Aluminium alloys are one of the most preferred materials in the automotive industry due to their properties such as easy recyclability, easy formability and high specific strength. 6XXX alloys are especially used in automotive parts due to their good mechanical properties such as high corrosion and high fatigue strength.6XXX alloys are cast as billets or ingots by continuous casting methods. The alloys are subjected to homogenization heat treatment and shaped by extrusion, respectively. During extrusion forming, fibers are formed in the profile in the direction of extrusion. It has been observed that the coarseness of these fibers formed in the extrusion process causes undesirable deep tears, cracks and distortion of surface when the aluminium profiles are subjected to the cold forming process. In this study, cracking and surface deformations are completely eliminated that occurred after cold forming thanks to alloy improvements and heat treatment. The cold forming process is modeled with the finite element method in order to control surface deformations due to cold forming. Alloy enhancement and homogenization heat treatment applied samples were subjected to cold forming process. As a result, the homogenization heat treatment applied to the part produced from the alloy with improved chemical composition eliminated the deep tears, residual stresses and invisible heterogeneities in the grain structure.
Alüminyum alaşımları kolay geri dönüştürülebilirlik, kolay şekillendirilebilirlik ve yüksek özgül mukavemet gibi özelliklerinden dolayı otomotiv endüstrisinde en çok tercih edilen malzemelerdendir. 6XXX alaşımları, yüksek korozyon ve yüksek yorulma mukavemeti gibi iyi mekanik özelliklerinden dolayı özellikle otomotiv parçalarında kullanılmaktadır.6XXX alaşımları sürekli döküm yöntemleriyle biyet veya ingot olarak dökülmektedir. Alaşımlar sırasıyla homojenizasyon ısıl işlemine tabi tutulur ve ekstrüzyonla şekillendirilir. Ekstrüzyon şekillendirme sırasında, ekstrüzyon yönünde lifler oluşabilmektedir ve ekstrüzyon işleminde oluşan bu liflerin kabalığının, alüminyum profiller soğuk şekillendirme işlemine tabi tutulduğunda istenmeyen derin yırtılmalara, çatlaklara ve yüzeyde bozulmalara neden olduğu gözlemlenmiştir. Bu çalışmada, alaşımdaki kimyasal bileşimlerin ve uygulanan homojenizasyon ısıl işleminin soğuk şekillendirme sonrası oluşan çatlama ve yüzey deformasyonlarına etkisi gözlenmiştir. Soğuk şekillendirmeden kaynaklanan yüzey deformasyonlarını kontrol etmek için soğuk şekillendirme işlemi sonlu elemanlar yöntemi ile modellenmiştir. Alaşım geliştirme ve homojenizasyon ısıl işlemi uygulanan numuneler soğuk şekillendirme işlemine tabi tutulmuştur. Sonuç olarak, geliştirilmiş kimyasal bileşime sahip alaşımdan üretilen parçaya uygulanan homojenizasyon ısıl işlemi, tane yapısındaki derin yırtıkları, artık gerilmeleri ve gözle görülmeyen heterojenlikleri ortadan kaldırmıştır.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Engineering |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | November 30, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Issue: 28 |