The makam Nişaburek is only one of many makams that have changed and transformed in the history of Turkish
makam music theory. Nowadays, Nişaburek Maqam is known with the definition made
as the şed (transposed) version of the
makam rast in dügah pitch by Zühtü
Suphi Ezgi (1935-1953) in the book titled Nazari
ve Ameli Türk Mûsikîsi (Turkish Music in Theory and Practice). It is also
possible to see similar definitions in the studies of theoreticians such as
Ekrem Karadeniz (1984), Şefik Gürmeriç, İsmail Hakkı Özkan (1984) and Yakup
Fikret Kutluğ (2000). Yakup Fikret Kutluğ included the statement of his
teacher, Hüseyin Sadettin Arel, “none of the şeds of rast makam have been used
individually until today” in the book titled as Türk Musikisinde Makamlar (Makams
in Turkish Music) (2000) and claims that he does not consider the makam Nişaburek
of Arel as the şed of rast. Although Suphi Ezgi had such a claim, he states
that he also changed his view later, that Nişaburek is not the şed of rast
because the makam consists of two separate scales on dügah and bûselik picthes, and that this formation
is contrary to the character of şed makam. Yakup Fikret Kutluğ states that he
also does not consider Nişaburek as the şed of rast maqam, however, the
uncertainty about which information he based his thesis on maintains his agenda
not only in Kutluğ but also in theoretical resources published after him. In
this paper, it was attempted to prove some claims that will generally eliminate
this uncertainty.
Pitch Makam Nişaburek Traditional Turkish Music Classical Turkish Music
Türk Makâm müziği nazarî tarihine bakıldığında 13.
yy.dan günümüze kronolojik bir gidişle çeşitli nazarî kaynakların kullanıldığı
modellerle ulaştığı artık bilinmektedir. dönük bir inceleme yapmak için
öncelikle Nişâbûrek makâmı Türk makâm müziği nazariye tarihinde değişen ve
dönüşen birçok makâmdan sadece biridir. Bugün Nişâbûrek makâmı Zühtü Suphi
Ezgi'nin Nazari ve Ameli Türk Mûsikîsi kitabında (1935-1953) Râst makâmının
dügâh perdesindeki şeddi şeklinde verdiği tanımla bilinir. Benzer tanımları
Ekrem Karadeniz (1984), Şefik Gürmeriç (1949?) , İsmail Hakkı Özkan (1984),
Yakup Fikret Kutluğ (2000) gibi nazariyecilerin çalışmalarında da görmek
mümkündür. Yakup Fikret Kutluğ Türk Mûsikîsinde Makâmlar (2000) kitabında
hocası Hüseyin Sadettin Arel'in "Râst
makâmının şedlerinden hiçbiri bugüne kadar müstakil olarak kullanılmamıştır"
ifadesine yer vererek Arel'in Nişâbûrek makâmını Râst makâmının şeddi olarak
görmediğini iddia eder. Suphi Ezgi'nin başta böyle bir iddiası olsa da daha
sonra onun da görüşünü değiştirdiğini, Nişâbûrek makâmının Râst makâmının şeddi
olamayacağını, çünkü makâmın dügâh ve bûselik perdelerinde iki ayrı diziden
oluştuğunu, bu oluşumun şed makâm karakterine aykırı olduğunu ifade ettiğini
dile getirir. Yakup Fikret Kutluğ kendisinin de Nişâbûrek makâmını Râst
makâmının şeddi olarak görmediğini belirtir fakat bu konuda tezini hangi
bilgilere dayandırdığı konusundaki belirsizlik sadece Kutluğ'da değil
kendisinden sonra yayımlanan nazari kaynaklarda da gündemini korumaktadır. Bu
makale, ana hatlarıyla bu belirsizliği ortadan kaldıracak birkaç iddiayı ispat
etmeye yönelik olarak çalışılmıştır.
Perde Makâm Nişâbûrek Geleneksel Türk Müziği Makâm Müziği Edvar Geleneği
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Müzik, Dans ve Koreografi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Aralık 2018 |
Gönderilme Tarihi | 12 Kasım 2018 |
Kabul Tarihi | 12 Aralık 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Sayı: 13 |
Eurasian Journal of Music and Dance