Problem Durumu: Literatürde, öğrencilerin tutumları konusunda çok sayıda
nicel çalışmalar vardır ve çalışmaların sonuçları, öğrencilerin önemli ve artan
oranda fen bilimleri ile ilgilenmediğini ve fen bilimlerine yönelik negatif
tutuma sahip olduğunu ortaya koymuştur. Pek çok öğrencinin, bilimsel
araştırmaya devam etmelerini engelleyen, fen bilime karşı olumsuz duygu ve
tutumları vardır. Eğitim ile ilgili araştırma verilerinde genellikle iç içe
gruplanmış bir yapı vardır. Her öğrenci bazı okullarda veya sınıflarda
gruplanmış olabilir. Bunun yanı sıra, bu okullar ya da sınıflar, il, bölge ya
da ülke gibi başka herhangi bir lokasyonda gruplanmış olabilir. Bu hiyerarşik
(aşamalı) veriler geleneksel doğrusal modelle analiz edilirse, özellikle
gözlemin bağımsızlığı gibi temel varsayımların bir kısmı ihlal edilir. Veri aşamalı doğrusal modelleme yöntemi (HLM)
kullanılarak analiz edildiğinde her grup kendi alt modelleri ile temsil
edilmektedir. Bu alt modeller aynı seviyedeki değişkenler arasındaki
ilişkilerle beraber, bu seviyedeki değişkenlerin diğer seviyedekilere olan
etkisini de ortaya koymaktadır. Bu nedenle HLM, araştırmacılar için
hiyerarşik yapıya sahip verilerdeki ilişkileri tanımlamak için daha güvenilir
bir istatistiksel tekniktir. Öğrencilerin hem okul hem de öğrenci düzeyindeki
özelliklerini göz önünde bulundurarak fen bilimine yönelik tutumlarını yordayan
faktörler ile ilgili sınırlı sayıda çalışmalar bulunmaktadır.
Araştırmanın Amacı: Bu çalışmanın amacı öğrencilerin fen bilimlerine yönelik
tutumlarını yordayan okul ve öğrenci düzeyindeki faktörleri belirlemektir.
Araştırmanın Yöntemi:
Bu çalışmanın deseni temel olarak
kesitsel ve korelasyonel bir araştırmadır. Bu çalışmada uygun örnekleme yöntemi
kullanılmış ve bu çalışmanın örneklemini Türkiye'nin farklı okul ve
şehirlerindeki 2975 ilköğretim öğrencisi oluşturmuştur. Veri toplama araçları
olarak fen bilimleri ile ilgili tutum ölçeği, öğrenme yaklaşımı ölçeği, başarı
motivasyon ölçeği, ve okul özellikleri anketi kullanılmıştır. Veri analizinde
aşamalı doğrusal modelleme(HLM) kullanılmıştır.
Araştırmanın
Bulguları: Bu çalışma, öğrencilerin
fen bilimlerine yönelik tutumları ve ilgili yordayıcı değişkenler hakkında
genel bir bakış sunmaktadır. Aşamalı
doğrusal modelleme sonuçları farklı
okullardaki öğrencilerin fen bilimlerine yönelik tutumları anlamlı düzeyde
farklılıklar gösterdiğini ortaya koymuştur. Öğrencilerin tutumları bakımından
okullar arasında olan bu farkın okulla ilgili faktörler, sınıfla ilgili
faktörler, öğretmenle ilgili faktörler, öğrencilerle ilgili faktörler gibi bir
çok yordayıcısı olabilir. Bu çalışmada okul ve öğrenci düzeyindeki faktörler
incelenmiş ve sonuçlar tartışılmaya çalışılmıştır. Çalışmanın sonuçları okul
özellikleri ile ilgili değişkenler açısından incelendiğinde kadın fen
öğretmenlerinin oranı, fen sınıfları arasında beceri gruplaması, okulun fiziki
altyapısının kalitesinin modele anlamlı bir katkısı olmamakla birlikte, okulun
eğitim kaynaklarının kalitesi, öğrencilerin fen bilimine yönelik tutumlarına
anlamlı bir katkıda bulunmuştur.Bu çalışmada okuldaki eğitim kaynaklarının
kalitesi olarak, öğretim materyalleri, fen laboratuar ekipmanı ve materyalleri,
eğitim amaçlı bilgisayarlar, kütüphane materyalleri, görsel-işitsel kaynaklar
ele alınmıştır. Çalışmanın sonuçları okulların eğitsel kaynakları ne kadar
yeterli ise, öğrencilerin fen bilimine yönelik tutumlarının o kadar olumlu
olduğunu göstermektedir.Öğrencilerin
tutumları ailelerin sosyoekonomik durumu ve eğitim düzeyi, açısından
değerlendirildiğinde ailelerin sosyoekonomik durumu ve ailelerin eğitim düzeyi,
öğrencilerin fen bilimime yönelik tutumlarına anlamlı ölçüde katkıda
bulunmamıştır. Çalışmanın sonuçları öğrenci
özellikleri ile ilgili değişkenler bakımından incelendiğinde ise cinsiyetin modele anlamlı bir
katkısının olmadığı, sınıf düzeyi ve fen başarısının ise öğrencilerin fen
bilimlerine yönelik tutumlarına anlamlı düzeyde katkı sağladığı belirlenmiştir.
Fen başarısı öğrencilerin fen bilimlerine yönelik tutumlarına pozitif düzeyde
anlamlı katkı sağlarken, sınıf düzeyi değişkeni öğrencilerin fen bilimlerine
yönelik tutumlarına negatif duzeyde anlamlı katkı sağlamıştır. Yani öğrenci
başarısı arttıkça öğrenciler fen bilimlerine yönelik daha olumlu tutum
sergilerken, sınıf düzeyi arttıkça öğrenciler fen bilimlerine yönelik negatif
tutum göstermektedirler. Bunun yanısıra öğrenci duyguları ve okul dışı
faaliyetlerle ilgili faktörler göz önünde bulundurulduğunda öğrencilerin fen
bilimleri ile ilgili makaleler veya kitaplar okuyup okumadıkları, fen bilimleri
ile ilgili internet sitelerinden yararlanıp yararlanmadıkları, fen bilimleri
ile ilgili fikirlerini aileleri ile paylaşıp paylaşmadıkları.gibi değişkenler
öğrencilerin fen bilimlerine karşı tutumlarına olumlu katkılar sağlanmıştır.
Öğrencilerin öğrenme ve motivasyonla ilgili özellikleri incelendiğinde bu
değişkenlerden, öz-yeterlik ve anlamlı öğrenme yaklaşımı öğrencilerin fen
bilimlerine karşı tutumlarına olumlu düzeyde katkı sağlarken, ezbere öğrenme
yaklaşımı ise öğrencilerin fen bilimlerine karşı tutumlarını negatif düzeyde
yordamıştır.
Sonuç ve Öneriler
İlişkisel çalışmalarda daha güvenilir sonuçlar elde etmek
için hiyerarşik
yapıda veriler kullanıldığında HLM gibi
gözlemlerin bağımsızlığı varsayımını ihlal etmeyen teknikler kullanılmalıdır.
Bu çalışmadada görüldüğü gibi farklı okullar sınıflar ve öğretmenler ile ilgili
farklı özellikler öğrencilerin fen bilimlerine yönelik tutumunu farklı
şekillerde etkileyebilir. Bu çalışmada öğrencilerin fen bilimlerine yönelik
tutumları okullar arasında farklılık göstermektedir. Okul ve öğrenci
özellikleri ile ilgili değişkenler öğrencilerin fen bilimlerine yönelik
tutumlarını farklı düzeylerde yordadığı sonucuna ulaşılmıştır. Bu çalışmanın
sonuçları göstermektedirki, öğrencilerin ailelerinin sosyoekonomik düzeyi ve
eğitim düzeyinden bağımsız olarak okulların eğitim kaynaklarının kalitesi ne
kadar gelişmiş olursa öğrenciler fen bilimlerine yönelik o kadar olumlu tutum
geliştirmektedirler. Ailenin sosyoekonomik durumu çok iyi olmasa bile okullar
öğretim materyalleri (ör. Ders kitapları), fen laboratuar ekipmanı ve
materyalleri, eğitim amaçlı bilgisayarlar, kütüphane materyalleri, görsel-işitsel
kaynaklarını arttırırlarsa ve geliştirirlerse, yani zengin ve aktif bir öğrenme
ortamı oluştururlarsa öğrenciler fen bilimlerine yönelik olumlu tutum
geliştirebilirler. Öğretmenler öğrencileri bilgisayar labaratuvarlarında fen
bilimleri ile ilgili internet
sitelerinden yararlanarak araştırmalarını yapabilmeleri konusunda
cesaretlendirmeliler ve onlara araştırma yapmaya yönlendirecek projeler vermelidirler.
Öğretmenler öğrencilerin kendilerinin yaptıkları araştırmalara ve projelere
değer vererek onların özgüvenlerini arttırmalılar. Öğrencilerin sınıf seviyesi
yükseldikçe fen e yönelik olumsuz tutuma sahip olmaktadırlar. Öğrenciler çoktan
seçmeli soru tipinde olan liselere giris sınavlarına çalışırken bilgileri
ezberleme yolunu tercih etmektedirler, bu da fen e yönelik tutumu olumsuz bir
şekilde etkilemektedir. Fen Bilimleri programımız araştırma sorgulama temelli
öğretimi temel almaktadır. Bu nedenle öğretmenlerimiz öğrenciyi anlamlı
öğrenmeye sevk eden, ezbere öğrenme den uzaklaştıracak şekilde öğretim
tasarlamaya özen göstermeli, ve çoktan seçmeli sınavlardan ziyade performans
değerlendirmeyi temel alan ölçme değerlendirme yöntemlerini tercih
etmelidirler. Öğretmen hem sınavlarda hemde öğretim sürecindeki sorularında
bilgiyi bilmek yerine bilgiyi nasıl kullanacağını bileceği mantıksal düşünme
yeteneğini geliştirecek şekilde sorular sormalıki hem öğrenci anlamlı öğrenmeyi
tercih etsin, hemde ezberleyerek öğrenmekten uzaklaşsın. Öğrencilerin fen
bilimlerine yönelik tutumlarını inceleyen çok sayıda nicel araştırma mevcuttur,
öğrencilerin feni sevmelerinin veya sevmemelerinin nedenlerini daha detaylı
inceleyebilmek için bu konuda nitel araştırmalar da yapılmalıdır.
Purpose: In the literature, there are
lots of quantitative studies regarding students’ attitudes, and results of the
studies revealed that students have negative attitudes towards science.
Therefore, it is necessary to study the factors that predict the attitudes of
the students towards science taking into account the factors at both the school
and the student level. The purpose of this study was to investigate what
school- and student-level factors are associated with student’ attitudes towards
science.
Research Methods: The overall design of this study is mainly a
cross-sectional survey and correlational. The convenience sampling method was
used in this study and 2975 elementary students in different schools and cities
of Turkey constituted the sample of this study. The Test of Science Related
Attitude, Learning Approach Questionnaire, Achievement Motivation
Questionnaire, School Background Questionnaire were used as data collection
tools. Hierarchical Linear Modeling (HLM) was selected as a modeling technique
for data analyses.
Findings: This study provides a general
overview about students’ attitudes towards science. The quality of school’s
educational resources, learning and motivational factors, factors related to
student feelings and outside activities, and some student characteristics
significantly contributed to the students’ attitudes towards science.
Implications for Research and Practice: Enriching science lessons with materials,
increasing students’ curiosity, making them learn by discovering and making
them do experiments have potentials to contribute students’ attitudes, and
experimental research can be used to explore these effects. In order to examine the reasons why students
like science or not in detail, qualitative studies should also be conducted.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | February 15, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 19 Issue: 80 |