Abstract
Bu araştırmada, grup rehberliğinin lise 1.sınıf öğrencilerinin alan tercihlerinde gerçekçi davranmalarına
etkisi incelenmiştir. Araştırma, 2001-2002 eğitim-öğretim yılında Ankara Özel Ferda lisesinde öğrenim
gören lise 1.sınıf öğrencileri arasından yansız olarak seçilmiş 40 denekle yürütülmüştür. Araştırmada
öntest- sontest kontrol gruplu desen kullanılmıştır. Araştırmada gerçekçi alan tercihi yapma grup rehberliği
programı, ağırlıklı olarak bilişsel–davranışçı yaklaşım temel alınarak; bilgilendirmeye ve etkileşime dayalı
olarak hazırlanmış bir programdır. Deney grubunun son test öntest fark puanları ile kontrol grubunun son
test ön test fark puanları hesaplandı daha sonra deney grubunun fark puanları ortalaması ile kontrol
grubunun fark puan ortalamaları arasındaki fark t testi ile test edilmiştir. Fark puanları ortalamaları
arasındaki fark 0.05 düzeyinde önemli bulunmuştur. Deney ve kontrol grubunun fark puanları parametrik
test varsayımlarını yerine getirdiğinden iki ortalama arasındaki farkı test etmek amacıyla t testi
kullanılmıştır (Kaptan, 1992). Araştırmada öğrencilere Kuzgun tarafından geliştirilen Öğrenci
Değerlendirme Ölçeği (ÖDÖ) algılanan ilgi alanlarını belirlemek için uygulanmıştır. Elde edilen verilerin
analizinde t-testi kullanılmıştır. Araştırmanın bulguları, deney grubundaki öğrencilerin deney sonrası
algılanan ilgi puanlarının, ölçüt olarak alınan gözlenen ilgi puanlarına, uygulanan grup rehberliği
programının etkisiyle yaklaştığını, kontrol grubundaki öğrencilerin puanlarının ise değişmediğini
göstermiştir.
Anahtar Sözcükler: lise öğrencisi, grup rehberliği, mesleki rehberlik, gerçekçi alan tercihi, ilgi.