In this study, it was aimed to study pre-service teachers’ lifelong learning tendency in terms of some variables. The research was a descriptive study with a survey model. The sample of the study included 195 pre-service teachers studying as 4th grade at the education faculty of Mustafa Kemal University. “Lifelong Learning Tendency” scale which had been developed by Diker Coşkun and Demirel (2010) was used as a data collection tool in the study that was conducted in 2013-2014 academic year. In order to identify if there is a significant difference between the lifelong learning tendency mean scores of preservice teachers who took part in the study, t-test, ANOVA and post-tests were used in independent groups (p<.05). According to the results of the study, it was found out that pre-service teachers’ lifelong learning tendency was statistically high (X ̅=127.02); pre-service teachers’ gender, their training out of school (course, seminar, etc.), the high school they graduated and program type they followed did not cause significant difference; however, their method to reach information did
Bu çalışmanın amacı öğretmen adaylarının yaşam boyu öğrenme eğilimlerini bazı değişkenler açısından değerlendirmektir. Araştırma tarama modelinde betimsel bir çalışmadır. Çalışmanın örneklemi Mustafa Kemal Üniversitesi Eğitim Fakültesi 4. Sınıfa devam eden 250 öğretmen adayından oluşmaktadır.
Veri toplama aracı olarak Diker Coşkun ve Demirel (2010) tarafından geliştirilen “Yaşam Boyu Öğrenme Eğilimleri” Ölçeği kullanılmıştır. Elde edilen verilerin istatiksel analizinde SPSS 18. 0 kullanılmıştır. Araştırmaya katılan öğretmen adaylarının yaşam boyu öğrenme eğilimleri puanlarının ortalamaları arasındaki farkın anlamlı olup olmadığını belirlemek için bağımsız gruplarda t-testi, ANOVA ve post-testlerinden faydalanılmıştır (p<.05). Araştırmanın sonuçlarına göre, öğretmen adaylarının yaşam boyu öğrenme eğilimlerinin istatiksel olarak yüksek olduğu (X= 127.02); Öğretmen adaylarının yaşam boyu öğrenme eğilimlerinin cinsiyetlerine, okul dışında herhangi bir alanda (kurs, seminer vb.) eğitim alıp almadıklarına, mezun oldukları lise türüne ve devam ettikleri program türüne göre anlamlı bir farklılık göstermediği, ancak bilgiye erişme yollarına göre anlamlı bir farklılık gösterdiği bulunmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | October 24, 2015 |
Submission Date | July 14, 2014 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 11 Issue: 4 |