Müzik teknolojisinin gelişmesi ve müzik prodüksiyonu için gereken donanımın erişilebilir ve taşınabilir hale gelmesi sonucunda “yatak odası prodüktörleri” müzik üretiminde önemli bir rol oynamaya başlamıştır. Bu gelişmeler, en özel alanlarında içe dönük şekilde müzik üreten prodüktörleri yaratırken, aynı zamanda elektronik müzik estetiğinde bireyciliğin etkilerinin gözlenmesini sağlamıştır. Erişilebilir donanımları ve yazılımları var eden endüstri, elektronik müzik prodüksiyonunda olduğu gibi, görsel tasarım sahasında da bireysel üretimi arttırmıştır. Yine bu iki sahada, bahsi geçen bireyselliğin bir sonucu olarak sayısız alt-tür gelişmiştir. Bu alt-türlerden biri olan vaporwave, 70’lerden 90’lara dek gözlenmiş olan tüketim çılgınlığını, parlak neon renkleri, neşeli reklam filmlerini ve dönemin müziğini distopik şekilde vurgular ve över. Bu övgüyü yaparken, aslında bir tür tüketici kapitalizm eleştirisi gerçekleştirmektedir. Dijital ortamda doğmuş olan vaporwave, günümüz teknolojisini dışlar, yüksek çözünürlüğü reddeder ve kendince zamanı durdurarak dünyayı geçmişin gözünden görmeyi tercih eder. Vaporwave, bu ironik eleştirelliği dolayısıyla diğer retro akımlardan ayrılır. Vaporwave türünün, müzik ve görsel tasarım sahasında gözlenen estetik unsurları, bu akımın alt-metnine ve kültürel zeminine dair ipuçları taşımaktadır. Bu çalışmada, karşılaştırmalı bir yöntemle, müzik ve görsel tasarım alanlarında vaporwave türünün estetiğinin oluşmasını sağlayan stil unsurları tespit edilmiş ve bu unsurlardan hareketle, vaporwave türünün tüketici kapitalizmle bağlantısı çözümlenmiştir.
Elektronik Müzik Vaporwave Retro Estetik Tüketici Kapitalizm
İstanbul Teknik Üniversitesi
Prof. Songül Karahasanoğlu Prof. Dr. Rahim Horuz Doç. Dr. Ozan Baysal
“Bedroom producers” have started to play an important role in music production as a result of the development of music technology and the hardware required for music production becoming accessible and portable. While these developments created producers who produce music introvertedly in their most private spaces, they also enabled the effects of individualism to be observed in electronic music aesthetics. The industry, which created accessible hardware and software, has increased individual production in the field of visual design as well as in electronic music production. In these two fields, numerous sub-genres have emerged as a result of this individuality. One of these sub-genres, vaporwave, emphasizes and praises the consumption practices observed from the ‘70s to the ‘90s. In doing so, vaporwave is actually engaging in a form of consumer critique of capitalism. Vaporwave excludes today's technology, rejects high resolution and prefers to remain frozen in time and see the world through the eyes of the past. Vaporwave differs from other retro movements due to its ironic criticism. The aesthetic elements of the vaporwave genre, observed in the field of music and visual design, carry clues to the sub-text and cultural basis of this movement. In this study conducted using a comparative method, the stylistic elements that provide the aesthetics of the vaporwave genre in the fields of music and visual design have been determined. The relation of the vaporwave genre with consumer capitalism has been analyzed based on these elements.
Electronic Music Vaporwave Retro Aestethic Consumer Capitalism
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Müzik |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2022 |
Gönderilme Tarihi | 18 Mart 2022 |
Kabul Tarihi | 22 Mart 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Sayı: 20 |
Eurasian Journal of Music and Dance