The aim of this
research is to determine the opinions of pre-school teachers about the
realization of the leadership roles of the principals working in pre-school
education institutions. The survey model
was used in this research. The population of the study consisted of 310
preschool teachers working in preschool education institutions in Çanakkale in
the 2014 - 2015 academic year. The research sample consisted of 210 teachers
randomly selected. The data were collected by means of a scale that consisting
of 8 questions and 5 options. Data analysis was carried out using the SPSS
program. As a result, according to the teachers' opinions, it was seen that
managers “often” exhibit their leadership roles. To sum up, it can be stated
that preschool education administrators behaved with a leadership role in the
academic sense when carrying out their management activities.
Bu
araştırmanın amacı, okul öncesi eğitim kurumlarında görev yapan yöneticilerin
liderlik rollerini gerçekleştirmeleri konusunda okul öncesi öğretmenlerinin
görüşlerini belirlemektir. Araştırmada tarama modeli kullanılmıştır. Çalışmanın
evrenini, 2014 - 2015 eğitim - öğretim yılı Çanakkale ilindeki okul öncesi
eğitim kurumlarında (bağımsız anaokulu, bünyesinde anasınıfı bulunduran ilkokul
ve ortaokul) görev yapan 310 okul öncesi öğretmenleri teşkil etmektedir.
Araştırma örneklemi ise, evrenden tesadüfi örnekleme yöntemi ile seçilmiş olan
210 öğretmenden oluşturmaktadır. Araştırma verileri sekiz soruluk ve beş
seçenekten oluşan ölçek yoluyla toplanmıştır.
Verilerin analizinde SPSS programından faydalanılmıştır. Sonuç olarak
öğretmenlerin görüşlerine göre yöneticilerin, liderlik rollerini “çoğu zaman”
sergiledikleri görülmektedir. Bu görüşlere göre, okulöncesi eğitim
yöneticilerin, yönetimlerinde liderlik rollerini bilimsel anlamda yerine
getirdikleri belirtilebilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2018 |
Submission Date | November 13, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 |