Tüm dünyada teknoloji alanında yaşanan hızlı gelişmelere paralel olarak yaygınlaşan internet kullanımı, spor alanındaki müsabakalara da yeni bir boyut kazandırmıştır. Bu bağlamda elektronik spor, kısaca e-Spor olarak da nitelendirilebilen bu faaliyet katılımcıların dijital ortamda online katılımıyla gerçekleştirilen bir spor müsabakasıdır. Dünyada yoğun ilgi gören e-Spor Türkiye’de de sayıca büyük bir kullanıcı kitlesi yakalamayı başarmıştır. Ücretli e-Spor oyunlarında kullanılan ödeme seçeneklerinden birisi olarak ödemenin dijital ortamda sanal para ile gerçekleştirilmesi bu işlemlerin TMS/TFRS’ye göre kayıt altına alınmasında, Türkiye’de sanal paraya ilişkin düzenlemelerinde göz önünde bulundurulmasını zorunlu kılmaktadır. Bu bağlamda çalışmada dijital ortamda gerçekleşen e-Spor faaliyetlerinde ödemenin sanal para ile gerçekleştirilmesi durumunda, ilgili işlemlerin TMS/TFRS’ye uygun olarak maddi olmayan duran varlıklar hesap başlığı altında değerlendirilmesi konusuna açıklık getirilmesi ve ilgili işlemlerin muhasebeleştirilmesine ilişkin örnek muhasebe kayıtlarının sunulması amaçlanmıştır.
E-Spor Türkiye Muhasebe Standartları/Türkiye Finansal Raporlama Standartları (TMS/TFRS) Sanal Para Elektronik spor faaliyetlerinin muhasebeleştirilmesi Dijital Oyun
The use of the Internet, which has spread all over the world in parallel with the rapid developments in the field of technology, has also given a new dimension to competitions in the field of sports. In this context, this activity, which can also be referred to as electronic sports, or e-sports, is a sporting competition that takes place in the digital environment with online participation of the participants. E-sports, which is attracting a lot of attention in the world, has managed to capture a large user base in Turkey as well. As one of the payment options used in paid e-sports games, payment in the digital environment with virtual money requires that these transactions be considered in the regulations regarding virtual money in Turkey when recording these transactions according to TAS / TFRS. In this context, in this study, it is aimed to clarify the subject of evaluating the related transactions under the intangible fixed assets account heading in accordance with TAS / TFRS and presenting sample accounting records for the accounting of the relevant transactions in case of payment made with virtual money in e-Sports activities realized in digital environment.
Virtual Money E-Sport Digital Game Turkey Accounting Standards/Turkey Financial Reporting Standards (TAS/TFRS) Accounting of Electronic Sports Activities
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Engineering |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | August 31, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Issue: 25 |