Family parenting patterns and child developmental
outcomes have been examined in several studies in Western countries. Research
shows mixed results on whether mothers and fathers under the same roof display
congruent or incongruent parenting styles. Moreover, previous research shows
that being raised by two authoritative parents is linked with the most positive
outcomes. However, there is no study examining either family parenting patterns
in non-Western cultures or whether such family parenting patterns would differ
based on the child’s gender. Thus, the current study aimed to identify family
parenting patterns for daughters and sons in Turkey, as well as how these
family parenting patterns were linked to academic achievement and self-esteem.
The sample included 195 Turkish undergraduate students (95 male and 100
female). The participants reported perceived maternal and paternal parenting
styles using Buri’s Parental Authority Scale, their self-esteem using Rosenberg’s
Self-esteem Scale, and academic achievement. Two-step cluster analysis revealed
four different clusters; two clusters for females and two clusters for males.
The clusters for females are congruent authoritative pattern and congruent
authoritarian pattern while the clusters for males are congruent authoritative
pattern and congruent permissive pattern. Two separate ANCOVAs showed that
among same-gender groups, there was no significant difference either in college
GPA or in self-esteem scores of participants. These findings suggest that
authoritarian parenting might not be negatively associated with developmental
outcome in Turkey. The current study’s strengths and limitations and the
implications for future research are discussed.
Aile
ebeveynlik desenleri ve çocukların gelişimsel sonuçları Batı ülkelerinde
yapılan çeşitli çalışmalarca incelenmiştir. Araştırmalar, aynı çatı altındaki
annelerin ve babaların uyumlu veya uyumsuz ebeveynlik stilleri gösterip
göstermediğine dair karışık sonuçlar göstermektedir. Dahası, önceki
araştırmalar iki tutarlı ebeveynin çcouklar üzerinde en olumlu sonuçlarla
bağlantılı olduğunu göstermektedir. Bununla birlikte, Batı dışındaki
kültürlerde, aile ebeveynlik desenlerini ya da bu desenlerin çocuk-cinsiyetine
göre farklılık gösterip göstermeyeceğini inceleyen bir çalışma yoktur. Bu
nedenle, bu çalışma, Türkiye’deki kız ve erkek çocukları için aile ebeveynlik
desenlerini tanımlamayı ve bu aile ebeveynlik desenlerinin akademik başarı ve
benlik saygısı ile bağlantılı olup olmadığını belirlemeyi amaçlamıştır.
Örneklem 195 Türk lisans öğrencisini (95 erkek ve 100 kadın) içermektedir. Katılımcılardan,
onların anne ve baba ebeveyn tutumları ölçmek için Buri’nin Ebeveyn Otoritesi
Ölçeği’ni ve benlik saygılarını ölçmek için ise Rosenberg Benlik Saygısı
Ölçeği’ni cevaplamaları istenmiştir. Bunun yanısıra akademik başarılarını da
belirtmeleri istenmiştir. İki aşamalı küme analizi, dört farklı kümenin
varlığını ortaya çıkarmıştır; kadınlar için iki küme ve erkekler için iki küme.
Kadınlar için kümeler, uyumlu otoriter ebeveyn deseni ve uyumlu demokratik
ebeveyn desenidir. Erkekler için kümeler ise uyumlu otoriter ebeveyn deseni ve
uyumlu izin verici ebeveyn desenidir. Yapılan Kovaryans Analizi, aynı cinsiyet
grupları arasında, üniversite genel not ortalamasında veya katılımcıların
benlik saygısı puanlarında anlamlı bir fark olmadığını göstermiştir. Bu
bulgular, otoriter ebeveynliğin Türkiye’de çocukların gelişimsel sonuçlarıyla
negatif ilişkisi olmadığını düşündürmektedir. Mevcut çalışmanın güçlü yönleri
ve sınırlamaları ve gelecekteki araştırmalara etkileri tartışılmıştır.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | June 29, 2019 |
Submission Date | December 3, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 |