Türkiye’de 2024 yılında güncellenen öğretim programı Türkiye Yüzyılı Maarif Model olarak adlandırılmıştır. Yenilenen programda Türkçe programı içerisinde ilk okuma ve yazma öğretimine ilişkin değişiklikler yapılmıştır. Araştırmanın amacı, bu değişiklikleri sınıf öğretmenlerinin bakış açısıyla ele almaktır. Bu amaç doğrultusunda “İlk okuma yazma öğretim programındaki değişikliklere ilişkin öğretmen görüşleri nelerdir?” sorusuna cevaplar aranmıştır. Programın yeni olması itibariyle bu tür çalışmaların sonuçları önemlidir. Araştırma nitel araştırma desenlerinde durum çalışması deseninde yürütülmüştür. 2024-2025 eğitim öğretim yılında birinci sınıf okutan 15 öğretmen amaçlı örnekleme yöntemlerinden ölçüt örnekleme ile katılımcı olarak belirlenmiştir. Araştırma verileri için uzman görüşlerinden yararlanıldığı 10 soruluk yarı yapılandırılmış görüşme formu oluşturulmuştur. Veriler, gönüllü öğretmenlerden görüşme yoluyla elde edilmiştir. Cevaplar Word belgesine dökümü yapılarak betimsel analize tabi tutulmuştur. Betimsel analiz için temalar oluşturulmuştur. Çalışma sonucunda öğretmenlerin değişikliklere yönelik olumlu, olumsuz görüşleri saptanmıştır. Öğretmenler programda bir değişikliğin gerekliliğini, yeni satır yapılarını doğru bulduklarını, yeni hece oluşturma yöntemini beğendiklerini, cümlelerde görsel kullanımının gerekliliğini dile getirmişler; yeniden yapılandırılmış harf gruplarını, renkli hece kullanılmamasını, hece tablosu kullanılmamasını olumlu ve olumsuz yönleriyle değerlendirmişlerdir. “a” harfinin yazımını eleştirmişlerdir. Sessiz harflerin öğrencilere ses karşılığının verilememesi kafa karışıklığına neden olmuştur. Bu sonuçlara dayanarak “a” harfinde eski yazıma dönülmesi, harf gruplarının yeniden incelenmesi, cümlede görsel kullanımının öğretmene bırakılması gibi öneriler sunulmuştur.
The updated curriculum in Turkey in 2024 is called the Turkey Century Education Model. Changes have been made to the Turkish language programme regarding early reading and writing instruction. The aim of this study is to examine these changes from the perspective of classroom teachers. In line with this aim, answers were sought to the question, ‘What are teachers' views on the changes in the early reading and writing teaching programme?’ Given that the programme is new, the results of such studies are important. The research was conducted as a case study within the qualitative research design. Fifteen teachers teaching first grade in the 2024-2025 academic year were selected as participants using criterion sampling, one of the purposive sampling methods. A 10-question semi-structured interview form was created, utilising expert opinions, to collect research data. Data were obtained from volunteer teachers through interviews. Responses were transcribed into a Word document and subjected to descriptive analysis. Themes were created for descriptive analysis. The study identified teachers' positive and negative views on the changes. Teachers expressed the necessity of a change in the programme, their approval of the new line structures, their liking of the new syllable formation method, and the necessity of visual use in sentences. They evaluated the restructured letter groups, the non-use of coloured syllables, and the non-use of syllable tables with both positive and negative aspects. They criticised the spelling of the letter ‘a’. The inability to provide students with the sound corresponding to silent letters has caused confusion. Based on these results, recommendations have been made to revert to the old spelling of the letter ‘a,’ re-examine letter groups, and leave the use of visuals in sentences to the teacher's discretion.
| Primary Language | Turkish |
|---|---|
| Subjects | Classroom Education |
| Journal Section | Research Article |
| Authors | |
| Publication Date | December 1, 2025 |
| Submission Date | August 6, 2025 |
| Acceptance Date | November 16, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 21 Issue: 2 |