veri toplama
aracı araştırmacılar tarafından geliştirilmiş. Toplanan veriler içerik analizi
tekniğine uygun bir şekilde analiz edilmiş ve sunulmuştur.
Araştırmanın
Bulguları: Araştırmanın bulguları Entegre Müfredat
Modeline göre oluşturulmuş sosyal bilgiler dersinin üstün zekâlı ve yetenekli
öğrencilerin bu derse yönelik düşüncelerini olumlu yönde değiştirdiğini
göstermektedir.
Araştırmanın
Sonuçları ve Önerileri: Bu çalışmada üstün
zekâlı ve yetenekli öğrencilerin Entegre Müfredat Modelinin sosyal bilgiler
dersinde uygulamasına yönelik düşünceleri ve deneyimleri incelenmiştir. Bu
araştırma üstün zekâlı ve yetenekli öğrencilerin eğitimsel ihtiyaçları göz
önünde bulundurularak yapılandırılmış bir ders ünitesinin ve buna uygun
öğretimsel müdahalelerin öğrencilerin ders hakkında düşünce ve yaklaşımlarını
olumlu yönde değiştirdiğine ilişkin sonuçlara varılabilir. Sosyal bilgiler
öğretiminin önemi ve amacı göz önünde bulundurulduğunda, bu ders ile üstün
zekâlı ve yetenekli öğrenci özellikleri arasında doğal bir ilişki olduğu ifade
edilebilir. Üstün zekâlı ve yetenekli bireylerin toplumların ilerlemesinde,
sosyal problemlerin çözümünde, demokratik yaşam kültürünün geliştirilmesinde ve
sosyal bilgilerin içerisindeki sosyal bilimlerde önemli gelişmeleri ortaya koyabilecek
potansiyelleri bulunmaktadır. Sosyal bilgiler dersi ve öğretiminin üstün zekâlı
ve yetenekli öğrencilerin eğitimsel ihtiyaçları üzerinde araştırma yapılarak
gelişime sürekli açık olan eğitim program modellerinin araştırılması,
geliştirilmesi, uygulanması ve değerlendirilmesinin önemi oldukça açıktır. Bu
çalışma, sosyal bilgiler dersinde üstün zekâlı ve yetenekli öğrencilerin bu
düşünce ve deneyimlerini ortaya koyması açısından önem taşımaktadır. Bu
araştırma üstün zekâlı ve yetenekli öğrencilerin sosyal bilgiler derslerinde
kendi eğitimsel ihtiyaçlarına yönelik müdahalelerin önemine vurgu yapması
açısından da önem taşımaktadır.
Problem
Statement:
There have been several studies that have investigated curricular interventions
for gifted students to address their educational needs. For most courses and
disciplines, a standard curriculum may not be sufficient for the majority of
gifted students. Here, among other curricular efforts in the education of the
gifted, an Integrated Curriculum Model (ICM)--which can be assumed to be
responsive because of the interrelated dimensions of its structure and its
dimensions such as an epistemological concept, advanced content, and the
process-product--was assessed to address different aspects of gifted children.
In literature, propositions of social studies curricula and instruction for
gifted and talented learners indicate the necessity for the implementation of
programs projected in the Integrated Curriculum Model (ICM). A review of the
literature on social studies and gifted education also indicates that it may be
important to study the lack of implementations for gifted and talented learners
in the area of social studies by highlighting students’ thoughts in an
implemented curriculum unit.
Purpose
of the Study: This study examines students’ thoughts on a
differentiated social studies unit based on the ICM and its instruction. The
aim of the study is to identify gifted students’ conceptions when the
Integrated Curriculum Model is used in social studies.
Method: This study
aims to explore individual gifted and talented student views on a
differentiated social studies curriculum unit, namely, luckily it is present
(good to have it); thus, a qualitative research design was used to enable
the incorporation of views, ideas, feelings, and perceptions. Following a
two-month implementation of differentiated social studies instruction, twelve
students were asked about their views regarding the social studies course. A
written, open-ended questionnaire, which was developed by the researchers, was
used to collect data. The data were analyzed via a content-analysis method.
Findings:
The findings of
the study identified positively changing student views on the differentiated
social studies unit in terms of the Integrated Curriculum Model and its
instruction.
Conclusion and Recommendations: In this study, the thoughts and
experiences of gifted and talented students regarding the Integrated Curriculum
Model’s implementation were highlighted. An examination of gifted and talented
students’ thoughts in light of the ICM shed light on curricular and
instructional considerations for creating a good social studies education for
gifted and talented learners.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 15, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 15 Issue: 59 |